Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Samba

Jag har lite problem att att ansluta till min linuxburk via Samba..
jag kommer helt enkelt inte in med användarnamnet jag lagt in i Samba och med det lösenord som följde med det kontot från Linux.

jag konfigurerar Samba via Webmin och det är inställt på att använda "current password" när man lägger till en användare.. Men det verkar inte fungera något bra, för jag kan ansluta om jag skriver in ett nytt lösenord i Samba.
Men jag vill ju att om jag t.ex. ändrar lösenordet för en användare i Linux så ska även lösenordet i Samba ändras.. Hur fixar jag detta?
Som det är nu så existerar ju två lösenord..

WS: Core i7 2600k | 32 GB DDR3 | Geforce GTX 750 TI 2GB | 256 + 180 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi
NAS: Synology DS414 | 12 TB HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Jag undrar hur "current password" skulle fungera, om det med det avses samma lösenord som för unixkontot. Dessa lösenord sparas ju krypterade, och i en kryptering som samba ej använder sig av. Vill man köra mot unixlösenordsdatabasen måste man alltså konfigurera windowsklienterna att skicka okrypterade lösenord (vilket kan göras med ett enkelt reghack).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

Om inte jag minns helt fel måste man ställa in sina sambalösenord med smbpasswd, t.ex.

smbpasswd -a användarnamn

lägger till användaren i lösenordslistan i samba och sen ställer du in lösenordet för användaren.
Du kan såklart synca alla unixkonton med samba.

Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Yes, har föstått det nu ..
Har knappat in lösenord för användarna nu ..

WS: Core i7 2600k | 32 GB DDR3 | Geforce GTX 750 TI 2GB | 256 + 180 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi
NAS: Synology DS414 | 12 TB HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Jag undrar hur "current password" skulle fungera, om det med det avses samma lösenord som för unixkontot. Dessa lösenord sparas ju krypterade, och i en kryptering som samba ej använder sig av. Vill man köra mot unixlösenordsdatabasen måste man alltså konfigurera windowsklienterna att skicka okrypterade lösenord (vilket kan göras med ett enkelt reghack).

Eller så kan man ställa in samba på att köra med krytperade lösenord.

/etc/samba/smb.conf:

# You may wish to use password encryption. Please read # ENCRYPTION.txt, Win95.txt and WinNT.txt in the Samba documentation. # Do not enable this option unless you have read those documents encrypt passwords = yes

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björnfan
Eller så kan man ställa in samba på att köra med krytperade lösenord.

/etc/samba/smb.conf:

# You may wish to use password encryption. Please read # ENCRYPTION.txt, Win95.txt and WinNT.txt in the Samba documentation. # Do not enable this option unless you have read those documents encrypt passwords = yes

Ja, men nu snackar vi krypterade lösenord utan mellanliggande samba-databas, vilket inte går. Skälet är att unixkontons lösenord normalt är krypterade med antingen DES eller MD5. Windowsklienter skickar normalt krypterade lösenord i antingen MD4 eller LM-kryptering. Syntax error, som man skulle sagt på C64-tiden