Sony har DRM för Mac också

Permalänk
Melding Plague

Sony har DRM för Mac också

<font style="font-size: 10pt"><b>Sony har DRM för Mac också</b></font> <small class="small">fredag 11 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Som om det inte vore nog med problem för Sony så har det nu upptäckts att deras skivbolagsdivision även säljer skivor som installerar DRM på låg nivå på Appledatorer. Det är inte samma program som rapporterats om tidigare, dock installerar den ett tillägg till operativsystemets kärna och kan orsaka samma problem som dåliga drivrutiner kan. Apple själva skriver detta om den här typen av program:
<br />
<br /><i>A badly behaved kernel extension in Mac OS X can actually cause more trouble than a badly behaved application or extension could in previous version of the Mac OS. [...] In contrast, a memory access error in a KEXT [kernel extension] causes a system panic, crashing the operating system. [...]When you are trying to determine if a piece of code should be a KEXT, the default answer is generally </i>no.
<br />
<br />Mer information om Sonys Mac-kopieringsskydd finns hos <a href="http://www.macintouch.com/#tip.2005.11.10.sony" target="_blank">MacInTouch</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sony är då goa.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Att de aldrig lär sig -.-

Permalänk
Medlem

hur kan den lägga sig i kärnarn utan att fråga efter admin lösen? om den frågar efter lösen o man fyller i det så äre ju en annan sak. men samtidigt så har man satt sig i den sitsen själv då.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hur kan den lägga sig i kärnarn utan att fråga efter admin lösen? om den frågar efter lösen o man fyller i det så äre ju en annan sak. men samtidigt så har man satt sig i den sitsen själv då.

Den frågar efter lösen.

Åååh... Sony får mig att bli så varm och go inuti.. Jag bara älskar hur de måste tänka för att komma på en sån här sak. Det är så underbart hur de med flit och väldigt målinriktat bestämmer sig för att göra livet till ett helvete för de enda personer som faktiskt ger dem pengar. DRMet påverkar inte på minsta lilla sätt de som får tag i musiken på andra sätt.

Det finns inte minsta lilla vettiga anledning att sprida nåt som det här. Jag tror jag ska ta mig ett snack med Sonys logik-avdelning, den verkar ha fått intrycket att den inte behövs.

Visa signatur

OMG, the mutant Voodoo chipsets are after me!!!

Permalänk

Tänk på att mer än 90% vet inte hur man installerar om sitt os. Vad händer då om det kraschar så datorn inte funkar. Jo dom får lämna in datorn och betala MASSA pengar i onödan.

Usch för sony

Permalänk
Medlem

Är väl ingen som är så dum att skriver in lösenordet bara för att lyssna på musik från en skiva. Kan inte tänka mig att detta blir ett problem allafall.

Permalänk
Medlem

Aningslösa Mac-användare som tror att dom är såååå säkra som dom fått itutat sig... och Sony är ju ett livstilsföretag som Apple så dom går ju att lita på...

Har sagt det förut, Sony är hemelektronikföretagens svar på M$, dom vet bättre än vi och vill gärna hitta på egna och för kunden dyrare lösningar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Desperat...

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Är väl ingen som är så dum att skriver in lösenordet bara för att lyssna på musik från en skiva. Kan inte tänka mig att detta blir ett problem allafall.

Du är medveten om att du snackar om användare nu? :p.
Folk trycker på "ja" på allt de kan vettu ;). Och varför skulle egentligen konsumenten bli misstänksam när den satt i en skiva som han/hon köpt orginal? De flesta tror troligen att de kan lita på de programvaror de köpt (även om det är ett misstag i detta fallet).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CityHasse
Tänk på att mer än 90% vet inte hur man installerar om sitt os.

Källa?

Visa signatur

Ingsoc rules.