X.org, nvidia, modelines och Windows

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Jun 2004

X.org, nvidia, modelines och Windows

Jag har ett problem.
Min skärm stödjer 1280x960 i 70 Hz, och i Windows är det inga som helst problem att köra sagda inställningar.
I min X.org-installation däremot är det inte lika lätt. X-servern vägrar låta mig köra 1280x960 i 70 Hz, och envisas att gå ner till 60 Hz, vilket milt sagt är irriterande för att inte säga ögondödande.

Om jag i nvidia-serverns (officiell drivrutin för mitt Geforce 2 MX) Optionsdel fäster Hertzantalet till 70, då får jag inga upplösningar över 1024x768.

Min fråga är nu, hur kan jag på enklast sätt göra en modeline av Windows upplösningsinställningar, eller på annat sätt lösa problemet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2003

Har du testat att googla fram det? Rätt många har hemsidor där de beskriver hur de löser sådana problem. Modelines måste jag säga är något av det jobbigaste i X-configgen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Jun 2004

Jag har googlat hårt och länge, dock utan att ha lyckats lösa det tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Täby
Registrerad
Jul 2001

Re: X.org, nvidia, modelines och Windows

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kidde
X-servern vägrar låta mig köra 1280x960 i 70 Hz, och envisas att gå ner till 60 Hz, vilket milt sagt är irriterande för att inte säga ögondödande.

Kolla att du har konfat rätt på HorizSync och VertRefresh under Section "Monitor".

1280x960 fungerar alldeles utmärkt här med:

HorizSync 30 - 92
VertRefresh 50-160

Du får så klart kolla specen på din skärm också...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sometown
Registrerad
Okt 2001

se mitt inlägg sida 1 om hur du force:ar refreshrate

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52694...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Jun 2004

Får inget gensvar från skärmen, antingen sänker den upplösningen och behåller refreshrate eller tvärtom.