små problem efter uppgradering till ubuntu breezy

Permalänk
Medlem

små problem efter uppgradering till ubuntu breezy

Fixade mig en liten uppgradering av breezy, iofs bara så att den uppgraderar paket, inte så den tar bort en massa paket o.s.v, vill inte lyckas pajja operativet som jag gjort ett par gånger innan ^^

Nu är det jobbiga att:
- Går inte längre högerklicka på skrivbordet och välja att öppna terminalen som första val, vet att det är något paket man ska installera, men vilket?

- Mountar inga andra partitioner som jag lagt till i fstab längre, utan måste köra "mount -a" vis start...

EDIT: har fått svar på frågorna nu...paketet som la till terminalen i menyn heter nautilus-open-terminal och sedan var det att jag behövde köra en smart upgrade i synaptics så den fixade till en massa saker så funkade alla mountade partitioner. Innan så hittades de helt enkelt inte under uppstart..

Det man skulle vilja fixa nu är att få terminal-valet i menyn att ligga längst upp, samt att få igång gDesklets igen då det blir fel i sensor-filer nu

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Det där med att terminalen fattas i desktopmenyn är en feature - det har Gnome fixat till 2.12, det är inte ubuntu-folket som har tagit bort.

Om det känns väldigt viktigt kan du alltid sätta en keybinding för att starta en terminal - eller, som jag har gjort, så vänjer man sig bara vid att man får upp en terminal via Program -> Tillbehör -> Terminal

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en snabbstartknapp till terminalen i den övre panelen.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

jo, man kan ju som sagt vad ta o fixa sej en snabbikon i panelen
Känns lite dumt att man nu måste gå ner till 4:e platsen i menyn för terminalen, när man förut bara kunde högerklicka, snabbt röra ner pekaren liiiite och sedan köra på....nu lär man ju kunna klicka fel lite då och då

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower