Permalänk
Medlem

segt på något sätt

hej hej,

jag har lite problem me min server,
den är seg som fan när man ska logga in på den med ftp å ssh.
när man connectar till den hemma hos men, LAN då, så skriver man in sin användare i konsollen å väntar, kan ta ca 20sec till 1min, :S

men när man väl är inne så är de inte så segt :S, eller ja lite segt är de väl med ftp men,

servern är AMD 1,2Ghz vet inte mer, 256ddr ram, 40Gb hdd, inte så kul å veta,

ja kör Debian 3.1
kom på att ja har haft problemet förut, ja har körta alla möjliga os på datorn :D, å de är bara ubuntu server install å Debian de blir så med, men de är bara så ibland :s, ja vet inte riktigt vad som är fel,

ja kan inte beskriva de bättre på något sätt, fråga så kan ja svara :D,

alla hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

alltså du tänker på inloggningsproceduren via SSH t.ex ?

När man skrivit sitt login så står den och väntar ett tag innan bash kommer.. ?

Permalänk
Medlem

nja, asså jag connectar till server med ssh, så skriver ja in min användare, ä trycker enter, så tar de LÅÅÅNG tid innan de kommer upp att man ska skriva in lösenord, typ

Permalänk
Medlem

Okej, Jo jag känner igen det..

Det kan bero på att den försöker köra en reverse-lookup på ditt IP.

Permalänk
Medlem

reverse-lookup?, men asså, de typ kommer å går, ja hade de problemet förut, för länge sen, så formatera ja å greja, sen bytte jag tillbaka till Debian då va de snabbt å så igen :S

Permalänk
Medlem

lägg in i hosts

<ip nr på din burk> namn.på.din.coola.win.burk

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

ditx TACK, helvete va snabbt de gick nu :P,
men ja har ju aldrig ändrat i den förut :s, varför blev de så här för?:P

Permalänk
Medlem

Därför din ISP's DNS servern inte kan slå upp din svarta lokala IP. Så står den o väntar väntar väntar, och sen tröttnar. också står det "last login from 192.168.x.x"

Permalänk
Medlem

maDa, men asså, ja kör ju med modem med router i----------->d-link router---alla datorer,

funkar inte första routern som en dns server då typ?
ja har skit BBB 8/1, med PPPoE i modemet som är router med,

hur ska ja skriva för att alla i min router 192.168.0.1/255 ska kunna komma snabbt in i servern?

Permalänk
Medlem

logga bara in på ditt vanliga ip, inte det interna alltså.
Det gör jag när jag e hemma på en av mina datorer och det funkar bra.

Eller du gör kanske redan det?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Synt4x_3rr0r du menar WAN ipt?asså internet ipt?de kan ja inte, för ja sitter bakom en router som man inte kan forwarda skit i, å så,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
Synt4x_3rr0r du menar WAN ipt?asså internet ipt?de kan ja inte, för ja sitter bakom en router som man inte kan forwarda skit i, å så,

Ja, det var det jag menade. Kom inte på namnet.

Kan nog dessvärre inte hjälpa dig med ditt problem

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt