Permalänk

Minneskonsumtion mysql?

Jag kör en linux-server med två cs-servrar (hlds), en css-server (srcds), apache och mysql.

Jag installerade nyss phpsysinfo och upptäckte att nästan allt mitt
fysiska minne är upptaget.

Vid en närmare koll i processlistan ser jag att mysql har en massa underprocesser
och de drar ca 35meg var.
Dessa värden är idle-värden, jag vet inte vad det går åt när man belastar servern mer.
Servern är som sagt var inte särskillt hårt belastad så jag tycker
det verkar vara lite overkill med så många processer
som käkar minne och idlar.

Listning av mysql-ps:

5226 mysql 35352 kB 5227 mysql 35352 kB 5228 mysql 35352 kB 5229 mysql 35352 kB 5230 mysql 35352 kB 5231 mysql 35352 kB 5233 mysql 35352 kB 5234 mysql 35352 kB 5235 mysql 35352 kB 5236 mysql 35352 kB 5238 mysql 35352 kB 8382 mysql 35352 kB 8506 mysql 35352 kB 8541 mysql 35352 kB 8555 mysql 35352 kB 8564 mysql 35352 kB 8614 mysql 35352 kB 8616 mysql 35352 kB

Är detta normalt eller som Sverker skulle sagt: "ska det vara på det här viset?"

Vad ligger minneskonsumtioen på ungefär vid måttlig belastning?

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Låter ju lite osannolikt att den skulle äta 630MB när den idlar.

Det här med många processer kan bero på olika saker. b.la saker som glömmer stänga anslutningarna. Detta kan man justera i inställningarna så det stängs av sig själv efter en stund.

Permalänk
Medlem

1) minnet på en *nix maskin kommer nästan alltid vara "fullt", det som inte används till program använder systemet till cachem behöver programmen mera minne så tas det från cachen.

2) Det du ser är antagligen trådar i mysql och då kan man inte bara lägga ihop minnes siffrorna eftersom dom delar på minne.

Ett typ exempel på att du har för lite minne är när maskinen börja swappa.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Låter ju lite osannolikt att den skulle äta 630MB när den idlar.

Det här med många processer kan bero på olika saker. b.la saker som glömmer stänga anslutningarna. Detta kan man justera i inställningarna så det stängs av sig själv efter en stund.

Hur ställer man in sådant?

GunnarD, det var inte så innan jag installerade mysql...
Då hade jag ungefär 70% av det fysiska minnet ledigt.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så forkar MySQL över huvud taget inte, utan är helt trådad. Så vad du ser är troligen ett tiotal olika trådar som alla delar på 35 MB RAM.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rris
Om jag minns rätt så forkar MySQL över huvud taget inte, utan är helt trådad. Så vad du ser är troligen ett tiotal olika trådar som alla delar på 35 MB RAM.

Jag har svårt att tro att de delar på 35meg ram då jag bara har ca 126 meg kvar av mina 1024.
Dessa 1024 meg är dock 885.07 MB enligt phpsysinfo, den matten får jag inte ihop...
Bug i phpsysinfo?

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .: Ph0ß1u§ :.
Jag har svårt att tro att de delar på 35meg ram då jag bara har ca 126 meg kvar av mina 1024.
Dessa 1024 meg är dock 885.07 MB enligt phpsysinfo, den matten får jag inte ihop...
Bug i phpsysinfo?

Kan vara så att du kör med en kärna som inte klarar mer än ~900 mb minne. Se till att ha HIGHMEM aktiverat.
Dina mysql trådar delar på 35 meg. Läs ovanstående inlägg om minneshantering och cache i linux så förstår du vart ditt minne "försvunnit". Minne som inte används är slöseri med pengar..

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Kan du skriva in utmatningen du får av kommandot free här så skulle det vara toppen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Kan vara så att du kör med en kärna som inte klarar mer än ~900 mb minne. Se till att ha HIGHMEM aktiverat.
Dina mysql trådar delar på 35 meg. Läs ovanstående inlägg om minneshantering och cache i linux så förstår du vart ditt minne "försvunnit". Minne som inte används är slöseri med pengar..

Jag köper argumentet om cache.
Men borde inte mängden ledigt minne rapporteras som drygt .5gig mer?

Utmatning från free:

total used free shared buffers cached Mem: 906308 790396 115912 0 62872 366972 -/+ buffers/cache: 360552 545756 Swap: 996020 0 996020

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CC01
Kan du skriva in utmatningen du får av kommandot free här så skulle det vara toppen.

free -m är lite trevligare

.: Ph0ß1u§ :.: beror på hur man räknar. Räknar du bort/med det som står på andra raden ifrån free -m så får du en mer "korrekt" bild av hur mycket ledigt minne du har.

Ska vi snacka lite minne så försök slå detta

free -m total used free shared buffers cached Mem: 25 24 1 0 0 7 -/+ buffers/cache: 16 9 Swap: 470 5 464

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
free -m är lite trevligare

.: Ph0ß1u§ :.: beror på hur man räknar. Räknar du bort/med det som står på andra raden ifrån free -m så får du en mer "korrekt" bild av hur mycket ledigt minne du har.

Ska vi snacka lite minne så försök slåt detta

free -m total used free shared buffers cached Mem: 25 24 1 0 0 7 -/+ buffers/cache: 16 9 Swap: 470 5 464

free -m:

total used free shared buffers cached Mem: 885 772 112 0 63 358 -/+ buffers/cache: 350 534 Swap: 972 0 972

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Du använder 350MB och har 534MB oanvänt till caches & buffers bara. sen har du 112MB som kerneln inte har rört äns.

total used free shared buffers cached Mem: 885 772 112 0 63 358 -/+ buffers/cache: 350 534 Swap: 972 0 972

Linux och Windows minnesanvändning skiljer sig enormt. I windows så strävar man efter så mycke ledigt oanvänt minne som möjligt. I Linux använder man det till allt man kan använda det till.

Om det börjar gnaga på swappen så börjar det bli lite fundesamt kankse.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Du använder 350MB och har 534MB oanvänt till caches & buffers bara. sen har du 112MB som kerneln inte har rört äns.

total used free shared buffers cached Mem: 885 772 112 0 63 358 -/+ buffers/cache: 350 534 Swap: 972 0 972

Linux och Windows minnesanvändning skiljer sig enormt. I windows så strävar man efter så mycke ledigt oanvänt minne som möjligt. I Linux använder man det till allt man kan använda det till.

Om det börjar gnaga på swappen så börjar det bli lite fundesamt kankse.

Blev lite konfunderad när jag såg en massa subprocesser till myslq och det stod att alla drog 35meg styck bara, därav tråden.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Man kan konfa hur mycket ram mysql ska använda, och den kommer använda upp allt man ger den. Detta används till att öka prestandan genom cachning av olika steg av sql-hanteringen.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se