Intels nya ideér om prestandamätning.

Permalänk
Melding Plague

Intels nya ideér om prestandamätning.

<font style="font-size: 10pt"><b>Intels nya ideér om prestandamätning.</b></font> <small class="small">torsdag 27 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
Intel kommer inom en snar framtid att avslöja ny mjukvara för att mäta prestanda hos olika datorplattformar. Huvudtanken är att visa hur bra hårdvaran är på att göra det konsumenten kommer använda den till samt ta hänsyn till en testpubliks upplevelser. Denna mjukvara delas från början upp i två kategorier, G-CAT och DH-CAT. Den första av dess är menad att undersöka en plattforms förmåga att hantera spel, medan den senare är menad att undersöka plattformens förmåga att vara ett digitalt underhållningsmedium.<br /><br />Intel vill istället för att koncentrera sig på vad en viss typ av processor kombinerat med en viss typ av grafikkort ger för fps (frames per second), undersöka om mottagaren är nöjd eller inte. Man vill istället för att ge en rå bild av hur en viss hårdvara presterar även ge en subjektiv bild till läsaren. Anledningen till detta är tester som Intel genomfört där det visat sig att skillnaden i spelupplevelse i sig, inte blir högre efter en viss gräns när det gäller fps.<br /><br />Man kan anta att det är en någorlunda naturlig utveckling av till exempel HardOCP:s sätt att recensera grafikkort. Detta då HardOCP istället koncentrerar sig på att visa vilken maximal upplösning och med vilka filternivåer man kan förvänta sig att spela med ett visst grafikkort. Subjektivt eller inte, nya sätt att redovisa prestanda är alltid intressant, då floran av gamers är minst sagt bred.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.silentpcreview.com/article268-page1.html" target="_blank">SilentPCReview</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att Intel helt enkelt ger upp fighten mot AMD när det gäller spel. Vill förövrigt se denna nya "mätmetod"... har nog aldrig tänkt på hur HardOCP recenserar...

Permalänk
Medlem

Verkar väl lite meningslöst, i alla fall om man kollar på dagsläget. Jag menar, både ATI och Nvidia levererar kort som ger mer prestanda än man kan önska (i dagsläget), samma förhållande gäller Intel och AMD. At the end of the day har de stora konkurenterna ofta likvärdiga produkter i de olika segmenten, vilken tillverkare/produkt man bestämmer sig för spelar föga roll för upplevelsen. Med andra ord, sådana här "subjektiva" test verkar meningslösa då jag inte ser hur de skall kunna ge olika utslag för X1800XT och 7800GTX då, i realiteten, den enda skillnad man kan mäta med något test är några hundra poängs differans i 3DMark.

Permalänk
Medlem

en skillnad kanske "subjektivt" är att olika spelare uppfattar olika korts IQ som olika bra, varpå de föredrar att gamea på en burk men inte en annan.

en annan kan vara att förenkla för användaren, då majoriteten inte är intresserade av 3DMark, exempelvis kan man bunta ihop olika lösningar för att göra det enklare att välja, såsom "jaha du vill lira 1024x768, du vill lira med mycket filter" och så vidare....
den ena kunden får ett kostnadsförslag medan den andra får ett annat.

tänk bara på hur enkelt det blir för alla PCCity försäljare (och liknande typer), en betygsskala som enkelt visar vad det är man ska köpa beroende på vad man vill ha och behöver...

ingen mer "MHz är allt, köp det här kortet, det har mer MHz än det här" osv...

ps. ja, jag är trångsynt...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk

Sådana här tester kommer att öppna för ett utbrett "sponsrande" av hård och mjukvarusajter från hårdvarutillverkarnas sida, som vill att nivån antingen ska höjas eller sänkas beroende på spel eller hårdvara. Vill vi ha sådant?

NNNNNEEEEEEJJJJJJJJJ!

edit: Dessutom ger värdet på FPS ett visst mått på hur framtidsäkert ett kort är och inte bara att det presterar "tillräckligt" i ett spel med "optimala" inställningar.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Intel ska lansera ett verktyg för att mäta prestanda hos OLIKA datorplattformar?!? Jag är skeptisk... tvivlar på att dom kommer vara optimerade för nåt annat än Intels egna produkter. Marknadsföringsbajs! Men det är klart, grabbarna och tjejerna på PCCity och liknande får det ju lättare. Nu slipper dom helt lära sig nåt om produkterna dom säljer...

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

"Våra CPU:s slår inte konkurentens, vi gör ett nytt system för att mäta prestandan, så vinner vi istället )"

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Avstängd

det är ju nästan lite larvigt tycket jag i dagsläget.
men det kan säkert bli jävligt bra om dom lyckas.

Permalänk
Medlem

Läste ni som gnällde ens igenom hur det fungerade mer noggrant?

Om testet inte är 300% inteloptimerat eller gör några dumheter det inte borde verkar det väldigt vettigt. Läser man hur betygssättningen fungerar verkar den riktigt trevlig, det visar ju ut mer exakta siffervärden om man vill det med.

För er som inte tog er ordentlig tid förstod jag det som såhär.

Först gjordes undersökningar på massa gamers med olika hårdvara (ingen visste vad de satt på för burk). Sen fick de betygsätta hur det kändes med glid osv 1-5

Detta gjordes det statistik av, sen låter man testprogrammet mäta ut hur väl en burk håller sig mot dessa referensvärden istället för att bara räkna ut ett vanligt medelvärde.

På så sätt verkade som man tydligare kunde få ut om en spel är ospelbart trots hög fps för att det har ojämn fps eller fryslagg osv.

För min del är det oftast inte fps:n som är för låg utan att den beter sig dumt, är ojämn eller liknande.

De gånger jag generellt har för låg fps har jag fel inställningar eller hårdvara överhuvudtaget. Tror denna typ av test kommer bli av ännu större värde när dualcore får större genomslag inom gaming.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ett prestandatest utvecklat av en processortillverkare ger jag inte mycket för, oavsett om det står Intel eller AMD på logon.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

"If you can't make it, fake it."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
"If you can't make it, fake it."

And they do make it, and called it Pentium M...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Låter som Intel luddar till det för att ingen skall fatta något alls..
Då kommer det att låta i reklamen...nya P4 med DH-CAT toppbetyg ...bah....

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
And they do make it, and called it Pentium M...

Pentium M är en riktigt kompetent prolle , MEN saknar prestanda i en del saker , bra för en del sämmre för en del .

För att den ska slå som en desktop prolle så krävs mer jämnhet...

/Aster

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Ser att många ser med misstroende på att Intel tar fram ett prestanda test, kan ni posta lite om hur ni ser på AMD´s prestanda test?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har AMD ett prestanda test? I vilket fall, jag inte se att processortillverkarna bestämmer hur jag ska mäta prestanda, tycker det finns många program redan nu som fixar detta perfekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
N-Bench

www.softpedia.com/get/System/Benchmarks/AMD-NBench.shtml

Ja, det har vi ju sett nyttjas i masor av tester.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Ja, det har vi ju sett nyttjas i masor av tester.

Japp där kom det, när AMD gör något så är det inte så farligt men när Intel.. ja då är det genast häxjakt.. märkligt eller hur?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Ja då var det igång igen...det är inget konstigt med att man ifrågasätter när tillverkare är med och tar fram prestandatester. Sen kanske ingen vill använda något av testerna?, helt oberoende av vem av dem som gjort programmet?

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Ja då var det igång igen...det är inget konstigt med att man ifrågasätter när tillverkare är med och tar fram prestandatester. Sen kanske ingen vill använda något av testerna?, helt oberoende av vem av dem som gjort programmet?

