Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragon_Strike
nej... moderkort med dual channel har två st minneskanaler... har du 2 stickor kör du en på varje kanal.. har du 4 st är det fortfarande två minneskanaler, fast du kör två stickor på varje kanal... alltså blir det ingen skillnad i bandbredd

Så allt det gamla snacket om att minnen jobbar bäst i par stämmer inte?

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Så allt det gamla snacket om att minnen jobbar bäst i par stämmer inte?

Nja. Se på det såhär.

Ditt moderkort har 2 minneskanaler. Varje kanal kan pumpa ut 3200 MB/S. Köper du då tex 2*512mb, ett minne för varje kanal, så får ju bägge kanalerna arbeta, alltså 2*3200MB/S = 6400MB/S. Om du istället bara köper ett 1024mb och stoppar i en kanal, så får bara en kanal arbeta, dvs 3200MB/S. Så där får du ju en prestandaökning av att ha 2 mindre minnen istället för ett större. Men, om du redan har 2*512 i din maskin sedan tidigare, och vill uppgardera med ännu mer minne, då kommer du redan använda alla dina 6400MB/s, så då kommer endast minnesmängden öka.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara köra 4gig med Dfis nya plankor....

Bättre annars att köra 2 1gigs stickor och dual core + swap och os på olika raptors eller ramdisk. På detta sett får man snabbt virtuellt minne då det används. = Snabb dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Jag skulle bara köra 4gig med Dfis nya plankor....

Bättre annars att köra 2 1gigs stickor och dual core + swap och os på olika raptors eller ramdisk. På detta sett får man snabbt virtuellt minne då det används. = Snabb dator.

Precis min tanke med!
Bra tips!
Så kommer jag göra med.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Vi som använder Windows 2003 eller andra operativsystem då?