Permalänk
Medlem

Ubuntu

Har två frågor som jag stör mig mycket på i Ubuntu.'

Jag satte under tiden att den skall synka till en svensk-server när det gäller tiden. Men när det bootar upp står det att den synkar till ntp.ubuntulinux.org. Är det en bugg eller skall det vara så?'

Hur byter jag bakgrundsbild?

Och slutgiltigen. Förut när jag bootade så var det en massa text som rabblades upp och sedan gick det till inlogningsfönstret. Men nu har det kommit någon typ av mörkröd logga i mitten och texten befinner sig under. Varför är det så?

Tacksam för svar..

Permalänk
Medlem

När jag hade Ubuntu så uppdaterade min också till ntp.ubuntulinux.org så jag tror det är normalt.

Bakgrundsbild är ju enkelt, högerklicka på skrivbordet/ändra bakgrundsbild eller liknande.

Den mörkröda loggan ska vara där. I 5.04 så var det bara text som visades men de har blivit moderna
Fast jag hade 5.10 och då kom den loggan upp, men efter den hade laddat modulerna så gick den ur till textläge.
Vet inte hur jag gjorde så att det blev så.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
När jag hade Ubuntu så uppdaterade min också till ntp.ubuntulinux.org så jag tror det är normalt.

Bakgrundsbild är ju enkelt, högerklicka på skrivbordet/ändra bakgrundsbild eller liknande.

Den mörkröda loggan ska vara där. I 5.04 så var det bara text som visades men de har blivit moderna
Fast jag hade 5.10 och då kom den loggan upp, men efter den hade laddat modulerna så gick den ur till textläge.
Vet inte hur jag gjorde så att det blev så.

Om jag kör fluxbox.. har för mig att man skriver något med M, men vad kan det vara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saluut
Om jag kör fluxbox.. har för mig att man skriver något med M, men vad kan det vara?

Det beror faktiskt lite på.. I fluxbox borde du dock fått med fbsetbg, då är det bara att skriva fbsetbg <sökväg till bildfilen>. Om inte, kanske du har Esetroot, eller bsetbg. Du får prova dig fram. I akutfall kan du installera Eterm för att få Esetroot, men det är ju lite overkill att installera en hel jäkla terminal för att få ett bakgrundsbytar-skript.

Permalänk
Medlem

Kör man fluxbox kan det var intressant att skriva fbsetbg -i i närmsta terminal :).

Permalänk

ooooppps, inte blackbox du körde ...