$100-datorn blir dyrare

Permalänk
Melding Plague

$100-datorn blir dyrare

<font style="font-size: 10pt"><b>$100-datorn blir dyrare</b></font> <small class="small">måndag 21 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Projektet One Laptop Per Child vars mål är att tillverka en billig dator och distribuera den till barn i u-länder har fått ekonomiska problem. Tanken var att datorn skulle kunna tillverkas för under $100 men som det är nu kostar datorn närmre $115, och datorns skärm kan öka kostanden ytterliggare till nära $150 dollar. Skärmen, som fortfarande är i prototypform, ställer även till med andra problem. Till att börja med är den inte helt färdig, och den kanske inte blir det till sent 2006 eller 2007. Skärmen ska vara billig, strömsnål och ska kunna visa både färger och monokromt för att vara strömsnålare. Det var lättare sagt än gjort att skapa en skärm med dessa egenskaper.
<br />
<br /><a href="http://www.theinquirer.net/?article=27835" target="_blank">The Inquirer</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den här 100$ datorn va väll bara för bra för att va sant vilket det visar sig nu =/

undrar om det här projektet kommer åka helt i diket?
det är synd om det går helt åt skogen.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Ovanligt att sånt här händer jag menar...... Blir väl som vanligt när de tänker göra något bra för ovanlighetens skul. Projektet lägs på is och de blir inget av de till slut

Permalänk
Musikälskare

var väntat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Bygga billigt Linux PDA med tangentbord... Gmate yopy 3500 (har en sådan själv)

Bilden är P3500

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vad spelar ett högre pris för roll? Det är väl ändå vi skattebetalare som i slutändan får "äran" att punga ut med de här pengarna.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Vad spelar ett högre pris för roll? Det är väl ändå vi skattebetalare som i slutändan får "äran" att punga ut med de här pengarna.

Men om du pratar u-länder så kanske det blir en ganska stor skillnad om man tänker på att dom tänkte få ut runt 100 miljoner ex av dom..

Bomber2: tror det bli dyrade ändå eftersom pdas använder nyade teknik än man kan proppa in en betydligt snabbare dator, läste dock i illustrerad vetenskap för att tag sen om just ett liknande projekt, fast då med just en handdator och svartvit skärm.

Men den var gjord mest med syftet att hjälpa bönder att sälja sina varor till rätt pris och hjälpa fattiga att veta vad som pågår i världen så den skulle ha gsm internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Bygga billigt Linux PDA med tangentbord... Gmate yopy 3500 (har en sådan själv)

Bilden är P3500 http://images.vnunet.com/v7_images/hardware/large/bg_yopy01.j...

mm men den kostar inte 100-150$ väl?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Vad spelar ett högre pris för roll? Det är väl ändå vi skattebetalare som i slutändan får "äran" att punga ut med de här pengarna.

Tja vi fick ju äran att kolonisera deras länder och ta deras rikedomar, så vi kan lika gärna sträcka på våra huvuden lite mer och göra denna gest.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elakkale
mm men den kostar inte 100-150$ väl?

Runt $70 i asien, dock riktigt billigt skit också.
Ingen backlight, 206MHz IntelARM 32MB RAM, 16MB ROM och i princip inga av dagens mjukvaror fungerar på den

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Runt $70 i asien, dock riktigt billigt skit också.
Ingen backlight, 206MHz IntelARM 32MB RAM, 16MB ROM och i princip inga av dagens mjukvaror fungerar på den

Vad skulle ungar i afrika med en sån till då? Räcker inte att den är billig utan måste vara strömsnål och lätt att använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Runt $70 i asien, dock riktigt billigt skit också.
Ingen backlight, 206MHz IntelARM 32MB RAM, 16MB ROM och i princip inga av dagens mjukvaror fungerar på den

synd att den är kass, för det var den snyggaste PDA jag sett iaf.

OnT: var det absolut nödvändigt med färgskärm då. hade vart tufft med ett helt svartvitt GUI faktiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Tja vi fick ju äran att kolonisera deras länder och ta deras rikedomar, så vi kan lika gärna sträcka på våra huvuden lite mer och göra denna gest.

