AMD, Intel släpper nytt i januari

Permalänk
Melding Plague

AMD, Intel släpper nytt i januari

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD, Intel släpper nytt i januari</b></font> <small class="small">onsdag 16 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
Båda företagen kommer att släppa nya högpresterande processorer på marknaden om ungefär två månader enligt uppgift.
<br />
<br />Intel Pentium D XE 955 (dual-core) kommer vara en 65 nm-processor med två kärnor på 2 MB cacheminne styck med en hastighet på 3,4 GHz. Hela nya Pentium D-serien kommer ha klockfrekvenser mellan 2,8 GHz upp till 3,4 GHz. Som vi tidigare <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=525252" target="_blank" >rapporterat</a> finns det en risk att både 2,8 GHz och 3 GHz-modellerna kommer att bli försenade och inte kommer att lanseras med resten av serien. Dessvärre kommer Intel:s nya flaggskepp XE 955 behöva moderkort med 975X-chip vilket är tråkigt för de som vill uppgradera till denna.
<br />
<br />AMD kommer samtidigt att svara med deras nya dual-core FX-60. Denna ska enligt uppgift passa socket 939, ha en klockfrekvens på 2,6 GHz och ha 1 MB cacheminne per kärna. Vad priset på denna kan bli, får vi vänta och se.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20051116113444.html" target="_blank" >X-bit Labs.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att en gemensam nämnare i alla speltester det senaste har visat att processorn (efter en viss nivå naturligtvis) spelar en närmast obefintlig roll för prestandan.

Hur de skall få en gamer att köpa en Athlon FX-60 för närmare 10.000 kronor (ren gissning) när en Athlon 64 3000+ för en dryg tusenlapp ger samma resultat är för mig en gåta. Motsvarande gäller såklart Intel.

Permalänk
Medlem

Det finns andra användningsområden än spel. Dual core och hög klockfrekvens ger boost för videokomprimering t.ex.
Även de som gör tunga beräkningar eller renderar grafik har nytta av snabba processorer.

Men själv tycker jag det är för dyrt. Hellre överklocka en Opteron 170 t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Jag tycker att en gemensam nämnare i alla speltester det senaste har visat att processorn (efter en viss nivå naturligtvis) spelar en närmast obefintlig roll för prestandan.

Hur de skall få en gamer att köpa en Athlon FX-60 för närmare 10.000 kronor (ren gissning) när en Athlon 64 3000+ för en dryg tusenlapp ger samma resultat är för mig en gåta. Motsvarande gäller såklart Intel.

Haha, klagar inte folk på att grafikkorten är för snabba så klagar de på att CPUerna är för snabba

Permalänk
Medlem

2.6GHz 2x1meg cache......tja...har ju redan då en fx62.....:)

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Allt ser bra ut på papper men hur mycket det ger i verklighet återstår att se. Men det är ingen tvekan om att det är det värsta som finns.
Sen får man ställa sig själv en fråga " behöver man allt det där ".
Själv har jag inga planer på att uppgradera förän om några år för man känner att det finns kraft så det räcker tom till min granne.

Permalänk

Bara jag som trodde att FX-60 skulle vara single-core?