Permalänk
Medlem

Ubuntu skärmupplösning

Startade om datorn imorse och laddade ubuntu som jag även installerade igår. När jag kom in så hade jag bara skärmupplösningen 640x480 60Hz att välja på. Någon idé på vad som hänt?
Är helt nybörjare på detta med ubuntu också så små enkla steg till en lösning vore schysst

Permalänk
Medlem

jag är också ny på ubuntu men kolla på.
system/preferences/screen resolution. där kan iaf jag ställa in upplösningen.

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem

Sitter just nu i skolan och kollade där imorse men fanns bara 640x480 och 60Hz att välja på. Just det som var så konstigt när jag satt med 1280x960 och 85Hz igår kväll

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att titta efter i i xorg.conf, gå in terminalfönster:

$ gedit /etc/X11/xorg.conf

Där ska det finnas en mängd olika alternativa skärupplösningar och frekvenser listade. Om du är modig kan du lägga till egna där (då som $ sudo gedit /etc/X11/xorg.conf). Men det skulle jag avråda från innan du vet mer om problemet. Jag rekommenderar däremot att fråga på http://ubuntuforums.org/, där finns den bästa hjälpen att få.

Visa signatur

Dator Antec SLK3000 | AMD Athlon XP2000+ med Thermaltake Big Typhoon | Asus A7N8X-X | ATI Radeon 9600 XT | 2 x 256 DDR | 2x Seagate Barracuda 200 GB & 80 GB, Samsung Spinpoint 250 GB |
System Ubuntu Breezy Badger 5.10 Linux 2.6.12-10-k7

Permalänk
Medlem

Startade datorn idag på eftermiddagen och då var det rätt upplösning igen aja får se framöver om det fortsätter eller om det var slumpen