Tvinga upplösning i Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Tvinga upplösning i Ubuntu?

Kör extern monitor med ati men trots att jag räknat ut egen modeline och lagt till vald upplösning i xorg.conf vill den inte köra på den utan man kan bara välja standard 800x600, 1024x768 etc. Jag vill köra på 1368x768 på min hdtv.

Hur tvingar jag in det?

Får inga felmedd i loggen att upplösningen inte skulle stödjas. Vilket jag vet att den gör.

Permalänk

Re: Tvinga upplösning i Ubuntu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyphex
Kör extern monitor med ati men trots att jag räknat ut egen modeline och lagt till vald upplösning i xorg.conf vill den inte köra på den utan man kan bara välja standard 800x600, 1024x768 etc. Jag vill köra på 1368x768 på min hdtv.

Hur tvingar jag in det?

Får inga felmedd i loggen att upplösningen inte skulle stödjas. Vilket jag vet att den gör.

Har du provat att ta bort alla upplösningar utom den du vill ha från Modes-raden?

Permalänk
Medlem

Har samma problem, kör bärbar och en extern monitor. Krävs att jag har bild endast på den externa när jag startar upp för att det ska fungera. Måste gå att fixa på något sätt. Den bärbara klarar inte av samma upplösning och då blir det automatiskt nerställt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wippo
Har samma problem, kör bärbar och en extern monitor. Krävs att jag har bild endast på den externa när jag startar upp för att det ska fungera. Måste gå att fixa på något sätt. Den bärbara klarar inte av samma upplösning och då blir det automatiskt nerställt.

Du behöver ju inte ha samma upplösning på båda skärmarna, det är individuellt. Om du inte använder TwinView eller Xinerama dvs.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tvinga upplösning i Ubuntu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Har du provat att ta bort alla upplösningar utom den du vill ha från Modes-raden?

Jepp. I Screen/Display står det bara 1360x768. Ändå vägrar den. I Monitor/Modeline är allt # markerat utom det. Varför ignoerar den det?

Jag kör dualmonitor och kan köra på olika upplösningar på skärmarna men dock bara 1024x768 på den externa. (1400x1050 på bärbara)