Transgaming har lanserat "SwiftShader".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Transgaming har lanserat "SwiftShader".

http://www.transgaming.com/news.php?newsid=174

Jag är ingen expert på datorgrafik, eller ens rätt duktig på det, men av vad jag förstod av den här artikeln låter det som något grymt bra, så jag tänkte att några av de lite mer datorgrafiks-kunniga medlemarna kanske kunde tycka det var intressant.

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Re: Transgaming har lanserat "SwiftShader".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
http://www.transgaming.com/news.php?newsid=174

Jag är ingen expert på datorgrafik, eller ens rätt duktig på det, men av vad jag förstod av den här artikeln låter det som något grymt bra, så jag tänkte att några av de lite mer datorgrafiks-kunniga medlemarna kanske kunde tycka det var intressant.

Läste inte hela artikeln men det verkar onekligen intressant.
Stod det i texten hur dom gjorde för att få bättre grafik till äldre datorer, eller är det nån som vet?

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

Artikel och artikel, det verkar mest vara reklam (det är deras egen site). Jag har svårt att förstå hur en ren mjukvaru-shader kan vara nåt. Såna har man inte använt på många år, just för att dedikerad hårdvara (en GPU) är så gräsligt mycket snabbare. Och såvitt jag vet har GPU:er utvecklats snabbare än CPU:er de senaste åren.

Det de skriver låter onekligen bra (kanske lite för bra), vi får se om de lyckas leverera. Stämmer det, så är det en höjdare.

Min dator är tuffare än din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

http://www.transgaming.com/license.php?swiftshader=1
Demo av SwiftShader. Sitter i WinXP nu, så jag har inte hunnit testa det i Linux. Testen körs dock med SwiftShader renderaren, och jag vet inte hur jag byter till DirectX, så jag kan inte jämföra.

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)