Problem med ljudkort (alsa) (laptop)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Mar 2002

Problem med ljudkort (alsa) (laptop)

Jopp har jävlas med detta ljudkort bra länge nu.

Och ljudkortet är då ett neomagic 256AV (ja jag vet det är junk) men har nästan fått det att funka det enda som krånglar nu är när man kör en dmesg efter alsa försökt starta så står det "The Device is blacklisted" Va fan betyder det?. Googlade lite men hittade ingen förklaring. För vill väldigt gärna få igång ljudkortet så jag slipper installera windows igen.

Resten av datorn är en Hp omnibook4150 p2 400mhz 256mb-ram och allt annat funkar utmärkt det är bara ljudkortet kvar med gentoo och 2.6.13 kernel.

Alla tips är välkommna. Annars är det väl bara installera win2k igen.

mvh, Jens

Edit: Läst runt lite, många säger att man ska använda sig av snd-cs4232 men det funkar inte för mig heller :/

Intel I5 750|Corsair H80|Asus Formula III Maximus|8GB Standard DDR3|ASUS GeForce GTX 660 DirectCU II OC|OCZ Agility 3 120GB|5x1TB@RAID5|Fractal Design R3|XFX 750W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Okt 2002

I slackware finns en fil i /etc/hotplug som heter blacklist.
Där kan man ange moduler som är struliga eller som kan göra konflikter med andra.
Hur det är i gentoo vet jag inte.
Får du felmeddelande om du kör insmod nämda modul?

Lycka till

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Mar 2002

kollade blacklisten i hotplug, men modulen fanns inte med där :/ . Ska prova att köra oss istället och se om det blir bättre.

Intel I5 750|Corsair H80|Asus Formula III Maximus|8GB Standard DDR3|ASUS GeForce GTX 660 DirectCU II OC|OCZ Agility 3 120GB|5x1TB@RAID5|Fractal Design R3|XFX 750W PSU