Jasså? Jag måste ha varit sjuk den veckan för jag minns inte det, och jag fick då inte ta del av några rikedommar.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

Låter bakvänt att uppfinna en ny sorts skärm om det ska vara budget.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Jasså? Jag måste ha varit sjuk den veckan för jag minns inte det, och jag fick då inte ta del av några rikedommar.

Vad snackar du för skit? Du vältrar dig väl i samma välstånd som vi andra...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Jasså? Jag måste ha varit sjuk den veckan för jag minns inte det, och jag fick då inte ta del av några rikedommar.

Tänk på det lite mer så inser du nog rätt fort att du tar del av en hel jävla del av dom rikedomarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Vad snackar du för skit? Du vältrar dig väl i samma välstånd som vi andra...

Är du en sådan där person som fick en Ferrari av pappa i 18 års present, och saknar förmåga att förstå att alla andra inte har det lika bra? Jag lever då inte i något välstånd, specielt inte i något välstånd som någon från andra sidan jorden skapat, här i min familj skapar vi vårt eget välstånd precis som majoriteten av alla andra I-ländingar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
Tänk på det lite mer så inser du nog rätt fort att du tar del av en hel jävla del av dom rikedomarna.

Vilka då? Jag kan inte tänka mig att jag har något från Afrika i mitt hus. Jag äger varken guld eller diamanter, och jag kan inte komma på något annat som produceras i Afrika, möjligtvis olja, om det nu finns i Afrika? Därimot vet jag att vi svenskar skänker en hel del av våra skattepengar till Afrika, och nu ska vi förmodligen skänka lite mer så de afrikanska barnen kan få sina datorer. För jag antar att det är så datorerna ska betalas.

När jag tänker efter lite så har jag nog något guldhallsband som jag fick som barn, det ligger nog i någon låda hos min mor, huuuugaaa vad ondskefull jag är som stulliiiiit afrikanernas guld. Nu fick ni mig att känna mig dålig och ond, jag är ju trots allt både vit och heterosexuell, och dessutom guldtjuv. Nu ska jaaaag allt betala tillbaka min arvsskuld till de snälla afrikanerna genom att köpa dem en datamaskin.

Hmmm.... När jag tänkt efter lite mer inser jag att vi har guld här i Sverige med, rikedommar jag aldrig sett röken av, vem kan ha stulit mitt guld?

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Tja vi fick ju äran att kolonisera deras länder och ta deras rikedomar, så vi kan lika gärna sträcka på våra huvuden lite mer och göra denna gest.

Sedan när hade sverige kolonier i afrika.. jag måste verkligen varit sjuk under alla historie lektioner

Permalänk
Medlem

Men snälla nån, nog vet ni väll att det finns en barnserie om en liten kille i afrika, som turnerar runt , är efterlyst (men givetvis oskyldig) och kämpar till och från för sina färgade polares rättvisa (sin egen verkar han ha glömt, det är märkvärdigt rent hur ofta han slås i bojor)

Jag minns tyvärr inte vad den serien heter, men den brukar återfinnas på bibloteken i samma lådor som arne anka, agent x9 och asterix, samt alla de andra tecknade. Det ligger lite historiska fakta bakom en del av de där serierna i alla fall, mycket nöje nästa gång ni besöker biblioteket :- )

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Finns mer personer HÄR JUST NU från Afrika som Njuter av samma välfärd som DU, och jag tror om du åker till deras land, kommer du knappast få samma trevliga inbjudan.. Men det pratar du inte om?

Vad fan har svenska välfärden med afrika att göra?? kanske i USA där de fick jobba GRATIS, dock var de ju ägda vid den tiden, ser knappast sammanbandet med detta idag, och vad som hände förut liksom. Sedan har det betalats tillbaka många gånger om.

Sedan tror jag välfärden kommer från allt arbete i Sverige efter Andra världkriget etc. så tacka din mamma och pappa, som kanske inte ens får den pension de förtjänar för att folk kommer hit och lever på social utan att jobba (eller genom att jobba svart)

Sedna kommmer folk hit och bara kräver och kräver.. så kommer en dumm jvla blåögd person och säger att det INTE Räcker till!! utan att man skall kompensera för alla rikedomar?? snacka om att ha allt på bakfoten där..

