Permalänk
Medlem

Windows Xp & Ubuntu

Hejsan ahr nu båda dessa installerade på min dator...

När man startar upp dator kommer rutan upp vilket OP jag vill starta ubuntu ligger längst upp och det är det som startas inom 10s om man inte väljer något annat...

Nu till frågan: Jag vill att det är Windows som skall starta om man inte väljer något annat är detta möjligt; alltså lägga windows längst upp i den listan

Visa signatur

p4 2,8ghz @ 3,2 800mzh bus --- twinmos original pc3200 512ddr --- geforce fx5800 128mb

Permalänk
Medlem

det är förmodligen grub.conf som ligger nånstanns i /boot du ska editera.

Permalänk
Medlem

Annars brukar det va nån inställning man kan göra i linux där man kan välja vilket OS som ska startas automatiskt. (Ingen personlig erfarenhet av just ubuntu, men i alla andra linuxdistar har ja kunnat ändra det nånstans)

Permalänk

Editera filen /boot/grub/menu.lst. Leta efter raden "default #" och ändra till # till "rätt" nummer.

Visa signatur

Klicka här

Permalänk
Medlem

Kör kommandot:

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Kolla vilket nummer din xp boot har i filen, skulle gissa på 4 (Ändrade pga. inlägget under )...

Sedan ändrar du på raden där det står "default 0" till "default 4"

Altså ungefär som föregående talare men här lite utförligare beskrivet

Visa signatur

iMac Core Duo 2GHz, 1GB RAM, 256MB VRAM, Mac OS 10.4.6, iLife '06

Permalänk
Medlem

tänk även på att 0 står för första valet och att raden som det står nåt i stil med "other operating systems" räknas med...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower