Installation av debian på PC med 16 MB RAM

Permalänk
Medlem

Installation av debian på PC med 16 MB RAM

Precis som rubriken säger försöker jag installera debian på en PC med bara 16 mb ram. Ska inte ha x på maskinen utan endast köra tn5250 emulatorn (tn5250.sourceforge.net). Men debian installer kräver 22 mb ram. Jag bootade med Tomsrtbt och skapa en swap med fdisk, men den ville inte debian installer:n använda. Någon som har någon idé om hur jag skall gå vidare?

Visa signatur

AMD X2 4000+ | 4096 MB | 320 GB RAID1 | Vista x64 / Ubuntu x64 || VIA EPIA 800 512 MB / Ubuntu server

Permalänk
Medlem

Ploppa i lite mera ram?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jupp skaffa mer ram. Vad är det för ram det behövs jag har några över som bara tar plats jag kan skicka om du betalar frakten.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Har absolut för mig att jag installerade Debian på vanligt sätt på ett system med 16 MB RAM, men det var för ett par tre år sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Har absolut för mig att jag installerade Debian på vanligt sätt på ett system med 16 MB RAM, men det var för ett par tre år sedan.

Då borde det ju vara fullt möjligt att ladda ner en installationsfloppy till en gamal version, och uppgradera så fort man fått in den.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Faktum är att det är två identiska datorer som jag skall göra om till terminaler, så tekniskt sett kan jag ta ram minnen ur den andra så att en dator fungerar, men det känns dumt med tanke på att jag har två datorer.

Uppgradera från en gammal version är ju förstås ett alternativ, kan försöka, skall jag ta 2.1?

Kom iofs precis att tänka på att om jag kan ta en gammal version och uppgradera och att det fortfarande fungerar med 16 MB kan jag ju sätta in 32 MB i RAM under installationsförloppet. Låter det klokt?

RAM-minnena som sitter i är EDO-minnen (2 st 8 Mb minnen, 2 platser lediga), så om någon vill skänka/sälja ett par gamla stickor är jag givetvis mer än villig att betala frakten + symbolisk summa.

Visa signatur

AMD X2 4000+ | 4096 MB | 320 GB RAID1 | Vista x64 / Ubuntu x64 || VIA EPIA 800 512 MB / Ubuntu server