Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Feb 2004

VPN server.

Tjenare. Tänkte sätta upp en VPN server, och är helt ny på detta. Så då har jag naturligtvis en massa frågor som jag skulle behöva hjälp med. Jag har en server som kör debian på. Datorerna kommer vara på Windows och Linux maskiner, men huvudsakligen så blir det XP klienter som ska kopplas upp mot nätverket. Så till mina frågor då.

1. Vad använder man för program/inställningar för att koppla upp mot nätverket användade XP?
2. Vilket/vilka program ska jag använda på servern?
3. Vilka funktioner måste/rekommenderas jag använda på servern? (tex router och sådant)
4. det är en skrivare inblandad i det hela. Rekomenderas jag att instalera skrivaren på servern eller på någon klient som är uppkopplad mot nätverket? Klienten i fråga står lokalt.

Kommer nog på fler frågor framöver. Tackar för hjälpen på förhand.

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

Jag tror OpenVPN kan vara det du letar efter.
SSL-baserat, cross platform, open source och relativt lätt att sätta upp.

Lättast är om du sätter upp en openvpn-server på din debianburk (om den är dedikerad, dvs), och sedan gör dina klienter till roadwarriors (även om det går att sätta upp bridgade nät).
Skrivaren kan du i teorin koppla in i någon av dina vpn-klienter, även om det nog är lättare att bara koppla in den i debian-burken (eller någon annan dedikerad burk).

Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux
Jag tror OpenVPN kan vara det du letar efter.
SSL-baserat, cross platform, open source och relativt lätt att sätta upp.

Lättast är om du sätter upp en openvpn-server på din debianburk (om den är dedikerad, dvs), och sedan gör dina klienter till roadwarriors (även om det går att sätta upp bridgade nät).
Skrivaren kan du i teorin koppla in i någon av dina vpn-klienter, även om det nog är lättare att bara koppla in den i debian-burken (eller någon annan dedikerad burk).

Tack så mycket för svaret. ska testa detta. har du någon bra guide till att confa servern?

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

Jag har hört att den här guiden skulle vara vettig:
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Road_Warriors_with_OpenVPN

Eller, om du skulle vilja brygga två nät:
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_OpenVPN_Server_for_Ethernet_Brid...

Lycka till!

Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.