Precis, för att citera mig själv: "Ett prestandatest utvecklat av en processortillverkare ger jag inte mycket för, oavsett om det står Intel eller AMD på logon."

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Japp där kom det, när AMD gör något så är det inte så farligt men när Intel.. ja då är det genast häxjakt.. märkligt eller hur?

Det är väl snarare så att de flesta inte ens visste om att det fanns? Jag hade då ingen aning. Vidare är det inget jag skulle brytt mig om även om jag visste att det fanns. Att se till jämförelser gjorda med ena partens verktyg låter lite korkat, eller hur? Nej, tacka vet jag tester gjorda med verktyg som utvecklats oberoende av någon part.

Och om vi vänder på det, så fort nån säger något negativt om Intel är skruvis där och viftar på Pentium-M. Märkligt, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Det är väl snarare så att de flesta inte ens visste om att det fanns? Jag hade då ingen aning. Vidare är det inget jag skulle brytt mig om även om jag visste att det fanns. Att se till jämförelser gjorda med ena partens verktyg låter lite korkat, eller hur? Nej, tacka vet jag tester gjorda med verktyg som utvecklats oberoende av någon part.

Och om vi vänder på det, så fort nån säger något negativt om Intel är skruvis där och viftar på Pentium-M. Märkligt, eller hur?

Jag vänder mig inte direkt mot att det skrivs negativt om intel, egentligen vänder jag mig mot påståendet att Intel inte har en kompetent spelprocessor... men så fort det nämns Intel så är folk där & påpekar att Intel duger inte till något & utelämnar Pentium M. Märkligt, eller hur?

N-Bench trodde jag alla kände till?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Vad bekvämt för Intel: "Anledningen till detta är tester som Intel genomfört där det visat sig att skillnaden i spelupplevelse i sig, inte blir högre efter en viss gräns när det gäller fps." Undrar om det hade låtit likadant om Intel hade suttit på spelprestandatronen idag.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Vad bekvämt för Intel: "Anledningen till detta är tester som Intel genomfört där det visat sig att skillnaden i spelupplevelse i sig, inte blir högre efter en viss gräns när det gäller fps." Undrar om det hade låtit likadant om Intel hade suttit på spelprestandatronen idag.

Frågan är var Intel sitter när programmet väl lanseras & om det lanseras?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Frågan är var Intel sitter när programmet väl lanseras & om det lanseras?

Fullkomligt irrelevant. Det är idag Intel utvecklar programmet, och det är idag Intel är i underläge när det gäller spelprestanda.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Fullkomligt irrelevant. Det är idag Intel utvecklar programmet, och det är idag Intel är i underläge när det gäller spelprestanda.

Irrelevant? Frågan är ju om nu mot förmodan Intel återtar tronen inom en snar framtid... tror du att dom släpper programet då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Irrelevant? Frågan är ju om nu mot förmodan Intel återtar tronen inom en snar framtid... tror du att dom släpper programet då?

Nej, för då är fps plötsligt ett bra sätt att mäta prestanda.

Jag trodde du var Intelfantast, skruvis?

Och ja, att spekulera i hur det i framtiden skulle kunna se ut är irrelevant när man diskuterar någonting som händer idag.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Jag trodde du var Intelfantast, skruvis?

Och ja, att spekulera i hur det i framtiden skulle kunna se ut är irrelevant när man diskuterar någonting som händer idag.

Ja, jag är en Pentium M fantast som har ett X2 system på gång... så visst är jag en fanboy.

Programet släpps inte idag så varför diskuterar vi det då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
[1.] Ja, jag är en Pentium M fantast som har ett X2 system på gång... så visst är jag en fanboy.

[2.] Programet släpps inte idag så varför diskuterar vi det då?

1. Din argumentation stödde hur som helst inte vad du har sagt förut.

2. Därför att Intel fick idén idag och utvecklar det idag. Hur svårt är det att förstå?

Visa signatur

Ingsoc rules.