Spotlight indexerar inte .txt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2003

Spotlight indexerar inte .txt

Jag har en massa tablaturer och sångtexter sparade i vanligt .txt. Men jag kan inte söka i dessa med spotlight. Det går bra att söka efter filnamnet och vissa ord. (t ex Capo går att söka efter och man får då upp alla låtar där det står att ett capo krävs)

Någon som vet en lösning på dettta?

Edit: Har lyckats lokalisera problemet. Det är bara ord med åäö som inte går att söka efter. Så filerna verkar vara indexerade, men inte korrekt. Går det att fixa?

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Ja det borde gå att fixa, eller det borde inte vara så över huvud taget rättare sagt:

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2002

Kanske så att txt filerna använder fel character set. Och därför inte hittar innehållet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2003

Sparar jag filerna i utf-16 så kan spotlight söka efter åäö, men inte annars. Går det att fixa smidigt med Automator eller liknande så att den går igenom alla min .txt-filer för att spara om dem till utf-16?

Jag vill alltså öppna filerna i Västerländsk (Windows latin 1) för att sedan spara dem i utf-16. Any ideas?

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm