Installera Fedora [Nybörjare]

Permalänk
Medlem

Installera Fedora [Nybörjare]

Jag har laddat ner de 4:a diskarna från Fedora och tänkte installera det igår. Nu vet jag inte hur jag ska installera det. Till att börja med: Hur ska jag bränna .iso filerna till cd-skivorna? Ska jag bränna hela .iso filen eller ska jag mounta filerna först och sedan bränna dem?

När jag sedan gjort detta så ska jag väl bara boota från cd:n och sedan följa installationen. Jag har redan Windows XP på en partition och har en som jag ska installera Linux på. När jag sedan har båda installerade, kommer jag kunna välja os eller måste jag installera något extra för att kunna göra det?

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Hedersmedlem

Välj att bränna från ISO i ditt brännarprogram, du ska med andra ord INTE skapa en DataCD och dra ISO-filen till den.

LILO eller GRUB följer antagligen med och konfigureras automatiskt så du får välja när du bootar.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Gör som M0REc skrev och kicka hejdlöst med musen så kommer kommer fedora göra allt åt dig :).

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Ext3 till vfat + Program till Linux

Jag har nu installerat Linux och undrar hur jag kan komma åt filerna på min XP partition. Jag var tvungen att formatera den partitionen jag installerade Linux på till ext3 men har hört att man kan köra den som vfat och på så sätt få tillgång till filerna XP-partitionen från Linux och tvärtom. Hur gör jag för att byta till vfat?

Vad ska man börja med när man är ny i Linux, finns det någon bra sida med program och liknande?

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died