Permalänk
Medlem

överföring via ssh

när jag har fjärringloggat på en burk via ssh, så skulle jag vilja kunna tanka ner en fil från den datorn till min lokal.
finns det något lätt och inbyggt sätt i ssh för detta?

Permalänk
Medlem

scp används för detta.
Är det en anslutning som används ofta kan du kolla på shfs eller fuse+sshfs som gör att man kan montera ett remotesystem lokalt över ssh.

Permalänk

sftp finns. Är inkluderat i openssh. Klienten som ingår är väl inte den roligaste kanske.

Visa signatur

This sonet is devoted to that alleycat of the year after.

Permalänk
Medlem

Om du sitter på en windowsburk så är väl winscp alldeles utmärkt. Förövrigt så är det rätt smidigt med nycklar om man använder scp.

Permalänk
Medlem

Om du sitter i kde kan du testa fish:// i konqueror
Sitter du i gnome kan du testa ssh:// (tror jag)

Permalänk

Re: överföring via ssh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattoys
när jag har fjärringloggat på en burk via ssh, så skulle jag vilja kunna tanka ner en fil från den datorn till min lokal.
finns det något lätt och inbyggt sätt i ssh för detta?

Jag tror jag förstår vad du syftar på:
Jag loggar in till host2 från host1, som jag sitter lokalt på, genom att köra ssh host2.
Medans jag är inloggad på host2 så kommer jag på att jag skulle behöva filen ~/test.txt.
Hur kan jag "få med mig tillbaka" ~/test.txt utan att behöva starta upp en ny ssh/scp/sftp-session mellan maskinerna?

Mig veterligen så går det inte, men jag blir gärna motbevisad.
Jag skulle gärna se att det fanns nån variant på get som man kunde använda i den ssh-session man befinner sig i.

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem

lftp stöder sftp

skriv det här på host1:
lftp sftp://user:Pass@host2:Port/home/user/
sen tar du ner en fil med get, mappar med mirror -L osv.

edit: bookmark add host2sftp för att lägga till i bookmarks. sen kan du skriva
"lftp host2sftp" i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

alltså scp är nog det bästa då det är en del av ssh... den ända som man skulle kunna klaga på att det igentligen inte finns någon standard i scp men det finns det i ssh, vilket skulle i teorin göra att två datorer som kör olika clienter inte skulle kunna föra över filer. Som tur är så finns inte detta problemet än iaf, men vänta till Microsoft gör sin client

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

scp funkar alldeles utmärkt... används som "scp fil användare@host:sökväg"

Permalänk
Medlem

Re: Re: överföring via ssh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apeekaboo
Jag tror jag förstår vad du syftar på:
Jag loggar in till host2 från host1, som jag sitter lokalt på, genom att köra ssh host2.
Medans jag är inloggad på host2 så kommer jag på att jag skulle behöva filen ~/test.txt.
Hur kan jag "få med mig tillbaka" ~/test.txt utan att behöva starta upp en ny ssh/scp/sftp-session mellan maskinerna?

Mig veterligen så går det inte, men jag blir gärna motbevisad.
Jag skulle gärna se att det fanns nån variant på get som man kunde använda i den ssh-session man befinner sig i.

Skulle man inte kunna använda scp för att kopiera filen från servern du är inloggad på till din dator?
typ:

scp test.txt apeekaboo@home.eller.vad.se:~/

Eller tycker inte ssh om att man loggar in fram och tillbaka mellan datorer?

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk

Re: Re: Re: överföring via ssh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
Skulle man inte kunna använda scp för att kopiera filen från servern du är inloggad på till din dator?
typ:

scp test.txt apeekaboo@home.eller.vad.se:~/

Eller tycker inte ssh om att man loggar in fram och tillbaka mellan datorer?

Jo, under förutsättning att man inte är NATad.

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem

Wee, avatarerna är tillbaka ^^.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Annars kan man använda Mindterm som kan laddas ner gratis på http://www.mindterm.com/products/80_MindTerm/110_MindTerm_Dow...
som klarar bland annat SSH och SFTP/SCP i en och samma session med grafiskt användargränssnitt.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.