[ALSA] Metaliskt ljud i spel från ID Software.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

[ALSA] Metaliskt ljud i spel från ID Software.

I helgen kom min nya dator hem och självklart ville man se vad datorn gick för, installerar demot till Doom 3 och provar, spelet rullar på bra och ljudet fungerar. Men, ljudet låter metaliskt, när någon pratar låter det som en robot, skott låter också metalliskt.

Har försökt med lite allt möjligt men ingenting vill fungera, har sökt runt på Google men inte hittat någon med liknande problem.

Moderkortet (kör med det inbyggda ljudet) är ett Asus A8N-SLI, kör med stöd för Intel AC97 inkompilerat i kärnan.

Vill ha detta att fungera nu, Quake 4 kom precis ut och jag vill gärna prova det med fungerande ljud, är ganska stort fan utav Quakeserien nämnligen.

Tack på förhand!

EDIT: Kärnan är en morph7-patchad 2.6.12.
EDIT2: Ska man leka SMP i kärnan med ett singel-CPU-system med AMD64? Tänkte om det är något liknande HT från Intel i dem eller något.

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Slottsbron
Registrerad
Jan 2002

OT: kör du wine/cedega eller finns spelen till linux?

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

Spelen finns native till Linux.

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2003

Du ska inte leka med SMP då du har bara en singel-core... om du hade haft en dual-core hade du lekt med smp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

Testa
quake4 +set s_device oss
Det fixade i alla fall biffen för mig.

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2002

Mitt fixade sig när ändrade audio driver från "best" till "oss" och sätte att det skulle vara två högtalare, lät som den försökte fakea surrondljud med något typ av eko innan.

Edit: I ~/.quake4/q4base/Quake4Config.cfg:
seta s_numberOfSpeakers "2"
seta s_driver "oss"

http://blinkenshell.org - Gratis shellkonton. Inklusive webbhost med PHP & MySQL.
http://www.blinkenlights.se/ - En site om programmering och spelutveckling på svenska

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Mitt fixade sig när ändrade audio driver från "best" till "oss" och sätte att det skulle vara två högtalare, lät som den försökte fakea surrondljud med något typ av eko innan.

Edit: I ~/.quake4/q4base/Quake4Config.cfg:
seta s_numberOfSpeakers "2"
seta s_driver "oss"

Funkade skitbra!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

independence: Oh! Tack så mycket!

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Finns det nån quake 4 demo till Linux?

"nu ska jag raka mig, innan folk tror jag kör linux"