Permalänk
Medlem

Nybörjar OS?

har länge funderat på att övergå till linux... saken är den att jag har bara en dator o lite strul att gå över på den har jag fått för mig ( ? ).. om man inte får igång allt direkt etc etc...
hursom.. nu har jag tydligen fått tag i en laptop ifrån skolan, guldchans att byta nu..
saken ska i första hand användas i java programering.. så ett os som inte är allt för svårt att dra igång och en java kompilator... några rekomendationer?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ubuntu 5.10 uppfyller alla kraven du nämner. Perfekt nybörjardistro som ändå är lika kraftfull som debian eller andra distrubutioner. Fungerar utmärkt på laptoppar. Sen installerar du eclipse för att programera i Java.

www.ubuntulinux.org
http://www.eclipse.org/

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem

Ubuntu finns dessutom som liveskiva så man kan köra (lite långsamt iofs) utan att installera det om man känner sig osäker...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Ubuntu finns dessutom som liveskiva så man kan köra (lite långsamt iofs) utan att installera det om man känner sig osäker...

Blir svårt att köra eclipse då.
Men det är utmärkt om man bara vill testa hur det fungerar att röra sig i linux.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

Ubuntu och SuSE är båda användarvänliga, speciellt Ubuntu är väldigt populärt just nu så det kan du nog få mycket hjälp med här och på andra ställen.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

SuSE körde jag för nån dag sen, och provade ubuntu idag. Tycker ungefär de är lika bra, gillade SuSE mer men ska köra med ubuntu ett tag..

Permalänk
Medlem

Speciellt här på SweC så har Ubuntu blivit populärt. Även jag kör med det.
Så här kan man få mycket hjälp med Ubuntu, bara du ställer frågorna på ett smart sätt.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

ubuntu har även ngt som kallas "easyubuntu" (ett program som du får tanka) som fixar alla drivrutiner direkt oxå....

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Medlem

jag skulle rekomendera slackware och ubuntu..
lycka till

Permalänk
Medlem

jag rekomenderar mandriva det är en fin dist. den har jag använt från nybörjare tills nu.

Visa signatur

"nu ska jag raka mig, innan folk tror jag kör linux"