Permalänk
Medlem

Linux-domän

Jag har fått i uppdrag av min lärare i Lokala nätverk att titta runt lite på hur Linux funkar i domäner. Vi planerar att sätta upp en domän med enbart Linux, men jag har ingen erfarenhet av domänhantering i Linux överhuvudtaget. Därför har jag nu några frågor:
1. Vilken dist rekommenderar ni som domänkontrollant?
2. Vilken dist rekommenderar ni till klienterna? Kan Ubuntu fungera?
3. Är det enkelt att lägga till användare och ställa in behörigheter? Bör jag använda typ Webmin?
4. Är det någonting som skiljer sig extra mycket från Windows AD?
5. Är det något annat jag verkligen måste tänka på?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

1. Det finns inget som motsvarar "Domäner" i Linux och UNIX direkt, det är ett strikt Microsoft påhitt faktiskt. En domän är en "sweclockers.com", inget mer med det. MS har bara valt att kalla det för domän.

2. Ubuntu är trevligt, har dock ingen aning om hur det fungerar i nätverksmiljö/distrubierad platform.

3. Möjligtvis om man baserar det via LDAP och hittar, eller gör ett bra management verktyg (Novell har sånna för sin eDirectory, t.ex ConsoleOne)

4. Det mesta. I Windows världen blir du nedstrypt på rättigheter genom policys. I Linux/UNIX får du rättigheter till något, kan man säga...

5. Man kan inte jämföra Windows-AD filosofi med en standard Linux direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
1. Det finns inget som motsvarar "Domäner" i Linux och UNIX direkt, det är ett strikt Microsoft påhitt faktiskt. En domän är en "sweclockers.com", inget mer med det. MS har bara valt att kalla det för domän.

Inte riktigt sant, motsvarigheten i *nix världen skulle vara NIS/NIS+ eller möjligtvis någon LDAP baserad "domän".

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

1. CentOS med Samba + OpenLDAP för en NT4 PDC eller CentOS med Samba, OpenLDAP och Kerberos för win2k PDC.

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

5. Man kan inte jämföra Windows-AD filosofi med en standard Linux direkt.

Haha, jag försökte förklara vad AD var för något till min lärare som aldrig använt en windows-dator, bara linux. Kan säga att det inte gick så bra... han var mest förskräckt över regelhanteringen

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.