Företag som migrerat till open source?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Sep 2005

Företag som migrerat till open source?

Hej

Mitt namn är Martin och jag studerar för närvarande systemvetenskap på Umeå universitet. Jag skriver D-uppsats om ämnet open source kontra slutna standarder. Jag har inte riktigt bestämt den slutgiltiga inriktningen på uppsatsen ännu men några av kandidaterna är: vilka argument företag / organisationer har då de väljer en viss platform, vilka ekonomiska fördelar kan man uppnå beroende på val av platform... Som sagt, den slutgiltiga inriktiningen är nåt som får "växa" fram.

Orsaken till att jag skriver detta är att jag vill komma i kontakt med företag eller organisationer som migrerat till open source. Så vet Du om nåt företag eller organisation som passar in på detta så vore jag väldigt tacksam att få veta!

Tacksam för svar och / eller åsikter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

komma i kontakt med kanske inte men..

Disney har gjort/håller på att göra det iaf, och det säger ju en del iom att tom MS plattform är mer vanlig för grafik och sånt.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Tror du har mycket info att hämta från karlstads "vad det nu är" (universitet?)

[ROSS tror jag är ett bra sökord att börja nysta på…]

Me fail english, thats unpossible!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

Den största anledningen att köra öppen standard anser jag är på de format man sparar sin data. Att man inte pga ändrade avtal/licenser får tillgång till sin data eller att det blir dyrt (tex bunden till en leverantör som kan ta vilka priser de vill).

Frihet att kustomisera torde vara en annan stor fördel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
Den största anledningen att köra öppen standard anser jag är på de format man sparar sin data.

Det har ju Massachusetts, Brasilien med många flera insett…
…München hade väl lite andra skäl, men kommer ju automagiskt få samma nytta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
Den största anledningen att köra öppen standard anser jag är på de format man sparar sin data. Att man inte pga ändrade avtal/licenser får tillgång till sin data eller att det blir dyrt (tex bunden till en leverantör som kan ta vilka priser de vill).

Bra poäng! tack

Har en hel del åsikter med för- och nackdelar för olika typer av organisationer men försöker att inte vädra de alltför mycket så jag lättare kan hålla mig objektiv...

Men åsikter som nämns kommer att tas i beaktan då ett eventuellt mål med uppsatsen kommer att bli rådgivande för företag som står inför valet av platform... Alternativt om tiden finns skapa en modell för beräkning av ekonomisk nytta med olika platformer (lite väl optimistiskt kanske på 1½ månad men).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Täby
Registrerad
Jul 2001

Re: Företag som migrerat till open source?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

Alla vet att det är såhär företag gör när de byter (citerat från en tråd på SA gällande FreeBSDs nya logotyp):

Citat:

Admin: "Hey boss, I'm going to set up a new server using FreeBSD."
Boss: "How much will it cost us?"
A: "Nothing, it's free! "
B: "If its free it's probably some of this terrible open source stuff I've been hearing about. Need I remind you we are a professional organisation here? Saving a penny here and a penny there when your homegrown software falls over and costs us thousands of dollars is crazy!"
A: "But it is professional! It won't fall over!"
B: "Then how come it doesn't have a nice shiney box that costs lots of money?"

Then....

A: "It has a box" *shows picture of old cartoon style demon*
B: "What, did they write the program in pencil too? I saw this nice shiney Microsoft ad the other day...."

Or.....

A: "It has a box" *shows shiney picture of ball-thing*
B: "Ooooooo. Shiney. NOTHING CAN GO WRONG WITH SHINEY THINGS! Admin? Deploy!"

EDIT: Var det inte typ Tyskland (eller någon stad i Tyskland) som hade bytt till OSS?

Jag vet iaf att amerikanska 911 i någon delstat blev trötta på att burkarna med Windows hängde sig regelbundet (ganska illa om det kommer in ett nödanrop), så de bytte till Linux och Afterstep som WM, tror burkarna har stått och rullat i fem år nu utan minsta bekymmer.

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Jodå, det migreras en del runtom i världen minst sagt.

Microsofts största motargument är att det krävs fler mann-timmar för att migrera till Linux från whatever, vilket är sant iofs.. Men ibland måste man investera lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Jul 2001

Det finns en del större Svenska företag/organisationer/myndigheter som använder sig av Open Source-alternativ, t.ex. FreeBSD.

PM:a mig om du vill mer specifika exempel.

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

Loopia vet jag kör FreeBSD på några servrar. Även Linux vad jag vet. Men detta är i och för sig servrar som kunder beställer konto på.

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Sen akn man ju kolla slumpvisa svensta ip-adresser på port 80 efter vilken webserver som svarar...
Många Apache blir det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Loopia vet jag kör FreeBSD på några servrar. Även Linux vad jag vet. Men detta är i och för sig servrar som kunder beställer konto på.

Senast jag var i kontakt med Loopia så hette det att "Vi använder FreeBSD på nästan alla våra UNIX-servrar, med undantag för någon/några få med OpenBSD".

Jag tittade igenom deras kunskapsdatabs lite snabbt också, och fann följande:

Citat:

Vad använder ni för mjukvara?

Under UNIX använder vi oss främst av FreeBSD. Det är den största av BSD-dialekterna och vi har själva använt FreeBSD för vår egen hemsida sedan vi startade. FreeBSD är ett väldigt tillförlitligt och snabbt operativsystem som bl.a. används av sidor som Yahoo. Vi använder även OpenBSD till viss del.

Dessutom finns både FreeBSD och OpenBSD med under partners @ http://www.loopia.se/omloopia/partners/

Däremot hittar jag inget om Linux...

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

PPM (Premie Pensions Myndigheten) kör väll linux vill jag minnas ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2004

Re: Re: Företag som migrerat till open source?

loopia är ett dåligt exempel för det är ju ett it företag och de har förmodligen kompetens att köra vad de vill, man kan ju inte säga att de migrerar då. ska man ta exempel så ska det vara vanliga företag eller institutioner som knappt vet vad en dator är för något. som typ gitarrsträngs företaget i länken nedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
http://news.com.com/2008-1082_3-5065859.html ...

hahaha, detta var det roligaste jag har läst på länge. över två år gammal artikel så undrar vad som hände sen?

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Google stöder ju open source och mycket av företaget är uppbyggt kring det.

IBM har släppt ca 10000 patent åt open source.

Amerikanska flottans atomubåtar har gått över till Linux eller BSD (minns inte vilket) eftersom windows hängt sig under en övning ( :S )

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Svenska militären använder FreeBSD i en av sina brandväggar kallad 'FM Färist'. Den används på flera ställen inom försvaret och statliga myndigheter.

Finns en rapport från statskontoret om ämnet, http://www.os-academy.dk/pdf/opensource_i_sverige.pdf

Edit: Fixad länk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Svenska militären använder FreeBSD i en av sina brandväggar kallad 'FM Färist'. Den används på flera ställen inom försvaret och statliga myndigheter.

Finns en rapport från statskontoret om ämnet, http://www.statskontoret.se/pdf/200308.pdf

"Sidan kunde inte hittas"

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4