Dela filsystem mellan Linux och WinXP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Onsala
Registrerad
Dec 2004

Dela filsystem mellan Linux och WinXP

Hejsan

I dagens läge så kör jag en dual-boot miljö på min dator med Linux och WinXP. Detta för att jag gillar att spela WoW men jag föredrar Linuxmiljön när kodar/slösurfar. Jag har ett RAID set på 320GB som idag är uppdelat 50/50 windows/linux.

Jag skulle vilja ha två systempartitioner istället samt en delad lagringspartition som man både kan accessa från linux och windows.

Jag har letat runt efter passande filsystem som funkar bra under både windows och linux men inte hittat något som funkar bra.

Är det någon som har några tips?

- ext2: endast paragon ext2fs anywhere som funkar till win?
- ext3: samma som ext2
- reiserfs: endast read only med div opensource drivers till win
- XFS: crossmeta.com funkar inte speciellt bra
- JFS: går detta montera från Win?
- FAT16: går bort
- FAT32: endast 32GB enheter, endast 4GB filesize
- NTFS: går en att skriva till bra från linux
- UFS - FFS - bsd: endast read-only från Windows

/Henrik

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Feb 2004

FAT32 vore väl enklast, enda problemet är gränsen för filer på 4GB. FAT32 patitioner kan vara bra mycket större än 32GB så länge du inte använder något förlegat OS.

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Onsala
Registrerad
Dec 2004

aha

Jag läste nog lite för fort på microsofts hemsida ang fat32:

Citat:

Maximum Sizes on FAT32 Volumes

A FAT32 volume must have a minimum of 65,527 clusters. Windows XP Professional can format FAT32 volumes up to 32 GB, but it can mount larger FAT32 volumes created by other operating systems. Table 13.6 lists FAT32 size limits.

Table 13.6 FAT32 Size Limits
Description Limit
Maximum file size 4 GB minus 1 byte (232 bytes minus 1 byte)
Maximum volume size 32 GB (implementation)
Files per volume 4,177,920
Maximum number of files and subfolders within a single folder 65,534 (The use of long file names can significantly reduce the number of available files and subfolders within a folder.)

Men limitationen vid 4GB filer är fortfarande där.

/H

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2004

EXT3 och http://www.fs-driver.org/ kör jag med, och det har fungerat utan problem. R/W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
EXT3 och http://www.fs-driver.org/ kör jag med, och det har fungerat utan problem. R/W.

Fungerar FS-driver med WinXP 64bits?

Konsekvens av fortkörning - en limerick:
En rätt vältränad herre i Prag
/ tog en rundtur på cykel en dag. / "Det gick relativt fort, / och när varvet var gjort / var min lillebror äldre än jag."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Maj 2004

Ingen aning mjölkarlse, men jag kan tillägga att det funkar..

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS