Permalänk
Medlem

ICQ Klient i linux

Har någon tips på en bra liten (icke konsollbaserad) icq klient för linux?

Krav:

1. Den ska inte vara ful som stryk (läs: licq)
2. Den ska inte vara konsollbaserad (läs: centericq)
3. Den ska inte ta upp halva skärmen (läs: gaim)

Vill ha i princip nåt i stil med Miranda, har sökt förgäves efter detta. Jag anser att den IM ska vara liten och smidig, inte nåt visuellt monster som tar upp hela ens arbetsyta.

Permalänk
Medlem

Av min erfarenhet så tar gaim upp ungefär lika mycket plats som miranda, så jag förstår inte vad du gnäller om. Passar inte det så kan du pröva kopete, kxicq, gnomeicu, GTK-ICQ.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Man kan ju välja de mindre ikonerna, ifall man tycker att Gaim tar för mycket plats på skrivbordet. Annars kan du väl testa SIM (jag rekommenderar det inte, men informerar i alla fall om att det existerar). http://sim-icq.sourceforge.net/

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk

Sim är skräp och du tigger och bekymmer med kontaktlistan om du börjar använda det. Jag körde med det förut men då det knappt hänt något alls med det under de senaste åren så har jag gått över till Kopete.

Permalänk
Medlem

Re: ICQ Klient i linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
3. Den ska inte ta upp halva skärmen (läs: gaim)

Men snälla nån, du väljer ju själv hur mycket plats den ska ta, sen kanske du kör väldigt liten upplösning

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Re: Re: ICQ Klient i linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Men snälla nån, du väljer ju själv hur mycket plats den ska ta, sen kanske du kör väldigt liten upplösning

1. Gillar inte att man inte kan plocka bort grupperna (dvs inte visa dem).
2. Hade missat det där med mindre ikoner, kan ju hjälpa

Kopete känns trevligt, men kör man gnome eller xfce vill man ju inte trycka in alla kde biblioteken.

SIM, Licq gillar jag inte alls. Licq har alla bra funktioner men ser ut som stryk.

KXicq verkar inte heller speciellt snyggt, har dock inte testat det.

gnomeicu kan funka faktiskt, ska testa det. (dock senaste releasen mars 2004)

qtkicq hittade jag ingen hemsida för ens (eller så fungerade den bara inte när jag testade.)

Dock så kommer ju gaim 2 snart (förhoppningsvis), får hoppas den är trevlig

Edit: Fixade stavfel

Permalänk
Medlem

Tycker mer eller mindre alla program/GUI för X11/Linux/BSD är helt för stora och klumpiga. Misstänker alla utvecklare lider av dålig syn framför två 22" CRT's...

Permalänk
Medlem

gajim ftw

Visa signatur

AMD

Permalänk
Hedersmedlem

Licq är väl alldeles ypperligt liten och smidig, under förutsättning att man väljer ett minimalistiskt tema.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tycker mer eller mindre alla program/GUI för X11/Linux/BSD är helt för stora och klumpiga. Misstänker alla utvecklare lider av dålig syn framför två 22" CRT's...

Både KDE och Gnome kör med grymt stora fonter som standard, dvs 10 pt. Om man minskar storleken till 8 pt så tar Gnome- eller KDE-program inte upp speciellt mycket plats IMO.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Både KDE och Gnome kör med grymt stora fonter som standard, dvs 10 pt. Om man minskar storleken till 8 pt så tar Gnome- eller KDE-program inte upp speciellt mycket plats IMO.

Men då måste du stänga av AA. Och då blir allt knottrigt och hemskt. Du måste minska DPI med då, så kanske det blir någerlunda rätt...