200 GB med Holographic Versatile Disc

Permalänk
Melding Plague

200 GB med Holographic Versatile Disc

<font style="font-size: 10pt"><b>200 GB med Holographic Versatile Disc</b></font> <small class="small">måndag 24 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Den japanska tillverkaren Optware har gått ut med att en första version av deras holografiska lagringsmedia kommer att lanseras i västvärlden nästa sommar. Bland annat Toshiba, Panasonic och Intel har investerat i Optwares utvecklande av holografmediet, som kallas för HVD eller Holographic Versatile Disc. Målet är skivor som lagrar upp till 1 terabyte med en överföringshastighet på 1 GBit per sekund, men de första lanserade skivorna kommer ligga på 200 GB.
<br />
<br /><a href="http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.aspx?NewsId=1534..." target="_blank">CDRInfo</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt som fan! 200 GB på en skiva

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem

När de dära skivorna lanseras kanske man kan börja backupa alla sina diskar någon gång i månaden :).

Permalänk
Medlem

liksom 1 TB skivor

snart kan man ju ha en server som backar upp hela nätverket

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Avstängd

Ett dussin sådana på en HVD-växlare, ja tack.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Ja, dom kommer ju inte kosta skjortan heller.

Permalänk

Hur mycket kan en sån här tänkas ligga på ?=/

Permalänk
Avstängd

grymt, kanske lite onödigt om det inte blir RW möjligheter också

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Kommer det komma filmer på sådan skivor blir det ju lite segt att vara pirat

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

dyrt men säkert jätte bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Kommer det komma filmer på sådan skivor blir det ju lite segt att vara pirat

Det är det optimala sättet att bli av med pirater! dels kan man inte skicka filerna i originalformat och skulle någon få för sig att komprimera om dom till en mindre storlek så skulle det ta en evighet och med ooptimerade algoritmer så skulle det krävas enormt mycket minne för att genomföra det.

Slutsats: Ge oss über-HDFilm så piratkopierar vi inte

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

stod iofs att dom initialt kommer kosta 80-100$ per skiva, och spelaren runt 30 000 $

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem

dreggel.... slipper man en miljon dvdr skivor som det är nu...

Permalänk

Precis, de kan släppa format helt okrypterat och vi kommer inte att piratkopiera det endå ;). Men vart kommer detta formatet få plats nu med blueray o hdvd på gång?

Permalänk
Medlem

Jo visst Bobby, det är ur sådana tankar DVD-rip föddes. Ba omg, nu kan vi komprimera filmen så vi kan tanka den från nätet! Jaha, idag är det väl ingen som nöjer sig med mindre än okomprimerad DVDR?

Om några månader eller något år är 100 Mbit vardagsmat, då är en 25Gb HDDVD inget att gryna över.

Sedan vill jag minnas att dessa holografiska prylar är förvånandsvärt billiga, minns inte var jag såg det men det var i och för sig ett tag sedan. Häftigt är det ju onekligen, jävligt framtid.

Permalänk
Avstängd

Det är alltid lika intressant att läsa trådar på Sweclockers, speciellt när det handlar om kvalitet, prestanda och nya grejor.

"Bah, förstår inte hur man kan ha mindre än 300 GB utrymme på sin mp3-spelare", "idag är det väl ingen som nöjer sig med mindre än okomprimerad DVDR", "Haha, Win XP på mindre än 16 GB PC5000? Skojar du eller?" osv. osv.

Keep up the good work!

Btw, jag är mycket bra.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

100$ bara? Det är ju extremt billigt, samma pris som en hårddisk nästan vid lanseringen?!
Däremot så var läsaren som jag tänkt jävligt dyr.. T.T

Förövrigt, klart det inte är så svårt för pirater att laddda 25gb, det är trots allt inte så långt ifrån 5. Men vad ska dom göra när filmerna är helt okomprimerade, och tar upp 600gb utrymme?
Med tanke på att en riktig värstindator för 20k knappt klarar av att koda HDTV 1920*1080 i 10fps så lär ju hela piratscenen försenas rätt rejält.
Och egentligen så förlorar inte filmbranchen något på det, då skivorna ändå trycks.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
100$ bara? Det är ju extremt billigt, samma pris som en hårddisk nästan vid lanseringen?!
Däremot så var läsaren som jag tänkt jävligt dyr.. T.T

Förövrigt, klart det inte är så svårt för pirater att laddda 25gb, det är trots allt inte så långt ifrån 5. Men vad ska dom göra när filmerna är helt okomprimerade, och tar upp 600gb utrymme?
Med tanke på att en riktig värstindator för 20k knappt klarar av att koda HDTV 1920*1080 i 10fps så lär ju hela piratscenen försenas rätt rejält.
Och egentligen så förlorar inte filmbranchen något på det, då skivorna ändå trycks.

Detta är humor

Permalänk
Discokungen

Holografiska? Olika lager eller? Fett hårt iaf :]

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Lite snålt att börja på 200gb när man kan få 1Tb..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det är alltid lika intressant att läsa trådar på Sweclockers, speciellt när det handlar om kvalitet, prestanda och nya grejor.

"Bah, förstår inte hur man kan ha mindre än 300 GB utrymme på sin mp3-spelare", "idag är det väl ingen som nöjer sig med mindre än okomprimerad DVDR", "Haha, Win XP på mindre än 16 GB PC5000? Skojar du eller?" osv. osv.

Det är ju lite tragiskt att du inte förstår. Alltid när det kommer nya standarder som ökar belastningen på saker och ting säger man åhhå jaja, nu blir det slut med det ena och det andra ty tekniken hinner inte med. Tekniken hinner alltid med.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Lite snålt att börja på 200gb när man kan få 1Tb..

Det är ju verkligen på den nivån xD

200GB på en skiva räcker rätt långt men ett filarkiv gör det inte, ge oss holografiska hårddiskar! Kickass!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Har inte dom här skivorna varit på väg i 5-10 år nu? Tycker jag läser om dom varje år

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Har inte dom här skivorna varit på väg i 5-10 år nu? Tycker jag läser om dom varje år

jo, holografiska medier har varit på gång i 15 år typ. men det har inte varit praktiskt genomförbart förrän de sista 3.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Haha nu blir ju "Blue Ray" ett fördröjt inköp för mig Känns som att man kan klara sig med DVD-R skivor 2 år till. Sen blir säkert 1TB-skivorna fördröjda ett rejält tag. Men man kan vänta känns de som

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det är med DRM implementering i detta ?

Permalänk
Medlem

blue ray kommer ju annars ut med 200GB skivor inom ett år efter realese, och holografiska lär ta många år innan det blir något för privatpersoner...

Permalänk
Avstängd

Ja jag avvaktar ju minst till 2007 innan jag köper någon av dom nya. Så man vet vilken som vinner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emkill
Haha nu blir ju "Blue Ray" ett fördröjt inköp för mig Känns som att man kan klara sig med DVD-R skivor 2 år till. Sen blir säkert 1TB-skivorna fördröjda ett rejält tag. Men man kan vänta känns de som

Du förstår nog inte riktigt det här... Blu-Ray finns redan, men är inte så andvänt och därför är det fortfarande dyrt. Holo-diskar kommer om sisådär ett år, men då till extremt höga priser - du såg väll priset för läsaren?... Holo-diskar kommer inte att tävla med Blu-Ray förens om kanske 6-7 år.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Härligt! Om 4 år kanske jag kan backupa min 2TB RAID utan att behöva bränna 400 skivor