formatera NTFS disk till FAT32 i knoppix?

Permalänk
Medlem

formatera NTFS disk till FAT32 i knoppix?

Hej.
jag är total nybörjare på linux och har nu haft oturen att min windows partition har lagt av helt och jag kan inte komma in i windows.
oturligt nog har jag ett fåtal filer på den som är jätteviktiga för mig. så jag tänkte boota knoppix och flytta filer från min windows disc till en annan disc jag har i datorn. tyvärr är den andra discen NTFS och måste formateras till FAT32 vilket både windows och knoppix ska kunna läsa och skriva om jag inte misstar mig?

så. hur ska jag gå tillväga för att formatera hdd5 till FAT32?

Permalänk
Medlem

Du kan använda cfdisk. kör terminalen och skriv cfdisk.
All din data försvinner som du har på partitionen du skall partitionera

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

jag är medveten om att allt försvinner. det bryr jag mig inte om. vill bara formatera hdd5 och inte hda1 och hda5.

men jag ska prova. återkommer med resultat.

EDIT:
det gick inte så bra. den visar bara min primära disk. men det är den jag vill behålla data från. vill formatera hdd5 och inte hda1 och 5.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
det gick inte så bra. den visar bara min primära disk. men det är den jag vill behålla data från. vill formatera hdd5 och inte hda1 och 5.

Skriv cfdisk /dev/hdd så är antagligen ditt problem löst sedan.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

jag har gjort det nu och enligt cfdisk är det FAT32 nu. men när jag försöker ändra read/write mode på hdd1 så säger den att det är NTFS. vad gör jag för fel?

EDIT: den säger också att den vägrar ändra read/write pga att det är NTFS. ja jag har verkställt mina ändringar i cfdisk.