Har både läst historia, och bott utomlands.. det ända som händer en idag, är att många företag tar vara på diamant industrin i Afrika. Men det mest, för att de inte har infrastruktur, eller kapacitiet att göra det själva liksom.. är det också mitt fel?? Eller att det säljer cigaretter till minderåriga?? skall jag kompensera för alla skit företag som åker dit och skördar dumma personer?

Nej, fan nästa gång kommer väl folk klaga att de inte kan dunka en boll eller springa 15 km till närmaste grundvattenkälla för dagvatten. Eller klaga på att det inte är rättvist att vissa har sådan bra kroppsbyggnad och att det måste vara pga, av allt arbete som de "vita" förfädrar gav dem.

Världen är inte rättvis, för folk är OLIKA.

Vi kommer förbli olika, det är ju det som kallas diversitet??

Att dem skall få en dator, är knappast något som kommer att kompensera för alla dåliga politiker och hjärnor som leder ett land till en katastrof zon med hungersvält och sjukdom.

Förresten, tittar man på de flesta länder som har varit "koloniserade" så har det mindre problem än de som vi "låtit vara". Hur förklarar du det?

Skulle folk vetat på den tiden hur jkla många gånger folk skulle använda det emot de, skulle inte en enda vit människa sätta sin fot på deras land. Lite som Tyskland. Det har varit, de har betalalt, END OF STORY.. man kan inte använda samma kort tusentals gånger. Det är bara en ursäkt för att suga ut pengar hos den vita "skyldiga" mannen..

Snacka om orättvisa, JAG valde inte att åka dit, och jag ger gärna tillbaka allt, för att börja om från början. så får vi se om det går bättre för de.

Jag menar, fatta hur diskussionen börjar spåra ut efter ett tag??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi

Världen är inte rättvis, för folk är OLIKA.

Vi kommer förbli olika, det är ju det som kallas diversitet??

Snacka om orättvisa, JAG valde inte att åka dit, och jag ger gärna tillbaka allt, för att börja om från början. så får vi se om det går bättre för de.

Jag menar, fatta hur diskussionen börjar spåra ut efter ett tag??

världen är inte rättvis pågrund av slumpen i hur historien fortlöpt, anser du att det är vettigt att den nation som hamnat först ska exploatera en annan till priset av mänskligt lidande?

du verkar lite grön om gälarna wasabi lugna nu ner dig och tala om varför du är så upprörd.

vad har du stulit när du var där? spelar ingen roll iof, du borde ju lämna tillbaka det oavsett.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Det är Brasilien och Thailand och några andra länder som funderar på att göra IT-satsningar, för egna pengar. Alltså INTE Somalia och Eritrea som ska få gratis datorer.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
världen är inte rättvis pågrund av slumpen i hur historien fortlöpt, anser du att det är vettigt att den nation som hamnat först ska exploatera en annan till priset av mänskligt lidande?

du verkar lite grön om gälarna wasabi lugna nu ner dig och tala om varför du är så upprörd.

vad har du stulit när du var där? spelar ingen roll iof, du borde ju lämna tillbaka det oavsett.

det är det som är poängen, HAR inte STULIT något... jag bara menade att IFALL vi tog något är det ändå länge sedan återbetalat, och det skulle inte spela någon rulle i deras utveckling.

Fråga folk från andra länder, och de har nog också LÄNGE LÄNGE sedan lämnat tillbaka det...

tvärtom, det är MER folk som stjäl varje dag, från DINA skattepengar.. och om du tycker det är att vara grön, bara för att man har familj, och jobbat i livet så har du fel.

sedan tror jag du är lite grön som inte ens vet att LIVET startade i Afrika, (enligt vissa teorier bla. Lucy, sedan finns andra som syftar att vi alla utvecklades samtidigt , andra i Asien etc. även idag hittar man nya bevis på att "mini" människor existerade på vissa öar i medelhavet) I vilket fall som helst, så förstår jag inte vad du menar att de som "hamnat först" det skulle ju betyda att Afrika borde vara en storkmakt. Dock kan jag rekommendera att läsa "rise and fall of nations" som rör på detta ämne samt stormakter i historien, som tex. Grekerna och Romerna. Så förstår du varför "först" inte alltid är bäst.

