Permalänk
Medlem

Linux och xp

Hej

Jag vill samköra Linux och XP på SAMMA hårddisk då jag bara äger en. Är detta möjligt? Jag har inte så uppdaterat datorkunnande men ajg har ett vagt minne av att de kan uppstå flera olika problem med två bootbara operativsystem på samma disk?

Vad jag vill veta är alltså:

* riskerna
* hur jag gör för att ordna dualboot
* kan jag köra linux på 10GB pratition? har eg inte mer...

Jag har: 160GB hårddisk och partition magic 8, tänkte dela i 10/150 eller 20/140.

Permalänk

Det går utmärkt att göra. Du får installera en "boot manager", t.ex. GRUB eller LILO och ställa in den så att den kan starta båda systemen. Det står troligtvis i installationsanvisningarna för din Linux-distribution hur du ska gå till väga.

Permalänk
Medlem

Tack så mkt, inga problem emd att gör så? Vill lära mig linux innan ajg ska starta en burk med det helt och hållet (min gamla pentium III), och tanken är att bara testa och sedan ta bort partitionen. Är detta möjligt?

Permalänk
Medlem

installerar du t.ex. Ubuntu och redan har XP installerat så configurerar den automatiskt GRUB med en entry för XP...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

och annars? Jag är osäker på hur konifgurerbart ubuntu egentligen är... tycker att det är fruktansvärt fult och osmidigt i originalutförande, därför tänkte jag bygga något på en renare GNOME, men jag kanske är ute och cyklar, begreppen är inte helt klara än.

Permalänk
Medlem

Ta och testa Mandriva 2006 istället för ubuntu. och ja en 10 gb partion borde räcka. Det beror ju helt på hur mycket annat du har tänkt lägga in.

Visa signatur

"nu ska jag raka mig, innan folk tror jag kör linux"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlfonsA
och annars? Jag är osäker på hur konifgurerbart ubuntu egentligen är... tycker att det är fruktansvärt fult och osmidigt i originalutförande, därför tänkte jag bygga något på en renare GNOME, men jag kanske är ute och cyklar, begreppen är inte helt klara än.

Fult och osmidigt? Jaja, smaken är som baken som man brukar säga men Ubuntu's Gnome-implementering är en av de bättre faktiskt. Det är trotsallt lite granna Ubuntu's grej att ha ett snyggt och lätt-konfigurerat Gnome.

Men vill du ha ett mer juvenilt Gnome kan du testa Debian t.ex.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tänkte köra mediabilbioteket på xp-partitionen så det är nog lungt.
Ska göra web och ordbehandling under linux till en början.

Permalänk

Har försökt att installera Ubuntu 5.04 på en gammal SCSI-disk och köra en dualboot med Windows XP (på en vanlig IDE-disk). När jag skulle lägga in GRUB i MBR så hittar Grub mitt Windows och säger sig fixa till boot loadern, men när datorn sedan startade om efter installationen kör den bara igång XP! Vad gör jag för fel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henriktrost
Har försökt att installera Ubuntu 5.04 på en gammal SCSI-disk och köra en dualboot med Windows XP (på en vanlig IDE-disk). När jag skulle lägga in GRUB i MBR så hittar Grub mitt Windows och säger sig fixa till boot loadern, men när datorn sedan startade om efter installationen kör den bara igång XP! Vad gör jag för fel?

Du la väl gissningsvis GRUB i MBR för scsi-disken. Om BIOSen är satt att boota IDE före SCSI så gör det ju inte dig någon nytta..

W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Du la väl gissningsvis GRUB i MBR för scsi-disken. Om BIOSen är satt att boota IDE före SCSI så gör det ju inte dig någon nytta..

W

Nej, den lade automatiskt in GRUB på hd0:, Ubuntus installationsprogram är visserligen jävligt smidigt, men det ger en knappast några möjligheter att ändra några inställningar!

För att dubbelkolla att den inte lade den på SCSI-disken så har jag provat att ändra boot-hårddisk i BIOS till SCSI-disken, men där säger den bara "Operativsystemet kan inte startas".

Debians installation erbjuder åtminstone möjligheten att skapa en startdiskett för systemet....
Hjälp efterfrågas således fortfarande!

Permalänk
Medlem

Om du känner dig obekväm med utseendet på Gnome så antar jag att det är fonterna du är ovan med. Prova att installera msttcorefonts och sen välj typ Tahoma som "mainfont", och stäng av kantutjämningen så tror jag du genast kommer tycka allt ser mycket bättre ut.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Både fonterna och marginalerna. Fontutjämningen är ju i originalutförande faktiskt förjävlig (precis som clearType på xp, även om den är bättre) men det borde ju gå att ställa in på något sätt. Ska testa det. Nu ska jag bara lyckas få tag på en release med GNOME 2.6. Någon som har något tips? Jag kan ABSOLUT INGENTING om linux ännu. Mitt enda krav är att jag ska köra ovanstående gnomeversion pga att det verkar finnast snyggast teman till den.

Tänk på att jag ska samköra med XP och att linux ska ligga på en liten partition på 10-15gb.