Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

Rekommenderad cd-rippare?

Hej, jag undrar typ som topicen lyder, vilken cd-rippare rekommenderas för att kunna rippa till .mp3. Jag har precis installerat Ubuntu, och den som kommer med där faller mig inte i smaken direkt.

Vore fint om man fick lite snabba svar nu.

Verklighetens barn är vi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Re: Rekommenderad cd-rippare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fireblink
Hej, jag undrar typ som topicen lyder, vilken cd-rippare rekommenderas för att kunna rippa till .mp3. Jag har precis installerat Ubuntu, och den som kommer med där faller mig inte i smaken direkt.

Vore fint om man fick lite snabba svar nu.

Jag använder cdparanoia för att kopiera min cd-samling till hårddisk. Sen kan du använda Lame för att konvertera till mp3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

Re: Re: Rekommenderad cd-rippare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Jag använder cdparanoia för att kopiera min cd-samling till hårddisk. Sen kan du använda Lame för att konvertera till mp3.

Är inte det typ, mycket krångligare än att rippa direkt till mp3?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Jag vet inte hur det är med er, men alla rippare (svengelska </3) är otroligt långsamma för mig, brukar ligga på runt 1-5x under själva rippningen.

Någon som har ett botemedel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2004

Re: Re: Re: Rekommenderad cd-rippare?

Citat:

För bra kvalitet på mp3:orna brukar lame rekommenderas. Sedan finns det säkert något rippningsprogram som automatiskt kan använda sig av lame.

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jun 2004

Grip, då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Re: Re: Re: Rekommenderad cd-rippare?

Citat:

Jag har skrivit ett script som läser en fil och hämtar information om plattan, rippar, kodar och sätter id-tag. Det enda jag behöver göra är att knappa in lite information om plattan, stoppa in den i spelaren och köra scriptet så sköts allting av sig själv. Tillräckligt enkelt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2004

Det finns en massa olika, själv använder jag Grip. Med min NEC-3540 så rippar jag i 20-25x med cdparanoia(säker skivavläsning, dvs kollar efter fel på skivan) påslaget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Maj 2004

mickeus: Scriptet finns?

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

Re: Re: Re: Re: Rekommenderad cd-rippare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Jag har skrivit ett script som läser en fil och hämtar information om plattan, rippar, kodar och sätter id-tag. Det enda jag behöver göra är att knappa in lite information om plattan, stoppa in den i spelaren och köra scriptet så sköts allting av sig själv. Tillräckligt enkelt?

Jo, det låter faktiskt tillräckligt enkelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
mickeus: Scriptet finns?

Det är ju hemknackat, så det finns bara på min disk, men det ser ut såhär:

#!/usr/pkg/bin/bash # # Helps encoding wav-files to flac, by first ripping # then encoding and writing metadata. # # usage: # makeflac <album description file> # # Description file format is: # ARTIST ... name of the artist # ALBUM ... name of the album # TRACKS ... number of tracks # PREFIX ... when creating the flac-files, this is prefix to the tracknumber # DATE ... year of production # 1: title of track 1 # 2: ... # ... # n: title of track n COLLECTIONDIR=/storage/multimedia/music/collection echo "" echo "#################################################################" echo "# #" echo "# Unauthorized duplication is a violation of applicable law. #" echo "# #" echo "#################################################################" echo "" # # Scan description file. # if [ -e $1 ] then ARTIST=`grep ARTIST $1 | sed 's/ARTIST //'` ALBUM=`grep ALBUM $1 | sed 's/ALBUM //'` TRACKS=`grep TRACKS $1 | sed 's/TRACKS //'` PREFIX=`grep PREFIX $1 | sed 's/PREFIX //'` DATE=`grep DATE $1 | sed 's/DATE //'` for ((track=1; track<=$TRACKS; track++)) do TITLE[$track]=`grep ^$track: $1 | sed 's/^[0-9]*: //'` done else echo "$1 does not exist." exit 1 fi # # Create directory named $PREFIX. # if [ -d $COLLECTIONDIR/$PREFIX ] then echo "$COLLECTIONDIR/$PREFIX exists." echo -n "Do you wan't to remove $COLLECTIONDIR/$PREFIX? (y/n)" read answer if [ $answer = y ] then rm -r $COLLECTIONDIR/$PREFIX mkdir $COLLECTIONDIR/$PREFIX cd $COLLECTIONDIR/$PREFIX else exit 1 fi else mkdir $COLLECTIONDIR/$PREFIX cd $COLLECTIONDIR/$PREFIX fi # # Rip the cd into $COLLECTIONDIR/$PREFIX. # /usr/pkg/bin/cdparanoia -B -g /dev/rcd0d # # Encode wav-tracks to flac. Set some metadata to specified value. # for ((track=1; track<=$TRACKS; track++)) do if [ $track -lt 10 ] then tracktmp=0$track else tracktmp=$track fi /usr/pkg/bin/flac -V -8 -o $PREFIX-$tracktmp.flac \ --delete-input-file -T title="${TITLE[$track]}" \ -T artist="$ARTIST" -T album="$ALBUM" -T date="$DATE" \ -T tracknumber="$track" track$tracktmp.cdda.wav done # # Sometimes a track00.cdda.wav is created. Don't know why, # but for now I delete it. # if [ -e track00.cdda.wav ] then rm track00.cdda.wav fi exit 0

Ni skall veta att jag fortfarande har problem med åäö i taggarna, så om någon kan klura ut varför så får ni gärna berätta! Sen använder jag FLAC, men det är ju bara att ändra till Lame för mp3.

EDIT: Formateringen lyckades nästan vara intakt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iswoop
Testa abcde

http://freshmeat.net/projects/abcde/

Jag är kär i dig, TACK för tipset. Det funkar, snabbt, och bra, och allt sånt :).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Mar 2002

yep. abcde + lame = bäZzt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Jag kör med AudioGrabber som jag är ganska nöjd med.
Har i princip ingen erfarenhet av något annat prog.
så jag mottager gärna synpunkter på AudioGrabbers kvalitet i förhållande till andra prog.
/Palle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av palle.blomman
Jag kör med AudioGrabber som jag är ganska nöjd med.
Har i princip ingen erfarenhet av något annat prog.
så jag mottager gärna synpunkter på AudioGrabbers kvalitet i förhållande till andra prog.
/Palle

Sen när finns Audiograbber till nått annat os än ms windows?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

abcde + flac är skiten!

Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Chamonix Mt Blanc, France
Registrerad
Sep 2005

EAC

http://www.exactaudiocopy.de/

Det basta jag någonsin testat!
Kombinera detta med LAME encoder och du har en kombination som heter duga.
EAC kan bli hur avancerat du vill och det finns en massa plugins osv.

testa

Stacker STC01, Asus P9X79, Xeon E5-2670@3001.45Ghz (30*100.05Mhz), 16gb Corsair Vengeance@1866Mhz, EVGA 780GTX Hydrocopper

Asus P5Q, Xeon 5450@3.70Ghz, 8gb RAM, Powercolor 7870PCS+@1200/1330Mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2001

Re: EAC

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnarf
http://www.exactaudiocopy.de/

Det basta jag någonsin testat!
Kombinera detta med LAME encoder och du har en kombination som heter duga.
EAC kan bli hur avancerat du vill och det finns en massa plugins osv.

testa

Usage of the Windows 95 and Windows NT ASPI Interface, so both SCSI and ATAPI CD-ROM drives are supported
Eh?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2002

Jag testade ripperx bara för att testa något. Funkade väldigt bra och var väldigt användarvänligt och smidigt.

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."