Så jag vet inte VEM som exploaterar vem enligt dina formuleringar...
Det mänskliga lidandet är något som INTE kan skyllas på koloniseringen eller Svenska "välfärden". Det är absurt... Kanske religion och politisk oro är vårat fel också? Det är säkert svenskar som åkt dit och sagt, "sluta upp med att använda preventivmedel, och ha många barn, helst med olika fruar.."
Om du ändå tror det, så är du inte grön, utan rent av RÖD, (Kommunistiskt röd om du inte fattar vinken.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
det är det som är poängen, HAR inte STULIT något... jag bara menade att IFALL vi tog något är det ändå länge sedan återbetalat, och det skulle inte spela någon rulle i deras utveckling.

Fråga folk från andra länder, och de har nog också LÄNGE LÄNGE sedan lämnat tillbaka det...

tvärtom, det är MER folk som stjäl varje dag, från DINA skattepengar.. och om du tycker det är att vara grön, bara för att man har familj, och jobbat i livet så har du fel.

sedan tror jag du är lite grön som inte ens vet att LIVET startade i Afrika, (enligt vissa teorier bla. Lucy, sedan finns andra som syftar att vi alla utvecklades samtidigt , andra i Asien etc. även idag hittar man nya bevis på att "mini" människor existerade på vissa öar i medelhavet) I vilket fall som helst, så förstår jag inte vad du menar att de som "hamnat först" det skulle ju betyda att Afrika borde vara en storkmakt. Dock kan jag rekommendera att läsa "rise and fall of nations" som rör på detta ämne samt stormakter i historien, som tex. Grekerna och Romerna. Så förstår du varför "först" inte alltid är bäst.

Så jag vet inte VEM som exploaterar vem enligt dina formuleringar...
Det mänskliga lidandet är något som INTE kan skyllas på koloniseringen eller Svenska "välfärden". Det är absurt... Kanske religion och politisk oro är vårat fel också? Det är säkert svenskar som åkt dit och sagt, "sluta upp med att använda preventivmedel, och ha många barn, helst med olika fruar.."
Om du ändå tror det, så är du inte grön, utan rent av RÖD, (Kommunistiskt röd om du inte fattar vinken.)

ja jag fattar vinken, om den är att du är komplett galen och infantil. särskilt som du lyckas tolka in "hamnat först" med att jag är felinformerad om evolutionsteorier.

resten av svamlet orkar jag inte ens försöka tolka för att kunna besvara. (men det framgår tydligt att du är upprörd över vårt hemska politiska system iaf)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Sluta skylla bort dig, om du inte förstår är det en sak, annars tror jag det går att läsa.
Först kallar du mig grön, sen galen för att du inte håller med. Tevligt. Folk som du tycker att ni jobbar för medmänniskor, synd att de inte befinner sig i samma land dock.

Sedan har jag INTE kastat bort hela politiska systemet bara för att det sitter några och get våra pengar till vem som helst.

Sverige funkar faktiskt väldigt bra, det var inte det diskussionen handlade om, utan faktum att folk tycker att det är vårt fel. Det är helt enkelt omännskligt att skylla på oss så många år sedan (då ingen hände i alla fall) I all framtid. Om 100 år, kommer det vara vårt fel att vi inte hjälpte tillräckligt etc. etc.

Förstår du nu ? Tycker folk borde uppskatta och vara glada när det får någonting "gratis"..
i vissa fall frågar de bara om mer och mer och tar det för givet.. hmm låter som att uppfostra barn nästan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Sluta skylla bort dig, om du inte förstår är det en sak, annars tror jag det går att läsa.
Först kallar du mig grön, sen galen för att du inte håller med. Tevligt. Folk som du tycker att ni jobbar för medmänniskor, synd att de inte befinner sig i samma land dock.

