Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Ubuntu, apt, strul

Sitter och försöker installera lite saker via apt-get i ubuntu..
hade tänkta att installera webmin och det gick smärtfritt.
Sedan ville jag installera lite plugins till detta, nämligen
webmin-apache och webmin-proftpd.
Men när dessa installerades blev något fel och apt meddelade detta..

Ställer in webmin-apache (1.210a-2ubuntu1) ... /etc/webmin/webmin.acl: Filen eller katalogen finns inte dpkg: fel vid hantering av webmin-apache (--configure) underprocess post-installation script gav felkod 2 Ställer in webmin-proftpd (1.210-2) ... /etc/webmin/webmin.acl: Filen eller katalogen finns inte dpkg: fel vid hantering av webmin-proftpd (--configure): underprocess post-installation script gav felkod 2 Fel uppstod vid hantering: webmin-apache webmin-proftpd E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Jag har försökt avinstallera webmin-apache och webmin-proftpd och sedan även webmin. Men det låg en massa skräp kvar så jag tog bland annat bort /etc/webmin
och /usr/share/webmin
Har även försökt att instalelra om efter detta och även med flaggan --reinstall för att tvinga ominstallering..
Men samma skit dyker upp hela tiden och nu verkar webmin ha fuckat upp sig totalt..

HUR gör jag så att jag får en clean install av webmin, så att apt gör om precis allt från början och lägger till ALLT som om det vore första gången det installeras?
Och hur installerar jag sedan webmin-apache och webmin-proftpd på rätt sätt? Blev bara fel när jag skrev "apt-get install webmin-apache" då dyker ovanstående fel upp.

Tack på förhand!

WS: Core i7 2600k | 32 GB DDR3 | Geforce GTX 750 TI 2GB | 256 + 180 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi
NAS: Synology DS414 | 12 TB HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2001

apt-get remove --purge paketnamn
eller
dpkg -r -P paketnamn
så ska du rensa ur allt skräp

Felet är att filen /etc/webmin/webmin.acl inte finns, skapa den (touch /etc/webmin/webmin.acl) och kör igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
apt-get remove --purge paketnamn
eller
dpkg -r -P paketnamn
så ska du rensa ur allt skräp

Felet är att filen /etc/webmin/webmin.acl inte finns, skapa den (touch /etc/webmin/webmin.acl) och kör igen.

Tack för det. Ska genast testa.
Nästa fråga
Hur kör man igång ssh?
Jag laddade ner lsh-server via apt-get som skulle vara en ssh2 server.. hur tusan startar jag den sen?

WS: Core i7 2600k | 32 GB DDR3 | Geforce GTX 750 TI 2GB | 256 + 180 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2002

sudo /etc/init.d/sshd brukar göra susen.

Men vaför inte openssh-server?

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002

SSH finns väl redan som default i ubuntu? Testa med att skriva ssh localhost i terminalen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

ssh client finns installerat per default, men inte server.
mitt förslag är att installera openssh-server istället, sen är det bara att ansluta med ssh localhost

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LMX
ssh client finns installerat per default, men inte server.
mitt förslag är att installera openssh-server istället, sen är det bara att ansluta med ssh localhost

Tackar!