Permalänk
Medlem

trycka ut skiva i ubuntu?

En sak jag har stört mig en del på är att man i ubuntu inte kan trycka ut skivor när de väl har lästs in, så man måste högerklicka på ikonen för skivan och välja Eject....
Kan man göra så det går?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Kan du inte mata ut den med knappen på cd spelaren eller vad menar du?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Så länge som skivan är mountad går den inte att mata ut, så det handlar antagligen om att få tryckningen på cd-spelarens knapp att utföra umount automatiskt, men hur man gör det är utanför mitt kunskapsområde.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lättare att göra som det är nu.
Så slipper man flytta handen från musen och ner under bordet och leta efter knappen osv.
Fast om man har datorn bredvid skärmen så kanske man skulle gjort det.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Synt4x_3rr0r: hur får du nu bort skivan från släden om du inte orkar flytta handen från musen?
Tycker att man då lika gärna kan få trycka på knappen och vänta där med handen tills den kommer ut...

Tycker det är sjukt att man inte kan göra så..

EDIT: har burken bredvid skärmen..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

autofs kanske är något? monterar automatiskt om den hittar något.
Inte använt det själv, men med det kanske det går att göra som du vill.
http://auto-autofs.sourceforge.net/

Annars kan du alltid skriva eject i en terminal
Tror det kommer med per default.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Efter att jag hade uppdaterat till 5.10 på laptopen så blev lås/loggaut-knappen ejectknapp.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Synt4x_3rr0r: hur får du nu bort skivan från släden om du inte orkar flytta handen från musen?
Tycker att man då lika gärna kan få trycka på knappen och vänta där med handen tills den kommer ut...

Tycker det är sjukt att man inte kan göra så..

EDIT: har burken bredvid skärmen..


Jo men jag menade att eftersom jag inte ser knappen på cd-läsaren så tar det ju extra tid att hitta den osv.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

hehe ok ^^

Tycker ändå att det är konstigt att det ska kunna funka så lätt utanför linux, men att det är avstängt med knappen inuti :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

tycker det är rätt smidigt, minskar risken att råka tryck ut skivan och avbryta nått "viktigt" med.. annars borde det nog gå att koppla automonterin till ejectkomandot, kan inte minnas att SuSE uppför sig såhär. (?)

Macar har väll ingen knapp på spelarfronten ens?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

AndreaX: eftersom jag har brännaren innanför en lucka på burken så finns det ingen chans för att jag sabbar nånting
Kunde ju vart så iaf att man bara kan få ut skivan endast om den inte används för tillfället...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

mm, men det är lite av poängen eller? jag upplever iaf att det är mer responsivt att starta en skiva i Linux då den alltid "är redo" sas. i Windows verkar den behöva kolla vilken skiva det är varje gång. (nu brukar iof inte det systemet samarbeta bra med mig, så det kan va mitt fel med..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
mm, men det är lite av poängen eller? jag upplever iaf att det är mer responsivt att starta en skiva i Linux då den alltid "är redo" sas. i Windows verkar den behöva kolla vilken skiva det är varje gång. (nu brukar iof inte det systemet samarbeta bra med mig, så det kan va mitt fel med..)

Nä det är inte ditt fel. Jag tror faktiskt att windows kollar efter skiva varje gång den behöver komma åt den.

Men varje gång jag vill komma åt en skiva i Ubuntu så läser den också från skivan(det börjar låta från cd-romen) om skivan har varit inaktiv ett tag.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

testade nu, lät skivan spinna ner och gjorde annat en stund. absolut snabbare. fast den har en del i minnet verkar det, skivan drar inte igång förrän jag går in i mappar på skivan jag inte kollat på tidigare. i Windows verkar det däremot läsa om TOC även om skivan vart igång förut.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
testade nu, lät skivan spinna ner och gjorde annat en stund. absolut snabbare. fast den har en del i minnet verkar det, skivan drar inte igång förrän jag går in i mappar på skivan jag inte kollat på tidigare. i Windows verkar det däremot läsa om TOC även om skivan vart igång förut.

Ja det var ungefär så jag menade

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag har ingen info om hur det här påverkar systemet på något sätt, men det fungerar för mig och för snubben jag fick tipset av

Öppna filen /etc/sysctl.conf
Skriv följande:
dev.cdrom.lock = 0
Ladda om med sysctl -p
Stoppa i en skiva.
Tryck på knappen.
Klart

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

man tackar

Notera att jag förstår att det säkert är bra att ha så i linux, men eftersom jag då inte kommer pajja nånting med detta så gör de inget

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower