Permalänk
Medlem

Gentoo Live Cd?

Är nyfiken på Gentoo, men jag har försökt att hitta en live cd av Gentoo men har ej hittat nån.

kanske nån som inte är lika blind som jag som vet vart det finns en live cd?

Eller nån som gjort en själv?

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Tackar!

Men vilken är liveCd?

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

ta minimal och tanka hem rätt stage för din cpu om du inte vill göra en stage 1 install.. och tanka hem http://mirror.pudas.net/gentoo/snapshots/portage-latest.tar.b...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Alla är Live-CDs.

Man installerar Gentoo från en Live-CD.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snook
Tackar!

Men vilken är liveCd?

MvH

Gentoos LiveCD är inte som tex Knoppix som bootar upp till ett grafiskt interface man kan leka runt i för att prova på Linux med KDE, utan nånting helt annat. Man använder denna LiveCD för att installera gentoo (en installtion som innebär att man får göra alla steg själv). CDn bootar upp till en kommandotolk där man får skriva diverse kommandon för att installera systemet. Detta är omständigt och onödigt svårt, men poängen med Gentoo är den enorma flexibilitet som Gentoo går ut på. Förutom att du kan välja vilka paket som ska installeras, så kan du även välja med vilka finnesser de ska kompileras med. Du kan tex bygga mplayer med eller utan stöd för DVD-er, eller Firefox med eller utan stöd för Java. En vanlig LiveCD är rätt onödig då Gentoo kan vara så många olika saker.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag kan gentoos dryga installation i sömnen, hehe
Så många gånger som man motvilligt slitit genom den xD

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Gentoos LiveCD är inte som tex Knoppix som bootar upp till ett grafiskt interface man kan leka runt i för att prova på Linux med KDE, utan nånting helt annat. Man använder denna LiveCD för att installera gentoo (en installtion som innebär att man får göra alla steg själv). CDn bootar upp till en kommandotolk där man får skriva diverse kommandon för att installera systemet. Detta är omständigt och onödigt svårt, men poängen med Gentoo är den enorma flexibilitet som Gentoo går ut på. Förutom att du kan välja vilka paket som ska installeras, så kan du även välja med vilka finnesser de ska kompileras med. Du kan tex bygga mplayer med eller utan stöd för DVD-er, eller Firefox med eller utan stöd för Java. En vanlig LiveCD är rätt onödig då Gentoo kan vara så många olika saker.

Hmmm...låter lite skrämmande....

Men man kan liksom inte testa utan att trixa med dualboot osv om man har winXP innstallerat innan?

Eller vad säger man...friskt vågat hälften av hårddisken raderad

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.