installera linux på sparc lx??

Permalänk

installera linux på sparc lx??

Hur skall jag gå till väga... Fick tag på en gullig LX men den har inte någon diskett station (självklart ingen cdrom) jag har provat att sätta in en diskettstation från en av mina ultra femmor men det går inte. Jag tog ur hårddisken för att kunna skriva in komandon, testade boot floppy, då klickade diskett läsaren till, men inget mer, fick felmeddelandet att diskettenhet var felkalibrerad, eller något liknande.

Är det någon som har något förslag hur jag kan få linux (debian) att boota på denna maskin?

Kan tilläggas att LX kör med scsi diskar, detta är enda maskinen jag har som kan skriva till scsi, alltså jag kan inte ladda disken med något.

Visa signatur

Nero burning rom(e)
Hmm ahead... lite dålig fantasi där

Permalänk

Kan du boota över nätverk?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

är verkligen ingen sun expert, men vill minnas att min gamla sparcV gick att boota över nätverk, kanske det enklaste?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Re: installera linux på sparc lx??

Citat:

Nätverk

jo den kan botas över nätverk, men jag vet verkligen inte hur man gör, har aldrig gjort det

Visa signatur

Nero burning rom(e)
Hmm ahead... lite dålig fantasi där

Permalänk
Medlem

Man behöver en linuxdator till. Som kör en rarp-demon och har en tftp-server installerad. Det står lite vagt på t.ex. http://www.ultralinux.org/faq.html#q_5_9 möjligen något att googla på.

Det var väldigt länge sedan jag tampades med mina gamla sunnar (som jag lyckats ge bort).

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.