OSX: ColorSync ersätter Preview

Permalänk
Medlem

OSX: ColorSync ersätter Preview

Känns som att man sitter vid Windows igen.. Av någon konstig anledning har OSX börjat använda ColorSync för att öppna allt som öppnades med Preview förrut. Jag kan manuellt ta Open all with Preview igen för varje filtyp... vilket ju fungerar, men förutom att det är jobbigt så försvinner ikonen för filen dessutom - alla jpg-filer har nu en blank ikon t.ex..

Är det jag som har flippat något?

Permalänk
Medlem

Kan vara du iofs men det är väl skit samma - bättre att fixa det.
Markera en .jpg och välj "visa info", välj "öppna med…" förhandsvisning och tryck på "ändra alla…"

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för exakt samma sak för några dagar sedan, utan att ha gjort något... Riktigt underligt, men det ordnades genom att göra som det beskrivs ovan. Enkelt, men störigt ändå.

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Medlem

Som sagt,

Grejen är att när jag gör som ovan så försvinner ikonen för filen.. Alla mina jpg-filer etc etc har en helt vit, tom ikon.

Permalänk
Medlem

Låt datorn köra sina maintenance scripts.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

vilka skript =)?

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dörån
vilka skript =)?

sudo periodic daily
sudo periodic weekly
sudo periodic monthly

(eller är det sudo update_prebinding som han far efter, varför inte även om det mest hörde 10.2 till)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Nope, periodic löste inte det. :/ Jag har laddat ner Cocktail och ska kolla igenom det. /edit. Var I Cocktail? Jag hittar inget relevant..

Lite misc frågor:
- Kan man hoppa till början av texten i Terminal på något sätt, så som man vanligtvis gör med Äpple+Vänsterpil (Home alltså)?
- Finns det något sätt att joina/merga/sätta ihop m4a/m4b filer? Jag har lite uppdelade audiobooks.. Har Googlat lite förrut men inte stött på något vettigt.

Permalänk
Medlem

Cocktail - System - Scripts, så kör du alla scripten där. Ett tips är att ta alla för sig, kan ta oerhört lång tid annars.
Sedan har du under Files - Caches så kan du rensa lite där :), mest om du känner för det, är ett väldigt användbart program

Men du har ju redan kört periodic scripten, men vi får se

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem

Nope, det löste inte det.. Findern visar inte längre någon Preview för bilder etc, när jag väljer det..