Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Aja..idag fick jag min Panasonic UJ-845B (8x dvd+/-rw m. DL) som jag ska trycka in i den

Var köpte du den? Och hur mycket gav du?

Uppdateringen gick förövrigt jättebra för mig.

Visa signatur

!
!
!

Permalänk

Turbonallen:

Hur ser dina användarättigheter ut för ditt konto? Administratör?

Det lättaste sättet att säkra sin installation är att anamma unix-tänkandet där "root" administerar datorn och vanliga användare håller till i sin "home" mapp.

Själv har jag en användare kallas "Administrator" med administratörsrättigheter samt mitt användarekonto "bkz" som är ett begränsat konto. I min hemmapp har jag en egen "Program" mapp samt en egen "/usr". Förutom några enstaka program som måste installeras i "/Applications" ligger allting i hemmappen där de inte kan skada systemet.

Topic:

Installerade 10.4.3 nyss, smärtfritt. Har inte direkt märkt någon större skillnad förutom Spotlight där man fixat "laggen" när man skriver sin query.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BananJan
Var köpte du den? Och hur mycket gav du?

Uppdateringen gick förövrigt jättebra för mig.

Linitx.com 1405kr inkl. frakt, skickades i måndags eftermiddag, fick den idag

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Linitx.com 1405kr inkl. frakt, skickades i måndags eftermiddag, fick den idag

äre efterföljaren till denna? http://eshop.macsales.com/shop/mac-mini/optical-drives/

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
äre efterföljaren till denna? http://eshop.macsales.com/shop/mac-mini/optical-drives/

Nja, det där är ju en Pioneer

tror dom är likvärdiga faktiskt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

osan, hjärnsläpp av mig, fan va dum man känner sig :D. dela gärna med dig av hur panasonicen funkar när du installerat den osv. om man måste göra nå fulknep eller om det är som med pioneeren att det funkar direkt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
osan, hjärnsläpp av mig, fan va dum man känner sig :D. dela gärna med dig av hur panasonicen funkar när du installerat den osv. om man måste göra nå fulknep eller om det är som med pioneeren att det funkar direkt.

http://www.panasonic-industrial.com/servlet/PB/menu/1114921_l...

Denna är det..

Tror jag måste köra Patchburn, men är inte 100% säker faktiskt.

Verkar som om vissa fick igång den direkt i 10.4.3

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas
Turbonallen:

Hur ser dina användarättigheter ut för ditt konto? Administratör?

Det lättaste sättet att säkra sin installation är att anamma unix-tänkandet där "root" administerar datorn och vanliga användare håller till i sin "home" mapp.

Själv har jag en användare kallas "Administrator" med administratörsrättigheter samt mitt användarekonto "bkz" som är ett begränsat konto. I min hemmapp har jag en egen "Program" mapp samt en egen "/usr". Förutom några enstaka program som måste installeras i "/Applications" ligger allting i hemmappen där de inte kan skada systemet.

Topic:

Installerade 10.4.3 nyss, smärtfritt. Har inte direkt märkt någon större skillnad förutom Spotlight där man fixat "laggen" när man skriver sin query.

Mitt konto har halvmakt dvs Administratör. (typ som att vara medlem i wheel?) Jag kan alltså lägga program i Applications utan att behöva ange lösenord, samt lägga till och ta bort användare och liknande, men har inte rättigheter att rota omkring i systemet i övrigt eller installera stora uppdateringar och liknande utan att "legitimera" mig med ett lösenord. Så jag ser inte riktigt vitsen med att sätta mig själv som vanlig user.
När man leker med program som rotar i systemet måste man ju ändå ange lösenord för att få "root"-privilegier, så där spelar det ju ingen roll om man är vanlig user eller administratör.

samt att jag är av uppfattningen att program skall ligga under /Applications, de kan ju inte skada systemet mer (programmet har ju inte fler rättigheter) bara för att de inte ligger i ens hemmamapp

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
När man leker med program som rotar i systemet måste man ju ändå ange lösenord för att få "root"-privilegier, så där spelar det ju ingen roll om man är vanlig user eller administratör.

Är man "begränsad user" så hjälper det inte att knappa in lösenord til lförbannelse, man har inte rätt till sudo...
Och applikationer gör lika mycket skada vart dom än ligger...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
osan, hjärnsläpp av mig, fan va dum man känner sig :D. dela gärna med dig av hur panasonicen funkar när du installerat den osv. om man måste göra nå fulknep eller om det är som med pioneeren att det funkar direkt.

Rapport:

Installationen tog ca 10min (har öppnat min mini några gånger förr).

Tyvärr krävdes att jag körde Patchburn för att Native brännstödet skulle fungera, toast och så fungerade såklart utan, men för att bränna via finder och så krävdes Patchburn.

Testat bränna en noname dvd+r och det gick finfint i 8x.

Nu ska jag bara fixa nått att använda combo-driven jag fick över till:)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

trevligt ja är lite sugen på sådan, får se när dvd-dl skivor blir billigare, just 8x spelar inte SÅ stor roll för mig. tror det blir en större intern hårddisk först kanske en 7200 varvare litet uppryck från 4200 varvare

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Är man "begränsad user" så hjälper det inte att knappa in lösenord til lförbannelse, man har inte rätt till sudo...
Och applikationer gör lika mycket skada vart dom än ligger...

Och just därför är det lika bra att ha dem rakt i /Applications

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Och just därför är det lika bra att ha dem rakt i /Applications

Respektive /opt för darwinports och /sw för fink (apt-get)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Efter installationen (en dag efter) så hörde jag för första gången min iBooks fläkt... Iofs så laddade jag den då och hade många program igång.

Visa signatur