4-way SLI ser dagens ljus

Permalänk
Melding Plague

4-way SLI ser dagens ljus

<font style="font-size: 10pt"><b>4-way SLI ser dagens ljus</b></font> <small class="small">onsdag 9 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com" target="_blank" >X-bit Labs</a> rapporterar att företaget ASUS nu skapat en SLI lösning med fyra kärnor. ASUS har tidigare två stycken grafikkortsmodeller med dubbla kärnor. Dessa har varit baserad på 6800GT och nu även 7800GT som även finns på marknaden.
<br />
<br />Dock har företaget nu skapat en "4-way" SLI-lösning, där man använt sig av två stycken 7800GT med dubbla kärnor och dubbla minnesbanker. Man använde sig av ASUS A8N32-SLI Deluxe som moderkort för att hantera grafikkorten och även okända drivrutiner. Troligtvis gör dessa att man på ett experimentellt sätt kan dela arbetsbördan mellan fyra kärnor, och fortfarande dela upp antalet pci-e linjer på ett fungerande sätt.
<br />
<br />Dessvärre finns det ingen info om eventuella prestandaökningar, troligtvis för att det hela är på ett väldigt experimentellt stadium och man istället koncentrerar sig på att testa tekniken. Men det ser onekligen intressant ut för framtiden.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20051108220829.htm..." target="_blank" >X-bit Labs.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

8-way sli då? borde inte det gå iochmed Gigabytes dual sli moderkort... då blir det 8 st grafikkort ju... ganska coolt, hehe

Permalänk
Medlem

Så jävla coolt

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Rokker_Stu: Blir nog lite problem med bandbredden till grafikkorten då.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

8 kärnor annars, 4 grafikkort

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Är det det här som kallas utveckling? Snart är det väl meningen att man skall börja koppla ihop flera datorer för att kunna spela också..

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

jag antar att det här inebär att vi aldrig kommer få se burk med ati kort högs upp bland 3d mark rersultaten

Permalänk
Medlem

Vart ska detta sluta!

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Är det det här som kallas utveckling? Snart är det väl meningen att man skall börja koppla ihop flera datorer för att kunna spela också..

kluster nån?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Jag undrar hur lång tid det tog innan 3dfx korten konkurrerades ut av bättre kort med en kärna? Tycker att det liknar detta ganska myket...bara för att spekulera lite i vad och när det verkligen kommer att hända något.

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3] [Intel Core i5-2500K] [Corsair Vengeance 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz] [OCZ ModXStream Series 700W] [BitFenix Merc Beta] [Geeforce GTX 560Ti TOP]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Är det det här som kallas utveckling? Snart är det väl meningen att man skall börja koppla ihop flera datorer för att kunna spela också..

Är jag ute och cyklar eller är det inte så det är lite tänkt att Cell-processorn ska fungera? Att den automatiskt hämtar prestanda från datorer i nätverket som inte använder den till något speciellt och då använder den till den aktuella datorn? Har för jag läst om det. Väldigt intressant iaf:D dock tror jag att nätverket är lite för långsamt för att kunna skicka grafikinstruktion, eller?

Men två-fyra st dual-core's samt 4st 7800GTX 512 i SLI och massa ramminne på SCSI-diskar låter väl inte fy skam? :Dhaha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av traverseoveride Jag undrar hur lång tid det tog innan 3dfx korten konkurrerades ut av bättre kort med en kärna? Tycker att det liknar detta ganska myket...bara för att spekulera lite i vad och när det verkligen kommer att hända något.

Det ligger något mycket intressant i det du säger, men frågan är om det inte är ett bra steg för dom som vill ha det där extra tills den där überkärnan kommer?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Riktigt häftigt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Det blir bara dyrare och dyrare -_-

Permalänk
Medlem

Vilken 3dmark05-gräns hade de tänkt att spräcka?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapdragon
Vilken 3dmark05-gräns hade de tänkt att spräcka?

Troligen 30000p, om inte mer.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ser verkligen ingen vettigt användningsområde för det här.

Hade det varigt processorer eller nåt så hade jag det men när det gäller grafikkortsprestanda som man inte kommer ha nån nytta av förutom i benchmarkprogram.

Nackdelarna är bara att det kostar mer än vad 3 bra datorer skulle göra och låter samt drar betydligt mer ström än nödvändigt.

