Permalänk
Medlem

Synkronisera partitionerna

Jag lästa innan jag installerade Linux (fedora) att man kunde få partitionerna (Windows XP och Linux) att kunna skriva filer till osv. Där stod att man skulle installera Linux på en vfat partition men det gick inte utan jag fick installera det på en ext3 partition. Nu så hittar inte Xp den partitionen och Linux hittar inte XP partitionen (fat32). Hur ska jag lösa problemet så att jag kan använda filer från partitionerna oavsätt vilket os jag använder?

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem

Re: Synkronisera partitionerna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xintron
Jag lästa innan jag installerade Linux (fedora) att man kunde få partitionerna (Windows XP och Linux) att kunna skriva filer till osv. Där stod att man skulle installera Linux på en vfat partition men det gick inte utan jag fick installera det på en ext3 partition. Nu så hittar inte Xp den partitionen och Linux hittar inte XP partitionen (fat32). Hur ska jag lösa problemet så att jag kan använda filer från partitionerna oavsätt vilket os jag använder?

Dina linux saker i windows kan du glöma. Windows stöder nog inte mer en Fat och ntfs.
Men om din kernel har stöd för NTFS(utgår från att du kör det i win) så borde det bara vara att mounta din windows hdd, och sedan gå in och mixa med filerna. ; )

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-9-Manual/install...If you want to be able to read from and write to a Windows NT, 2000, or XP partition from Red Hat Linux, do not set the Windows partition to file system type NTFS. If the Windows partition is of type NTFS, the partition can not be read in Red Hat Linux. If the Windows partition is of type VFAT, the partition can be read in Red Hat Linux.

If you have multiple Windows partitions, not all of them have to be of the same file system type. If you have more than one partition in Windows, you can set one to use VFAT and store any files you wish to share between Windows and Red Hat Linux on it.

Jag kan ju ha uppfattat det fel, men ska det inte gå att använda mina filer från VFAT (kallas denna fat32 i MS Windows?) partitionen i Linux? Går inte detta så undrar jag hur jag gör för att ändra i mina partitioner från linux?

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xintron
Jag kan ju ha uppfattat det fel, men ska det inte gå att använda mina filer från VFAT (kallas denna fat32 i MS Windows?) partitionen i Linux? Går inte detta så undrar jag hur jag gör för att ändra i mina partitioner från linux?

Vfat = fat32
En sak du bör veta om vfat/fat32 är att det finns en begränsning på hur stor disken för vara.(var det i win98 i alla fal)
Nu är det jag som inte fattar.
Du har det så här just nu eller?
En patiton med windows (NTFS)
En pation med linux (etc3)
Om det är rätt så kommer det funka för linux att hitta windows filer men windows kommer inte kunna hitta dina linux filer.
Men om ditt linux system är vfat/fat32 kanske det funkar för windows att läsa det men det är inte troligt. =(
Desutom så tippsar jag om att inte köra vfat/fat32 till linux så det blir lite segare då. =/
Hoppas jag förklarade lite bättre nu. ^^

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

ok, så att man ska köra NTFS för att Linux ska hitta filerna. Har vfat på Windows partitionen just nu. Men då till nästa fråga. Jag vill ta lite av Linux partitionen och göra en ny NTFS partition som då båda Linux och Windows kommer åt. Hur gör jag detta lättast utan att ominstallera Linux.

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem

Läs lite här om hur du får fat32(vfat) och ntfs att fungera i linux.
http://ubuntuguide.org/#windows
(obs detta är ingen exakt guide för dig att använda men det lär kunna ge dig lite ideer att använda.)

Personligen använder jag ext2fsd för att läsa mina ext2/ext3 partitioner från Windows och det hittar du här.
http://ext2fsd.sourceforge.net/

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD