Permalänk

Solaris 10

Är Solaris 10 ett klient- eller serversystem? Har laddat hem det och tänkt köra det som server på en dator. Någon som vet om det finns inbyggda tjänster för Web- FTP- proxy- och VPN-servrar?

Eftersom att jag är ganska ny gällande Linux/Unix, så vore det bra om allt inte var 100% konsollbaserat från början...

Tack
/Christoffer

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk

Är man ny inom *NIX så kan det vara läge att titta på något annat operativsystem. Solaris är inte det mest användarvänliga om man säger så (vilket är min personliga uppfattning). Ska du använda servern till Web och FTP så kan du lyckas, men solaris inbjuder verkligen till knappa i konsoll.

Permalänk
Medlem

Solaris (och dom flesta andra *nix varianter) skiljer inte på samma sätt som MS gör när det gäller klient OS eller server OS, utan det beror på vilka program man installerar och hur man kör systemet.

På "Companion CD'n" finns många GNU program färdigt kompilerade i SUN paketformat, annars fungerar oftast samma program som finns till linux under Solaris men man får kompilera om dom. Man kan också titta på http://www.sunfreeware.com där hittar man många kompilerade GNU program.

Men som east_lake skriver, Solaris är inte "nybörjar vänligt". Hadde du tänkt jobba med Unix i framtiden så skulle jag titta på Solaris och försöka lära mig det för chansen är stor att du isåfall råkar på det i arbetslivet.

Solaris är ett stabilt OS, speciellt på Sparc platformen, och SUN har utmärkt support om man betalar för det.

Sedan är det ju aldrig fel att kunna Solaris, Linux, *BSD (mycket är lika och mycket är olika ).

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Men om man nu ser det ur synvinkeln, skillnad på Windows XP Professional och Windows 2k3 Server. Ser ut och fungerar likadant till skillnad från att 2k3 server inte har massa program ibyggda som gör det enklare att komma igång...

Idag kör jag mina servrar på en WinXP Home-maskin... Hade tänkt skippa den i framtiden och köra Solaris. Är inte direkt rädd för att knappa i konsollen, bara jag vet hur man skall göra (och varför, blir galen annars).

T.ex. har Solaris stöd för AD och sådant som 2k3, eller måste man installera extern mjukvara för detta?

Tack för infon!!

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christhebalrog
Men om man nu ser det ur synvinkeln, skillnad på Windows XP Professional och Windows 2k3 Server. Ser ut och fungerar likadant till skillnad från att 2k3 server inte har massa program ibyggda som gör det enklare att komma igång...

Idag kör jag mina servrar på en WinXP Home-maskin... Hade tänkt skippa den i framtiden och köra Solaris. Är inte direkt rädd för att knappa i konsollen, bara jag vet hur man skall göra (och varför, blir galen annars).

T.ex. har Solaris stöd för AD och sådant som 2k3, eller måste man installera extern mjukvara för detta?

Tack för infon!!

Solaris är optimerat för SPARC, så du borde nog egentligen kolla på nåt annat OS, typ *BSD eller GNU/Linux. Solaris utvecklades för Sun: s burkar, men portades senare till x86. Tror jag

Permalänk

Optimerat? Det är väl primärt kompilatorn som optimerar Ett gott skäl till att köra Solaris är ju möjligheten att köra Suns egen c-kompilator, som är *ganska* mycket bättre än gcc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Optimerat? Det är väl primärt kompilatorn som optimerar Ett gott skäl till att köra Solaris är ju möjligheten att köra Suns egen c-kompilator, som är *ganska* mycket bättre än gcc.

Visst, men hårdvarustödet är ju riktigt illa, det är ju dessutom inte heller så att man bara kan kompilera över vad som helst till vilken hårdvara man vill utan några förluster osv osv osv, eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christhebalrog
T.ex. har Solaris stöd för AD och sådant som 2k3, eller måste man installera extern mjukvara för detta?

Vad avser du? Du kan nog få igång en AD work-alike-liknande lösning med en Solaris-server och SAMBA som PDC. Att delta i en AD-domän borde också gå bra med Samba vill jag minnas.

Jag riggade upp en Samba-PDC på FreeBSD för något år sedan. Den fungerar dugligt för de behov vi haft med en liten grupp användare (5-7 st). Jag har dock inte arbetat alls med grupprinciper, och automagisk skrivardrivrutingsinstallation via SAMBA/CUPS fick jag aldrig att fungera som jag ville. För en billig och enkel lösning för små grupper fungerar det alltså okej, men jag skulle inte vilja köra det i en större organisation. Det är också betydligt knepigare att rigga SAMBA som PDC än Windows 2003 Server, så om din tid är värd pengar bör du fundera på även detta.

W

Permalänk

nej, alltså, detta är mest som hobby, att få upp ett litet proffsigt nät hemma alltså lite för att lära sig hur det går till. jag kör win 2k3 i skolan, skulle va kul att kunna jämföra lite. säga vad man vill om windows, men enkelt är det

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Gamla Solaris (7 och lägre) var inte alls bra på X86 platformen. har kört 9 på X86 maskin och märkte ingen större försämring i hastighet jämfört med någon annan *nix variant.