Sedan har jag INTE kastat bort hela politiska systemet bara för att det sitter några och get våra pengar till vem som helst.

Sverige funkar faktiskt väldigt bra, det var inte det diskussionen handlade om, utan faktum att folk tycker att det är vårt fel. Det är helt enkelt omännskligt att skylla på oss så många år sedan (då ingen hände i alla fall) I all framtid. Om 100 år, kommer det vara vårt fel att vi inte hjälpte tillräckligt etc. etc.

Förstår du nu ? Tycker folk borde uppskatta och vara glada när det får någonting "gratis"..
i vissa fall frågar de bara om mer och mer och tar det för givet.. hmm låter som att uppfostra barn nästan.

vaddå "skylla bort" ? vad pratar du om? och Amerikanska och Europeiska företag exploaterar fortfarande nord-Afrikas naturresurser utan att knappt nått går tillbaka till landets invånare. (vare sig i lön eller skatt. mutor till skumma politieker och juntor som snedvrider ännu mer är undantaget)

och varför kallar du mig kommunist när du uppenbarligen tror på livegenhet och gratisarbetare?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

ehhh.. vilka SVENSKA företag är där? Och även om de är Där, kan jag ge fan på att de betalar deras skatter och håller sig till reglerna. (förresten, har vi mutor och skandaler HÄR i sverige, så klart det kommer att hända utomlands också. Men så fort det är Afrika, så är det Exploatering. När det händer i sverige, så kallar man det för "skandal". Även fast du kanske dricker vin från ett land som inte ens håller sig till minimum reglerna när det gäller lön. Men du bryr dig inte, du betalade ju för flaskan...och någon fick betalt för den säkert).

Gratisarbetare? många av mina anställda är från andra "fattigare" länder, dock får de ändå betalt så att de är nöjda och kommer hit. Försöker du mena att jag inte betalar för mig? då är du verkligen ute och cyklar, gå och plåta några nya bilder på din Ipod, och kom tillbaka när du växt up grabben. Du har ju knappast någon koll på vare sig politik, eller socialaförhållanden (om det inte gäller "neverland" iof.)

Jag har bott utomlands säkert längre än dig, och både rest, och har fler vänner som tom. kommer från Afrika.. men knappast att man orkar dela med sig med någon som inte vill förstå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
ehhh.. vilka SVENSKA företag är där? Och även om de är Där, kan jag ge fan på att de betalar deras skatter och håller sig till reglerna. (förresten, har vi mutor och skandaler HÄR i sverige, så klart det kommer att hända utomlands också. Men så fort det är Afrika, så är det Exploatering. När det händer i sverige, så kallar man det för "skandal". Även fast du kanske dricker vin från ett land som inte ens håller sig till minimum reglerna när det gäller lön. Men du bryr dig inte, du betalade ju för flaskan...och någon fick betalt för den säkert).

Gratisarbetare? många av mina anställda är från andra "fattigare" länder, dock får de ändå betalt så att de är nöjda och kommer hit. Försöker du mena att jag inte betalar för mig? då är du verkligen ute och cyklar, gå och plåta några nya bilder på din Ipod, och kom tillbaka när du växt up grabben. Du har ju knappast någon koll på vare sig politik, eller socialaförhållanden (om det inte gäller "neverland" iof.)

Jag har bott utomlands säkert längre än dig, och både rest, och har fler vänner som tom. kommer från Afrika.. men knappast att man orkar dela med sig med någon som inte vill förstå.

ABB tex, (är halv-Schweiziskt iof) om du tror att ett företag har samma policy för "act of conduct" i ett land som de har på hemmamarknaden så är du oerhört naiv. synd att du missade dokumentären om Nokia i Kina. och där var ändå moderbolaget aktiva i det hela för att stå för bra vilkor, (men fjärravdelningen tycker naturligtvis att det är slöseri med ventilation för farliga kemiska ångor) hey, man kan spara en tusing, nya glada 20-åringar väntar i byarna ändå.

visst, jag pimplar vin från Chile. jordigt och fin rondör oftast fö. skillnaden är att produktionsmarknaden lokalt fungerar iaf ok. (om än med stora brister, och "underpriser av överproduktion" som det heter)

du slänger ur dig mycket tomma floskler och förolämpningar (och har dessutom en hel del förutfattade meningar om mig, så jag får väll köra samma stil då..) utan att säga särdeles mycket av tyngd själv. du kanske kan berätta om dina problem och ditt företag. jag vill inte insinuera att du bara är en till misslyckad gnällig småföretagare (man hör en del..) som skyller på samhället utan att veta mer om saken nämligen.. ?

sen verkar du ju inte så oerhört villig att betala för dig heller. eller varför så angelägen, ska du köpa en 360 om den inte chipas? (snälla säg inte emulatorer, för det är BS)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
okej, är denna maskin chippad inom XXXX månader?

Någon som vill gissa? eller blir det aldrig, för att MS kanske lyckades denna gång?

så?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ABB tex, (är halv-Schweiziskt iof) om du tror att ett företag har samma policy för "act of conduct" i ett land som de har på hemmamarknaden så är du oerhört naiv. synd att du missade dokumentären om Nokia i Kina. och där var ändå moderbolaget aktiva i det hela för att stå för bra vilkor, (men fjärravdelningen tycker naturligtvis att det är slöseri med ventilation för farliga kemiska ångor) hey, man kan spara en tusing, nya glada 20-åringar väntar i byarna ändå.

visst, jag pimplar vin från Chile. jordigt och fin rondör oftast fö. skillnaden är att produktionsmarknaden lokalt fungerar iaf ok. (om än med stora brister, och "underpriser av överproduktion" som det heter)

du slänger ur dig mycket tomma floskler och förolämpningar (och har dessutom en hel del förutfattade meningar om mig, så jag får väll köra samma stil då..) utan att säga särdeles mycket av tyngd själv. du kanske kan berätta om dina problem och ditt företag. jag vill inte insinuera att du bara är en till misslyckad gnällig småföretagare (man hör en del..) som skyller på samhället utan att veta mer om saken nämligen.. ?

sen verkar du ju inte så oerhört villig att betala för dig heller. eller varför så angelägen, ska du köpa en 360 om den inte chipas? (snälla säg inte emulatorer, för det är BS)

så?

Kina är inte Afrika. Svenskar är alldeles för smarta för att gå in i ett land som inte har mycket till arbetskraft eller potential, ännu. Kina javisst, baltiska staterna, även Ryssland, ja, där kanske de operar.

Sedan sa jag aldrig att policy borde vara samma i varje land.. så nej, jag är inte naiv.
Tycker PERSONLIGEN att man absolut borde ha rätt ventilation etc. det har ju inte med saken att göra här, att man skyller all förödelse på den vita mannen..
Hur om helst, kolla vad fortum gör i Tyskland, också helt "sjukt", dock kommer inga "skadestånd" direkt från svenska befolkningen till Tyskland, utan man köper upp land och gör vad fan man vill.. om detta skulle hända i Afrika skulle det bli ett JJJJ!!!la liv. Förstör du min poäng?? man kröker ett hårstrå, och blir kallad namn, medan riktigt hemska saker händer i Kina och EU.
jag förstår DITT spår, men tror INTE att du fattar mitt tyvärr.

sedan ditt "svammel" om småföretagare hör inte hit heller. Jag tänker inte gå in på "mitt företag". Har inget med argumentering att göra i alla fall. Jag klagar inte, eftersom jag har i alla fall RÅD att anställa, som många andra INTE har, (de som kanske klagar menar du?? förstod inte riktigt var du ville komma med det hela,)

hehe, vad fint att du spanar på vad jag skriver i andra trådar... orkar läsa VEM som skriver vad.

men NEJ jag är för gammal för en Xbox och har inte tid att spela (har många ORIGINAL PC spel, för jag har inte tid att patcha och leta nummer när jag jobbar för mer pengar i kvarten). Jag undar NÄR och OM den blir chippad, för MS säger att det inte kommer att gå för att varje box kommer ha "annorlunda" hinder.

Undrar bara om det är samma hype när varje generation boxar kommer ut, eller om det verkligen kommer bli stopp för den hela chippnings industrin.

som sagt, tycker det mer och mer går från ämnet i alla fall. och jag ber om ursäkt för detta OFF topic..

Tycker bara det är synd, att du och många andra trycker ner småföretagare som jobbart hårt, och verkar inte visa medkänsla för folk i sitt egna land, dock skyller utomstående katastofer på "oss" många av oss har inte ett skit med deras problem att göra. Eller kanske du har medkänsla men också står littte för mycket på andras sida..

Låt oss bara svara på detta, "Beter sig Svenska företag utomlands SÄMRE än de lokala, eller amerikanska företag som jobbar på SAMMA plan?" jag hoppas, och tror verkligen inte det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Kina är inte Afrika. Svenskar är alldeles för smarta för att gå in i ett land som inte har mycket till arbetskraft eller potential, ännu. Kina javisst, baltiska staterna, även Ryssland, ja, där kanske de operar.

Sedan sa jag aldrig att policy borde vara samma i varje land.. så nej, jag är inte naiv.
Tycker PERSONLIGEN att man absolut borde ha rätt ventilation etc. det har ju inte med saken att göra här, att man skyller all förödelse på den vita mannen..
Hur om helst, kolla vad fortum gör i Tyskland, också helt "sjukt", dock kommer inga "skadestånd" direkt från svenska befolkningen till Tyskland, utan man köper upp land och gör vad fan man vill.. om detta skulle hända i Afrika skulle det bli ett JJJJ!!!la liv. Förstör du min poäng?? man kröker ett hårstrå, och blir kallad namn, medan riktigt hemska saker händer i Kina och EU.
jag förstår DITT spår, men tror INTE att du fattar mitt tyvärr.

sedan ditt "svammel" om småföretagare hör inte hit heller. Jag tänker inte gå in på "mitt företag". Har inget med argumentering att göra i alla fall. Jag klagar inte, eftersom jag har i alla fall RÅD att anställa, som många andra INTE har, (de som kanske klagar menar du?? förstod inte riktigt var du ville komma med det hela,)

hehe, vad fint att du spanar på vad jag skriver i andra trådar... orkar läsa VEM som skriver vad.

men NEJ jag är för gammal för en Xbox och har inte tid att spela (har många ORIGINAL PC spel, för jag har inte tid att patcha och leta nummer när jag jobbar för mer pengar i kvarten). Jag undar NÄR och OM den blir chippad, för MS säger att det inte kommer att gå för att varje box kommer ha "annorlunda" hinder.

Undrar bara om det är samma hype när varje generation boxar kommer ut, eller om det verkligen kommer bli stopp för den hela chippnings industrin.

som sagt, tycker det mer och mer går från ämnet i alla fall. och jag ber om ursäkt för detta OFF topic..

Tycker bara det är synd, att du och många andra trycker ner småföretagare som jobbart hårt, och verkar inte visa medkänsla för folk i sitt egna land, dock skyller utomstående katastofer på "oss" många av oss har inte ett skit med deras problem att göra. Eller kanske du har medkänsla men också står littte för mycket på andras sida..

Låt oss bara svara på detta, "Beter sig Svenska företag utomlands SÄMRE än de lokala, eller amerikanska företag som jobbar på SAMMA plan?" jag hoppas, och tror verkligen inte det.

"förstör din poäng?" du har ju ingen poäng.

de företagen vill givetvis inte ha inhemska företag mot sig heller. man kan ju tro att motståndet mot möjligheter till utbildning är en del i detta.

tex http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=26542&a=338512

din historia är fö så full av hål att jag tvivlar på vartannat ord du säger. du har inte råd att betala Svenska löner, samtidigt "tjänar du mer pengar i kvarten" (mer än vad framgår inte tyvärr) har du reflekterat att du själv är en del i problemet? du kan ju alltid anställa "Svenska invandrare" så har du löst en hemsk bidragstagare. fast då krävs ju mer än 2000 i månadslön iof, det var väll därför du var så upprörd över min iPod, du hade inte råd att köpa en en den månaden för att din girige gästarbetare vill ha betalt?

mvh iPodkommunisten.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint