Hur står det till med MP3-spelarna?

Permalänk
Melding Plague

Hur står det till med MP3-spelarna?

<font style="font-size: 10pt"><b>Hur står det till med MP3-spelarna?</b></font> <small class="small">tisdag 22 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Svenskarna gillar flashminnesbaserade MP3-spelare på 512 MB, från tillverkarna Sandisk, Creative, Iriver, Sony och Apple om man får tro en ny undersökning av analysfirman IT Research. 170 000 MP3-spelare såldes det tredje kvartalet det här året, 30% mer än samma kvartal förra året. Enbart en fjärdedel av dessa var hårddiskbaserade modeller. Totalt väntas året 2005 omsätta 800 000 sålda MP3-spelare. Enligt IT Research kan det mycket väl gå sämre för MP3-spelareförsäljningen nästa år då fler mobiltelefoner utrustas med MP3-spelarfunktioner.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://itbranschen.idg.se/ArticlePages/200511/22/200511221425..." target="_blank">IDG</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

En mobil kan aldrig ersätta en Ipod fullt ut...

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greven_87
En mobil kan aldrig ersätta en Ipod fullt ut...

varför inte? själv fattar jag inte att människor kör med flashspelare nuförtiden, själv kör jag med K750i och 2 GB memorystick, funkar hur bra som helst.. jag menar inte att alla nöjjer sig med det, men snart så är mobilerna ikapp, varför skulle de inte bli det?

Permalänk
Medlem

battari tiden kanske ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
varför inte? själv fattar jag inte att människor kör med flashspelare nuförtiden, själv kör jag med K750i och 2 GB memorystick, funkar hur bra som helst.. jag menar inte att alla nöjjer sig med det, men snart så är mobilerna ikapp, varför skulle de inte bli det?

För att vi inte får ha mobiler i skolan, även fast vi bara använder dem som MP3-spelare

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
varför inte? själv fattar jag inte att människor kör med flashspelare nuförtiden, själv kör jag med K750i och 2 GB memorystick, funkar hur bra som helst.. jag menar inte att alla nöjjer sig med det, men snart så är mobilerna ikapp, varför skulle de inte bli det?

Jag vill se en mobil med 30 gig hdd och samma ljudkvalité som en 30 gigs ipod... Och med samma batteritid!

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greven_87
Jag vill se en mobil med 30 gig hdd och samma ljudkvalité som en 30 gigs ipod... Och med samma batteritid!

Just nu har du inte någon större chans att se någon eftersom det inte lär finnas många av dem idag men det lär inte dröja länge innan de kommer. Människor har gjort större underverk än så.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thecreep
För att vi inte får ha mobiler i skolan, även fast vi bara använder dem som MP3-spelare

Tack, din inlägg stärkte just min teori

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
varför inte? själv fattar jag inte att människor kör med flashspelare nuförtiden, själv kör jag med K750i och 2 GB memorystick, funkar hur bra som helst.. jag menar inte att alla nöjjer sig med det, men snart så är mobilerna ikapp, varför skulle de inte bli det?

Varför lägga så mycket pengare på en k750 när det finns W800? Kan man ens använda egna lurar på ett smidigt sätt i k750?

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk

Varför lägga så mycket pengare på en W800 när det finns Palm Treo 650?

Gör allt och lite till...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESS
Varför lägga så mycket pengare på en k750 när det finns W800? Kan man ens använda egna lurar på ett smidigt sätt i k750?

för att man slipper betala extra för en 512 MB-minneskortet om man INTE vill ha en. De pengarna kan man använda till att köpa en likadan handsfree som följer med w800 och använda med sin k750i, för jag antar att du vet att w800 och k750i är i praktiken likadana mobiler?

Permalänk

Musik och underhållning i telefonen? Pleaaaase.

Försök tränga ihop större teknologier i en liten enhet; kamera, MP3-spelare, radio, telefon osv i en och samma enhet med hög utteffekt, lång batteritid, större underhållningsvärde med en i alla fall något lagom stor skärm osv. Lycka till.

Att hävda att en mobiltelefonen kan konkurrera med en PMC eller mediamaskin är som att hävda att en "Lada" eller "Volvo Amazon" är världens bästa bilmärke; för den rullar ju, kan svänga, bromsa, har bälten osv. Men inte ### är den rolig eller har bra egenskaper för det om du jämför med lite mer kvalitativa bilmärken. No offence Lada och Volvo..

Jag säger bara:
http://u10.iriver.com/

Rest my case..

Förresten, ring mig när nano-teknologin slår igenom och ger oss ultrakompakt teknik men ändå med kvalitet. Och by the way, med nano-teknologi menar jag inte äppel-företaget, för de är som sagt ett fruktföretag, som gör tråkiga mainstreamprodukter med usel prestanda. No more, no less.

Permalänk

U10? varför inte Palm Treo 650? Den kan allt en U10 kan och mer än så. Visst, den är fysiskt större och saknar radio, men å andra sidan så har du ett komplett tangentbord, internetuppkoppling, internetradio, utbyggbart minne, bättre alarmfunktioner, PIM-funktioner, telefon, kamera, e-bokläsare, större skärm, likvärdig uteffekt, Word/excel-hantering, valutakonverterare, IRC, mail, IM (alla) plus ett ½ ton spel och program. Allt i en enda apparat. Med det stabilaste operativsystemet, PalmOS.

Nä, vad ska jag med en U10 till? då får jag ju bara två apparater att släpa runt på, för en nalle måste jag ha dessutom.

Läs mer: http://www.mobiletracker.net/archives/2005/03/03/treo-650-rev...

Permalänk

Ja, jag vet att Treo 650 är grym. Om jag ska satsa på en dyrare mobil så finns det inget annat jag väljer. Den kommer ju också ihåg de 1000 senast slagna numren, kan programmeras om på nästan alla knappar, tappar aldrig minnet om batteriet dör osv. Massor med fördelar. Dyr, men sjukt bra.

Anyway, den är stor, tung och har en fet antenn. Sen är ljudet ruskigt mycket bättre i U10:an än i telefonen. Trust me, jag har sålt dem båda och jämfört..

Så, U10 är lätt som en fjäder, tunn, liten men ändå med en fet 2.2" skärm men framför allt:

jäääääkligt läcker!

Permalänk
Medlem

Har ingen nytta av en separat mp3-spelare då jag har den funktion i mobilen....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mushin
Musik och underhållning i telefonen? Pleaaaase.

Försök tränga ihop större teknologier i en liten enhet; kamera, MP3-spelare, radio, telefon osv i en och samma enhet med hög utteffekt, lång batteritid, större underhållningsvärde med en i alla fall något lagom stor skärm osv. Lycka till.

Att hävda att en mobiltelefonen kan konkurrera med en PMC eller mediamaskin är som att hävda att en "Lada" eller "Volvo Amazon" är världens bästa bilmärke; för den rullar ju, kan svänga, bromsa, har bälten osv. Men inte ### är den rolig eller har bra egenskaper för det om du jämför med lite mer kvalitativa bilmärken. No offence Lada och Volvo..

Jag säger bara:
http://u10.iriver.com/

Rest my case..

Förresten, ring mig när nano-teknologin slår igenom och ger oss ultrakompakt teknik men ändå med kvalitet. Och by the way, med nano-teknologi menar jag inte äppel-företaget, för de är som sagt ett fruktföretag, som gör tråkiga mainstreamprodukter med usel prestanda. No more, no less.

Sen när blev en Volvo Amazon ett billigt skitmärke?
Värdelös jämförelse du gav, även om åtminstone jag förstår vad du menar.

... Hur som helst, jag håller med dig om att det är svårt att få in något vettigt i mobiltelefonstorlek.
Själv tror jag mer på en blandning av handdator/mobiltelefon-mobiler.

Exempel: Skalet från en P910, lite bredare och lite större skärm, 720*480 upplösning, 3mpix-kamera med någorlunda optik plus filmfunktion med ljud, ljudupptagningsfunktion (mick via bluetooth), bluetooth, WLAN samt stöd för 1-tumshårddiskar (Kommer snart i 20gb, right?) eller minneskort (SD). Batteritid vid filmtittande @ 1-tumsdisk 2,5h, batteri kan enkelt dras av och tas på ett nytt (utan att omstart behövs, den kan spara ner datan som är inladdat för att sedan ladda in det igen när ett nytt batteri stoppas i). Pris 3995:-, laddningsstation medföljer.
I handeln julen 2007.

En omöjlighet? Finns ju modeller som nästan har detta, bortsett från upplösningen, Wlanet och kameran.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Ursäkta, Volvo amazon har jag inte sagt är ett skitmärke. Däremot känner jag att jag med fog kan påstå att den i prestanda, interiör, säkerhet, aerodynamik osv kan jämföra sig med en Saab 93 Aero eller BMW 5-serie osv eller mostsvarande, om du nu förstår mig, men det gjorde du aldrig. Ledsen om jag trampade på någons tå där, men Volvo är för mig lika förkastligt som Apple. Villa, Volvo, Vovve och Ipod... *ryser*

Anyway, den beskrivning du gjorde är ju bra. Skulle nog själv gilla en sån produkt, däremot finns den inte än. Som du skriver, säkert i julhandeln 2007. Tror jag också. Då har dock MP3-spelarnas evolution också utvecklats. För, MP3-spelarna sniffar redan på Bluetooth och w-lan så... de utvecklas också, och nästan bara till det bättre.

Sen är jag kanske gammalmodig, men det blir aldrig en ultimat pryl om man ska göra flera saker av en. Det är som med vad man gör. Bättre att koncentrera sig på en sak istället för att flumma ut och göra för många som blir halvdana. Därför ÄR systemkameror systemkameror, riktigt grymma inspelningsprylar som Sonys värsting just en värsting osv. Samma sak gäller för många andra produkter.

Slutsats och sammanfattning: jag är långt mer intresserad av kvalitet och tar hellre till mig flera prylar som eliten av varje företag gör, än att trycka ihop blandad teknologi i en sak där det blir halvdant. Och allvarligt, kameratelefonerna idag, är ju ett skämt (ja, jag kräver KLART mer kvalitet än 2 megapixel eftersom jag inte tar luddiga bilder på fester). Precis som musikupplevelsen i mobiltelefonerna som är helt ruttet dålig - ÄN så länge.

Det här är min personliga åsikt, såklart. Tur vi är olika i världen. Tråkigt det hade blivit annars.

Permalänk

Ljudet sämre i treon? icke sa nicke! VolCare fixar det och då har du defenetivt likvärdigt ljud i båda maskinerna. Trust me, jag säljer båda och har testat båda med samma ljudfil Dyr? jag vet ju inte var du jobbar någonstans, men i butiken där jag jobbar tar vi 4995:- för Treo650. Förvisso utan SD-kort, men där måste man ändå köpa ett fetare för att få plats med DivX-filer...

Å vad gäller ljudkvalité: du kan ju inte nämna mp3/OGG/mfl filtyper och ljudkvalité i en mening! Jobbar du i butik så vet du ju skillnaden mellan säg en Onkyo 700-serie förstärkare med Audio Pro Black Diamond högtalare och en ordentlig optisk spelare kontra vilken mp3-maskin som helst...

Permalänk

Yes, men U10 är ändå läckrare, lättare, snyggare har längre speltid när du kollar film och har dessutom inga knappar.

Permalänk
Medlem

Um, Så, Bara för att en Volvo Amazon inte kunde jämföras med nyare, eller äns samtida BMW, Ferrari, Ford, eller vad du hade för favoritbil under den eran, gör det det omöjligt för volvo att producera en annan, senare model, som kan prestera bättre än de tidigare vinnande exemplen? Givetvis kan dessa konkurenter då göra ännubättre produkter, osv, men det fungerar bara till en viss gräns med MP3 spelare, för eller senare har du så mycket musik till så bra kvalite, med så lång speltid, att det inte finns någon faktiskt skillnad i att ha en MP3 spelare, eller en mobil med MP3 funktion. I dagsläget är vi långt från där, men ge mig en telefon med 20Gb disk, och bra ljud, samt ca 1 veckas passningstid på "standby" och ett dygns konstant spelande, så ska jag med glädje avsäga mig alla behov av MP3 spelare. Inte helt osanolikt att det här kan realiseras via bränsleceller, och telefon med hd, läste jag nått om för nån vecka sedan, tror dock att det var "japan only" för tillfället.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag tycker inte om Volvo, generellt sett. Sorry. En smaksak bara.

Helt klart sant det du skriver. Det finns tre stora fördelar till att jag inte vill köra med en större Ipod eller motsvarande med hårddiskar.

1. Jag har inget behov av att kunna ha med mig 35 billioner låtar. Så är det bara.

2. Jag sportar, hoppar fallskärm, klättrar och har ingen lust att låta hårddisken krascha för att den får en törn. Om drygt 5 år har vi enligt Moores lag flashminne på 128 GB, och DÅ kan vi komma och snacka igen. Tills dess, helt ointressant med en stor hårddisk som är tung och ömtålig. För övrigt finns redan 128 GB flashminne, men de används industriellt.

3. Hårddiskar kräver mer batteri och ström eftersom det är en rörlig del. Värdelöst. Punkt.

U10, kommer att komma i större storlekar. Men även en spelare på 2 GB är lagom för mig. Kanske inte för de som kräver hela världen i sin hand, men jag är nöjd med 400 låtar i bra kvalitet. Det räcker gott för mig en hel dag, och i sanningens namn, det är inte jobbigt att lägga in nya låtar. Det är inte som att jag måste ta på mig arbetskläder och svettas för att dra in 400 nya låtar om jag vill byta. 400 låtar á 4 minuter är 26 timmar. Jag har ju ett arbete också, men de som kan använda MP3-spelare på jobbet, kan jag förstå vill ha mer än så.

Således är inte Treo 650 intressant heller, för det är inte smidigt att ha den i ett band på min biceps eller så.

Permalänk
Avstängd

va är du säker på att det redan finns flashminne på 128gb?
dom måste va skitsåtora i så fall eller?

Permalänk

Jösses mushin, man kan nästan tro att du jobbar för Iriver Nordic så som du förhärligar U10. Vilka, enligt dig, nackdelar har den då?