Den stora nackdelen med Solaris på X86 är drivrutiner för olika hårdvara.

Skall du köra AD så är den W2K3 som gäller, samba kan inte agera ensam DC i en skog, däremot kan samba vara en "member server".

Skillnaden mellan XP och W2K3 är att W2K3 är optimerat för serverfunktionalitet medans XP inte är det, AD kan du inte köra på en XP maskine, plus att det följer med massa "server verktyg" med W2K3.

Denna skillnaden finns inte i Solaris, vill man köra någon server funktionalitet på sin arbetsstation så är det bara att installera det. Detta gäller i princip alla *nix varianter.

Och som sista punkt. SUN's C kompilator är betydligt bättre på kodgenerering och optimering än GCC, programmen blir märkbart snabbare med SUN's C kompilator.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
SUN's C kompilator är betydligt bättre på kodgenerering och optimering än GCC, programmen blir märkbart snabbare med SUN's C kompilator.

ingår den i gratisversionen då...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Nej, det är en kommersiell produkt, men det finns en 30dagars testversion att ladda ner från SUN.

Efter 30 dagar är det bara att avinstallera och sedan installera igen så får man ytterligare 30 dagar.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

lägga in ett lite skript kanske...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Okej, men jag har en gammal p2:a också. Kör Solaris 10 på den nu, utan några som helst problem. Flyter hur fint som helst på en p2:a @ 400MHz, 384MB RAM Trodde det skulle lagga, åtminstone en del, men icke... Tar lite tid att starta iofs.

Detta alltså angående programmet "Samba". Tror ni jag kan köra Solaris 10 på den och på min p4 @ 1,8 och sätta upp ett litet domän? Visserligen en stor prestandaskillnad mellan datorerna, kan det orsaka problem?

Ligger alla dessa program man behöver på Companion CD'n som finns att ladda hem från Sun, eller är det nån annan källa som gäller?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christhebalrog
nej, alltså, detta är mest som hobby, att få upp ett litet proffsigt nät hemma alltså lite för att lära sig hur det går till. jag kör win 2k3 i skolan, skulle va kul att kunna jämföra lite. säga vad man vill om windows, men enkelt är det

Du måste ha en sak klart för dig... AD och domäner är ett rent Microsoft påhitt egentligen..
Att göra detta utanför en windows-platform, som Samba delvis klarar är ungefär samma sak som att emulera SNES spel på en dator.. det är inte meningen med andra ord.. men det går ändå..

Till ett windows nät använder man windows servers för det som behövs.
Till andra tjänster som web,ftp,fil,dns,mail går det jätte bra att köra Linux/BSD/Solaris istället.

Somsagt, du får nog ta och lägga ner PDC/AD tankarna. Dock kan du prova att göra en member-server till ditt AD som kör samba.
Det finns inget "dcpromo" i *NIX världen tyvär.

Permalänk
Medlem

Samba 3 klarar av att vara PDC för en domän (gamla NT4 domäner).

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Du måste ha en sak klart för dig... AD och domäner är ett rent Microsoft påhitt egentligen..
Att göra detta utanför en windows-platform, som Samba delvis klarar är ungefär samma sak som att emulera SNES spel på en dator.. det är inte meningen med andra ord.. men det går ändå..

Till ett windows nät använder man windows servers för det som behövs.
Till andra tjänster som web,ftp,fil,dns,mail går det jätte bra att köra Linux/BSD/Solaris istället.

Somsagt, du får nog ta och lägga ner PDC/AD tankarna. Dock kan du prova att göra en member-server till ditt AD som kör samba.
Det finns inget "dcpromo" i *NIX världen tyvär.

Finns det inget som är likt AD som är gjort för att köras under Solaris? AD är ju till för att hantera användare och nätverksresurser, så det måste ju finnas något som sköter samma sak under *nix, fast kanske på ett annorlunda sätt/upplägg. Annars hade väl inte det varit så poppis som server-operativ?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk

Det gamla var NIS, men numera är väl LDAP att föredra för störst flexibilitet. NIS är dock betydligt enklare att komma igång med, oftast.

Permalänk

NIS och LDAP? Detta börjar låta intressant, har hört detta förut i såna här sammanhang. Är det gratis? Kan nån förklara lite längre vad dessa två kan göra, samt + och - med dom?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christhebalrog
Finns det inget som är likt AD som är gjort för att köras under Solaris? AD är ju till för att hantera användare och nätverksresurser

Menar du då för Windows klienter, eller Linux/Solaris-klienter då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christhebalrog

Annars hade väl inte det varit så poppis som server-operativ?

Om inte windows hade haft AD så hade det inte varit nått att köra i nätverk äns.
Folk gillar UNIX för det är 'hårdare' och drar inte på sig virus och annat trams, och det är i längden även stabilare och rubustare.

NIS är en 'logga in' tjänst kan man kalla det. LDAP är en katalogtjänst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
NIS är en 'logga in' tjänst kan man kalla det. LDAP är en katalogtjänst.

Både NIS och LDAP är katalogtjänster.

NIS är gratis och relativt enkelt att sätta up, men dom flesta har och/eller håller på med att flytta till en LDAP baserad lösning.

OpenLDAP är gratis men där ingår inget GUI, SUN har en "directory server" som jag tror är gratis, titta på deras hemsida, som innehåller ett GUI för att hantera den.

LDAP är inget kul att hantera utan ett GUI, speciellt om har många användare/grupper.

Jag håller på att testa att sätta upp en LDAP server (OpenLDAP) som Linux/Solaris klienter skall autentisera imot, möjligt jag skriver en artikel i min blogg hur det fungerar hur man gör, Linux'en var relativt enkel att konfa!

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Menar du då för Windows klienter, eller Linux/Solaris-klienter då?

Både och.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Både NIS och LDAP är katalogtjänster.

NIS är gratis och relativt enkelt att sätta up, men dom flesta har och/eller håller på med att flytta till en LDAP baserad lösning.

OpenLDAP är gratis men där ingår inget GUI, SUN har en "directory server" som jag tror är gratis, titta på deras hemsida, som innehåller ett GUI för att hantera den.

LDAP är inget kul att hantera utan ett GUI, speciellt om har många användare/grupper.

Jag håller på att testa att sätta upp en LDAP server (OpenLDAP) som Linux/Solaris klienter skall autentisera imot, möjligt jag skriver en artikel i min blogg hur det fungerar hur man gör, Linux'en var relativt enkel att konfa!

LDAP låter som ett intressant alternativ. Funkar detta både med win- och *nixmaskiner?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk

Hur svårt/enkelt är det att få en dator att agera mot LDAP servern?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
Hur svårt/enkelt är det att få en dator att agera mot LDAP servern?

Rättså komplicerat hela grejen tyvär, men t.ex PAM stödjer ju LDAP.
På servern måste du dock lägga upp egna schema och sånt för användarinloggning.
Sen som GunnarD måste man ha något GUI, annars dör man snart i administrationen av det hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Rättså komplicerat hela grejen tyvär, men t.ex PAM stödjer ju LDAP.
På servern måste du dock lägga upp egna schema och sånt för användarinloggning.
Sen som GunnarD måste man ha något GUI, annars dör man snart i administrationen av det hela.

Jag testade med Mandriva Linux 10.2 och där var det bara att köra DrakConf och konfa upp LDAP, mycket enkelt.

OpenLDAP har dom scheman som behövs med i distributionen, det vara bara att lägga till dom i konfigfilen.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Hedersmedlem

Active Directory använder sig väl av LDAP? Det har iaf någon sorts kompatibilitet med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christhebalrog

Finns det inget som är likt AD som är gjort för att köras under Solaris? AD är ju till för att hantera användare och nätverksresurser, så det måste ju finnas något som sköter samma sak under *nix, fast kanske på ett annorlunda sätt/upplägg. Annars hade väl inte det varit så poppis som server-operativ?

Unix-världen, eller universitetsvärlden då, har ju länge (och fortfarande) kört terminalservrar. Så ja det går fint med att ha solaris i nätverk, bara det att det inte är vanliga klienter som ansluter till någon katalogtjänst utan man använder terminaler bara.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

tycker det borde vara en standad att alla distra skulle anpassas efter LDAP så att man snabbt skulle kunna komma igång med det..

Detta hade gjort det mer atraktivt för företag att köra linux som desktop tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Active Directory använder sig väl av LDAP? Det har iaf någon sorts kompatibilitet med det.

Ja delvis, dom AD bygger på LDAP (katalogtjänster) och Kerbersos (Autentiseringen) därför är det lite knöligt att få en *nix maskin att autentisera mot AD, plus att dom har egna scheman i LDAP'en.

Dom flesta nya linux dist. klarrar av att autentisera mot en LDAP.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Unix-världen, eller universitetsvärlden då, har ju länge (och fortfarande) kört terminalservrar. Så ja det går fint med att ha solaris i nätverk, bara det att det inte är vanliga klienter som ansluter till någon katalogtjänst utan man använder terminaler bara.

Tror jag du har fel. Sitter på Chalmers dataavdelning nu (praktik), dom kör RedHat linux enterprise som server, med LDAP (har jag för mig det sades) och när du startar en dator så börjar den med att boota från LAN, när den laddat boot-programmet "Rembo" så kan man välja om man vill köra RedHat Linux, RedHat Linux Enterprise eller Windows XP. Så inte enbart terminaler...

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christhebalrog
Tror jag du har fel. Sitter på Chalmers dataavdelning nu (praktik), dom kör RedHat linux enterprise som server, med LDAP (har jag för mig det sades) och när du startar en dator så börjar den med att boota från LAN, när den laddat boot-programmet "Rembo" så kan man välja om man vill köra RedHat Linux, RedHat Linux Enterprise eller Windows XP. Så inte enbart terminaler...

Alla terminaler är inte tunna.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."