Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
tty0
Registrerad
Feb 2005

Nätverkskort problem

Ja topicen må inte vara den bästa men kom inte på något annat.

Det är så att min laptop en HP Compaq nc 6000 som det rular gentoo på inte kan använda sig utav dhcpcd grejset utan jag får då
* eth0 does not exist
* ERROR: Problem starting needed services.
* "netmount" was not started.

Använder jag mig utav statisk ip så fungerar nätet men jag behöver ha igång dhcp då detta är en skol-laptop och i skolan måste jag ha fungerande dhcp stöd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jo, det är så här va eh..
Registrerad
Jun 2005
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
tty0
Registrerad
Feb 2005

Ja det är samma problem men tråden hjälpte inget

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Feb 2004

Är du säker på att rätt modul är laddad eller att det finns en alias rad för eth0 i modprobe.conf?

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
tty0
Registrerad
Feb 2005

Lunke men eftersom nätet fungerar med statisk ip borde inte det betyda att jag har rätt modul laddad tror förresten den är inkompilerad i kärnan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Feb 2004

Ah missade det, men om du inte försöker starta nätet vid boot och kör dhcpcd eth0 efter du bootat får du nåt felmeddelande då?

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
tty0
Registrerad
Feb 2005

Lunke hur tar jag bort det från boot?
Jag har UTAN att ta bort det från boot testat att starta det men det blir samma error medelanden då

Edit:
Ehh problemet verkar ha löst sig jag vetefan hur bara för allt jag gjorde var att boota upp datorn för att kolla min /etc/conf.d/net och den var inställd på dhcp men ändå fungera detta är ju trevligt har inte ens rört något sedan tråden startades

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grandin
Edit:
Ehh problemet verkar ha löst sig jag vetefan hur bara för allt jag gjorde var att boota upp datorn för att kolla min /etc/conf.d/net och den var inställd på dhcp men ändå fungera detta är ju trevligt har inte ens rört något sedan tråden startades

Hehe, ja ibland verkar det som om datorerna jävlas med oss

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt