Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Nov 2002

Apple och intel cuper?

Nu när mac ska gå över till intel's cpuer så blir iaf jag smått glad.

Vi kommer, hoppas jag, att få se mer spel till mac än vad som finns idag (visst, det finns rätt mycket) plus att fler program från windowsvärlden kommer att kunna portas till os x. Eller vad tror ni, är jag ute och cyklar eller hur ligger det till?

Sen en fråga till, är det någon idé att vänta på intel sitter i macarna eller lika bra att köpa en g5 nu eller när man har råd rättare sagt?

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Mar 2005

vi får väll se på det.. det finns ju inte så många spel till linux, som väll är större än mac nu för tiden....

Plan9 fan. In glenda we trust.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

jag kommer helt klart norpa en g5:a av grövre kaliber som stationär för ett par år framöver. bytte till stor del plattform för att det var ett helt annat koncept, inte bara ett lysande operativsystem men en helt egen plattform.

as it was in the beginning so it shall be in the end

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
vi får väll se på det.. det finns ju inte så många spel till linux, som väll är större än mac nu för tiden....

Fast med en helt annan marknad.

Dessutom räknar ni inte in WINE. WINE lär ju garanterat portas till OS X.

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

Re: Apple och intel cuper?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa

Vi kommer, hoppas jag, att få se mer spel till mac än vad som finns idag (visst, det finns rätt mycket) plus att fler program från windowsvärlden kommer att kunna portas till os x. Eller vad tror ni, är jag ute och cyklar eller hur ligger det till?

varför i hela friden skulle det bli det?

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Re: Re: Apple och intel cuper?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
varför i hela friden skulle det bli det?

Vet inte men spelportare klagar ju på att 80% av portningsarbetet är att göra littleendian till bigendian, men å andra sidan kommer Apple inte gilla om någon gör program till OS X som förutsätter en viss endian…
[I stort sett all info på ADC går ju ut på att koden skall upp ett abstraktionslager (exv. acc.code i.st.f skriva till SSE eller AltiVec osv)]

Me fail english, thats unpossible!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

Re: Re: Re: Apple och intel cuper?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Vet inte men spelportare klagar ju på att 80% av portningsarbetet är att göra littleendian till bigendian

Så var det nog när man programmerade spel mestadels i assembler, men det tror (hoppas) jag inte så många gör nuförtiden. Man gör säkert några mindre optimeringar för MMX/SSE/3DNow/AltiVec (och deras respektive uppföljare) beroende på processortyp, men där måste man ju även under Windows skilja mellan olika processorer. De största skillnaderna mellan att skriva spel för Windows och MacOS X ligger inte i processorarkitekturen utan i system-API:er, t.ex. DirectX som i stort sett alla Windows-spel använder (spel är ju det område där avsaknaden av icke-windows-versioner är störst).
Precis samma klyfta finns ju mellan Windows och Linux, trots att de oftast körs på exakt samma hårdvara.
MacOS X på Intel kommer inte automatiskt innebära mer spel (eller andra program), däremot kommer saker som Wine eller VMWare fungera mycket bättre.

Min dator är tuffare än din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jul 2005

Re: Re: Re: Re: Apple och intel cuper?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Så var det nog när man programmerade spel mestadels i assembler, men det tror (hoppas) jag inte så många gör nuförtiden.

Tyvärr så sker det fortfarande.

Ett enkelt exempel:
Du vill spara ut en matris med heltal till en fil, då är den enklaste att bara dumpa ut matrisen binärt till en fil, detta går fort både att skriva ut den och läsa in den. Nackdelen: "indianerna" blir som på den maskinen som skrev filen och försöker man då läsa in filen på en maskin som har en annan ordning på "indianerna" så blir det problem.

Tyvärr så gör många speltillverkare så här när dom skapar spelen.

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Slottsbron
Registrerad
Jan 2002

vad är det för indianer ni tjatar om?

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Dessutom räknar ni inte in WINE. WINE lär ju garanterat portas till OS X.

http://sourceforge.net/projects/darwine/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älmhult
Registrerad
Jul 2001

Jag har nyss köpt en iMac G5 (inte levererad än...). Jag tänkte att om jag behåller min iBook (ca ett år gammal) lär jag vara trött på den om ytterligare ett år, med tanke på prestanda osv. Om jag då ska köpa en t.ex. första generationens intel-iMac då lär den dels ha barnsjukdomar och så är det ju alla program som ska emuleras osv. Så om man satsar på en någorlunda kraftfull mac nu (iMac räcker för mina behov, och mer därtill) så lär den ju "hålla" ett tag, och när det är dags för nytt är intel-macarna så inkörda att man slipper problem osv.

Oh, you think darkness is your ally? You merely adopted the dark. I was born in it, molded by it.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Fast med en helt annan marknad.

Dessutom räknar ni inte in WINE. WINE lär ju garanterat portas till OS X.

Tror inte OSX på x86 kommer öka tillgången till spel, speciellt inte nu när Windows Vista total dissat OpenGL så gör det inte portningar lättare.
Sen att spela nya spel i wine funkar ju jätte bra, en ren njutning.

Whoracle: http://en.wikipedia.org/wiki/Endian

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

Re: Re: Re: Re: Re: Apple och intel cuper?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Du vill spara ut en matris med heltal till en fil, då är den enklaste att bara dumpa ut matrisen binärt till en fil, detta går fort både att skriva ut den och läsa in den. Nackdelen: "indianerna" blir som på den maskinen som skrev filen och försöker man då läsa in filen på en maskin som har en annan ordning på "indianerna" så blir det problem.

Just en sån dumpad fil är löjligt enkel att konvertera när man läser/skriver om man kör hos en annan indianstam (3-4 rader kod i C). Det har dessutom inte så mycket med assembler att göra, utan bara diverse bieffekter av indianerna.

Det finns säkert små snuttar inline-assembler här och där i nyare spel, men knappast några större mängder. Det finns också andra bitar där indianerna spelar roll, men de är knappast särskilt svåra att hantera. Det är iallafall långt ifrån det största hindret för att porta spel/program från t.ex. Windows till MacOS X.
De allra flesta källkodsdistributioner av program till Linux hanterar sådana skillnader utan några särskilda problem. Samma kod kan kompileras och köras på x86, PowerPC och Sparc, med inga särskilda skillnader annat än några #ifdef:ar.
Världen går dessutom mer och mer mot nån slags bytekod (eller vad man nu kallar det) eller interpreterande språk som körs på en "virtuell maskin", som OS:et sedan omvandlar till maskinkod för den aktuella processorn.

Min dator är tuffare än din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jul 2005

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Apple och intel cuper?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Just en sån dumpad fil är löjligt enkel att konvertera när man läser/skriver om man kör hos en annan indianstam (3-4 rader kod i C). Det har dessutom inte så mycket med assembler att göra, utan bara diverse bieffekter av indianerna.

Självklart är det enkelt, men har man aldrigt behövt tänka på det så är det enkelt att sådana saker "smyger" sig in

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Apple och intel cuper?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack

Världen går dessutom mer och mer mot nån slags bytekod (eller vad man nu kallar det) eller interpreterande språk som körs på en "virtuell maskin", som OS:et sedan omvandlar till maskinkod för den aktuella processorn.

flexibelt, slöseri, bådadera eller ingetdera?

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint