Dags att förbättra min backup strategi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Dags att förbättra min backup strategi.

Jag lägger tråden här för jag söker program under UNIX för backup, men även lagringsmedia. Flytta om det skulle behövas.

Som sagt, jag vill förbättra min backup strategi mot något mer seriöst alternativ. Jag har blivit lite extra nojig nu när man sitter och knappar på exjobbet. Idag har jag två diskar, en för system och en för lagring. Jag kör via cron ett enkelt script som skapar ett komprimerat arkiv av viktiga kataloger, exempelvis /home. Detta har ju flera nackdelar, bland annat är det resursslöseri då långt från alla filer ändras mellan säkerhetskopieringarna. Sen är det bökigt att återställa en fil om något skulle hända. Det här med att lagra backupen på en separat disk i samma system kan ju verka lite riskabelt OM båda diskarna ryker samtidigt av någon anledning.

Jag hade tänkt att skaffa en extern usb-disk och använda något program som typ dump för lite bättre hantering av backupen. Jag vill inte sitta och bränna skivor varje dag och har inte råd att skaffa en DAT-bandare(finns för USB) elelr dylikt. En hårddisk baserad lösning verkar det bästa alternativet för mig. Någon som har lite mer erfarenhet av sådan lösning?

Jag hade också tänkt att ha den permanent inkopplad, men endast monterad vid backuptillfället. Kan externa diskar råka ut för en zapp-of-death via usb-kabeln (strömspik eller liknande)?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Burning Desire
Registrerad
Nov 2001

Ah, jag förstår vad Du är ute efter - eftersom vi ju alla är smått paranoida lite till mans...

Jag har ingen direkt lösning och inte heller något tips på applikation, men frågan är om Du inte klarar Dig med ett cron-job som körs lite då och då (som Din nuvarande lösning ser ut). Det jag menar är att det kanske räcker att Du "förfinar" Ditt script lite..

För några år sedan gjorde jag en liten "tool" för Windos (ett enkelt batch-script) som hade till uppgift att ta backup på en databas på en webplats. Anledningen var inte misstro mot webhotellets rutiner, utan var avlastning till en polare vars klåfingriga co-sysop som editerade sönder till och från Funktionen hos denna lilla bat-tool var att den startade en FTP-klient (minns inte vilken, men nån liten gratisvariant) och bifogade en kölista (innehållande det som skulle backupas). Det finurliga i kråksången var att ftp-klienten hade funktionen "replace if newer" om en existerande fil redan fanns - därmed tankade den hem och ersatte enkom de filer som ändrats sedan sist. Nästa steg var att rar-komprimera ner filerna till en fil med datum och klockslag i filnamnet. Sista ledet i kedjan var att jag tog bort den fil som hade "dagens datum -7" och "dagens datum -28" (7*4). Resultatet blir ju det uppenbara; Batsch-scriptet packar ner ALLA filer (men kopierar bara dom som ändrats), Därefter sparar det en kopia per dygn senaste veckan, en kopia per vecka senaste månaden och en kopia per månad. Fungerade helt fiffigt så.. Scriptet kördes via scheudlern i win..

Så, vad jag menar är att Du kanske sitter med lösningen redan - Du behöver bara fila lite på den (och jag är sannerligen ingen script-guru så det blir lite självstudier - säkert andra på forumet som kan tycka till / hjälpa till). Låt Ditt script fungera som nu, men för att minimera belastningen på systemet så kopierar du t ex /home/user/viktigt till /backup/user/viktigt och packar därefter ner filerna till ett arkiv "user_datum_tid.tar.gz" MEN sparar den okomprimerade kopian - nästa gång ska Du ju endast kopiera skillnaden (nyare och nytillkomna filer). Den komprimerade filen placerar scriptet där det verkar lämpligast (annan disk eller dator) och tar bort gamla ointressanta backuper.... Som tips äre ju rätt fint att ha en kopia per dygn den senaste veckan, särskillt när det är exjobbsdokument ...alltid nåt man ångrar att man redigerat bort, hehe

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Du kan använda rsync för att bara synkronisera två kataloger, utan allt för mycket resursslöseri.

Jag kör rsync varje natt, och synkar /home och lite sånt, sen en gång i veckan packar jag ihop allting och skapar ett tar arkiv där allting sparas. Jag sparar bara några veckor tillbaka för att inte slösa plats också, men det är ju valfritt.

Jag kör rsync mellan två datorer, men det går utmärkt att köra det lokalt bara.

PMa gärna om du vill ha scripten som jag har skrivit för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1
Registrerad
Mar 2002

DAR

Titta om DAR är vad du vill ha. Verkar vara relativt enkelt att sätta upp; har haft planer på att sätta upp det själv men inte orkat. Jag lever på hoppet skulle man kunna säga :/

http://dar.linux.free.fr/

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Tack för svaren! Skall jobba vidare på det med förnyat mod!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Kan helt klart rekommendera Rsnapshot, http://www.rsnapshot.org/ , baserat på rsync.
Tar c.a 5minuter att komma igång med och fungerar klockrent.