Nu har jag dragit bort benchmarking som vettigt användningsområde och det kanske inte är fair MEN det jag vill ha sagt lite är att den lilla skara grupp som benchmarkar så seriöst inte rättfärdigar utvecklandet av den här produkten.

Visst är det bragging rights det handlar om men det ska väl ändå ske på någorlunda lika villkor? Det bör väl till och med svenssons fatta?

Permalänk
Medlem

Funderar mest på när den dagen kommer när 14åriga snorisar ska ha 16A 3FAS i sitt rum för datorn och AC kylanläggningen som går åt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

börjar bli lite löjligt nu...
vafan ska man ha 4 eller 8 och sli för??? vafan... fattar ni inte...det e ju bara ett sätta att tjäna pengar... 1 grafikkort räcker...bara det presterar bra.. tycker sli o annat tjafs börjar spåra ut... bara min mening...

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem

ge mig tester!

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

kluster nån?

Jag vet vard kluster är, jag hoppar bara inte att vi hamnar där. På grafikkortsfronten ser det iaf inte bättre ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!

Är jag ute och cyklar eller är det inte så det är lite tänkt att Cell-processorn ska fungera? Att den automatiskt hämtar prestanda från datorer i nätverket som inte använder den till något speciellt och då använder den till den aktuella datorn? Har för jag läst om det. Väldigt intressant iaf:D dock tror jag att nätverket är lite för långsamt för att kunna skicka grafikinstruktion, eller?

Men två-fyra st dual-core's samt 4st 7800GTX 512 i SLI och massa ramminne på SCSI-diskar låter väl inte fy skam? :Dhaha

Det ligger något mycket intressant i det du säger, men frågan är om det inte är ett bra steg för dom som vill ha det där extra tills den där überkärnan kommer?

Det är väl en fördel med cellprocessorn, inte en förutsätting. Den funkar fint på egen hand med arketekturen medför som en liten "bonus" att den också fungerar så som du beskriver.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
börjar bli lite löjligt nu...
vafan ska man ha 4 eller 8 och sli för??? vafan... fattar ni inte...det e ju bara ett sätta att tjäna pengar... 1 grafikkort räcker...bara det presterar bra.. tycker sli o annat tjafs börjar spåra ut... bara min mening...

Det kan bero på att du kör 19" tft och max 1280x1024, vi som kör CRT vill nog ha högre upplösning än så, och då är sli en fördel.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Det kan bero på att du kör 19" tft och max 1280x1024, vi som kör CRT vill nog ha högre upplösning än så, och då är sli en fördel.

Fördel ja, men bara till viss utsträckning... Sitter med en 21" CRT och kör inte mer än 2240x1680 iallafall, och även då klagar vännerna på att allt är för litet, och även jag själv tycker det är en gnutta smått.

Det här börjar närma sig patetiska proportioner tycker jag. Det är som att när man inte kan göra tekinken bättre (större) så lägger man bara på mer av samma teknik. Tycker det vore bättre om de satsade på att utveckla bättre kort som helhet. Eller varför inte satsa på att göra korten billigare istället för dyrare, så fler kunde ha råd med dem. Jag vet att jag iallafall hellre skulle ha ett eller max två riktigt bra kort än massor av mindre bra(kärnor i detta fallet)...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kilos
ge mig tester!

Ge den tid!

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpiz^
Vart ska detta sluta!

Min gissning :När spelgrafiken har högre upplösning än verkligheten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Rokker_Stu: Blir nog lite problem med bandbredden till grafikkorten då.

om man har 2 st SLI nordbryggor/sybryggor med vadera PCI-Express på 16x2 borde det fungera bra.

Permalänk

vi går åt fel håll :/:/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

'Gammal!' Tekniken har funnits sedan 3Dfx och till och med ATI har gjort ett r300 med 4 kärnor..

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

sweet

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Min gissning :När spelgrafiken har högre upplösning än verkligheten.

När vi är i Frys värld altså
(Futurama, där tv har bättre upplösning än verkliga livet )

SLI är ett fenomen som är ett TOTALT SLÖSERI MED PENGAR för konsumenterna.
Personligen skulle jag alldrig komma på tanken att köra sli, för ända gången det ger nått är vid överdrivna upplösningar med max fsaa och annat.

Sen har jag en crt men kör oftast inte på mer än 1280x1024 p.g.a. att de flesta spel blir så förbaskat små, och nej jag har inte en 14 tummare

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

får man inte skitbra prestande/pris om man köper 4 kassa kort , typ 6600GT 256MB?