Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Maj 2004

Problem med samba.

När jag ska gå in på Samba servern via Mina Nätverksplatser så kommer det upp att jag måste ha login och lösenord, men jag vet inte vad jag har, har suttit och försökt med massa olika möjliga lösenord osv, men jag skulle vilja slippa att ha lösenord.. att det bara är att dubbelklicka och komma in.

Så om ni vill vara snälla kan ni visa en smb.conf , smbusers , smbpasswd fil som gör att jag bara behöver klicka mej in utan lösenord.. Tack på förhand! //gambl3r

| AMD Phenom II X6 1075T @ 3750Mhz | Corsair Vengeance 1600Mhz 2x8GB | ASRock 970 Extreme4 | MSI Radeon HD 6950 Twin Frozr III 1GD5 PE/OC | Kingston HyperX Savage SSD 240GB | Antec kühler h2o 650 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2005

Antagligen bör du sätta ett lösenord med programmet smbpasswd på din user. När du gjort det kan du logga in med ditt användarnamn och ditt lösenord som du satte med smbpasswd. Att dela ut saker utan lösenord är aldrig att rekommendera.

Om det inte fungerar kan du skriva \\datornsip\dittusername i kör för att komma åt din hemkatalog.

Björn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2003

security = SHARE
i din smb.conf gör att du inte behöver lösenord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Jag hade problem med detta också när jag satte upp mitt hemmanätverk. Problemet med att man inte kan logga in på en SAMBA maskin från windows är vanligt och beror oftast på att lösenordet som windows skickar är krypterat. Så det krypterade lösenordet jämnförs med det som står i din smbpasswd fil. Man kan lösa det på två sätt, antingen kryperar du lösenordet i din fil eller stänger du av att lösenorden kryperas i windows.
Jag stängde av krypteringen i windows, det finns reg-edit patchar för det, men jag använde ett program som heter tuneup som man kunde göra det med också.
Min smbpasswd är helt tom och ja loggar in med mitt användar konto för Linux itsället, jag har inte fått det att funka på något annat vis. Jag har tessat att adda users via samba men de funkar inte

Iaf, min smb.conf

[global]
encrypt passwords = no
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
invalid users = root

workgroup = WHATEVER
netbios name = BIGBUTT
server string = BIGBUTT

security = share in [global]
hosts deny = 0.0.0.0/0
hosts allow = 192.168.0. 127.
interfaces = 192.168.0.1
bind interfaces only = Yes

log file = /var/log/samba/log.%m
max log size = 50

# Share Definitions
[homes]
comment = Home Directories
only user = %S
valid users = %S
writable = yes

[Store]
comment = Bigbutt
path = /home/ftp
writable = yes
public = yes

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Maj 2004

Tack! funkar nu

| AMD Phenom II X6 1075T @ 3750Mhz | Corsair Vengeance 1600Mhz 2x8GB | ASRock 970 Extreme4 | MSI Radeon HD 6950 Twin Frozr III 1GD5 PE/OC | Kingston HyperX Savage SSD 240GB | Antec kühler h2o 650 |