Varför överklockar man?

Permalänk
Melding Plague

Varför överklockar man?

<font style="font-size: 10pt"><b>Varför överklockar man?</b></font> <small class="small">tisdag 29 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
På tal om prestandarekord och extrem överklockning så har <a href="http://www.ocmodshop.com/default.aspx?a=263" target="_blank">OCModShop</a> publicerat en kortare artikel om överklockning och framförallt varför man överklockar. Artikeln talar även lite om teknikaliteter kring överklockning som att garantin hos hårdvaran försvinner när den modifieras felaktigt.
<br />
<br /><i>Most people overclock out of thrift, and the satisfaction of pushing the hardware's limits. These people (myself included) are out to purchase the slower (and less expensive) hardware to yield better performance than their higher-priced equivalent.</i>
<br />
<br />Frågan hänger i luften och inbjuder till en lång och spännande diskussion. Varför överklockar just du? Skriv gärna i nyhetens kommentarer.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Överklockar av precis samma anledning som artikelskrivaren gör. Köper en billigare, överklockningsvänlig processor, och får upp den till hi-end-hastigheter. Sedär, där lyckades jag få 3000kr i prestanda gratis

Sitter just nu på en Venice 3000+, inköpt för 1200kr, klockad till 2.6GHz = 4000+ - den ligger idag på ungefär 3500kr.
Före den körde jag på en 1700+... antar att en del minns den

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Instämmer Firamannen. Varför läg mer pengar på tex en cpu när du kan få samma prestanda med lite klockning....

Permalänk
Medlem

En FX-57 för 1650kr är väl anledning nog? Liksom mitt 6800GT som brummar på i Ultra-fart.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Jag överklockar bara av den anledningen att man kan ALLTID få saker att gå ännu snabbare (och snabbt är som vi alla vet bra). Sen gör jag alltid samma sak med fordon också. Fan, det är ju till och med därför man använder internetbank, det går snabbare

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk

håller med faktikst.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
En FX-57 för 1650kr är väl anledning nog? Liksom mitt 6800GT som brummar på i Ultra-fart.

Samma här...1650kr för en CPU som faktiskt piskar en oklockad FX-57a, "bara" 8000kr priskillnad. Istället för 6800GT så har jag ett X800XT non-pe som är högre klockat än X850XT-pe

Klockning är riktigt kul, och samtidigt sparar man en rejäääl slant

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Personligen är jag nog mer för underklockning än överklockning för tillfället.

Permalänk

varför trimmar man och racear med bilar?

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk

Det goda överväger det dåliga. I detta fall minskat livstid med typ.. ett av tio år?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Men en fråga...

Är det lätt att förstöra något när man klockar tex cpu och grafikkortet. Måste man veta exakt vad man håller på med eller hur är det?

Svar uppskattas

Visa signatur

DIF

Permalänk

Överklockning handlar mycket om spänning. Det är en helt otrolig känsla att klara sig igenom ett prestanatest, t ex någon 3D-Mark version, med mer än 150% av originalklockfrekvenserna.

Det är nog därför jag gör det, däremot klockar jag tillbaka till grundinställningarna när jag är färdig. Är så tråkigt med artifakter i spel och liknande. Det enda tråkiga är när sakerna pajar

Edit: Det är lätt att förstöra om man inte vet vad man håller på med. Med tanke på att man är mer rädd om sina saker än någonsin just när man överklockar så är det inte så stor risk att det går sönder av misstag. Däremot kan det ju vara påfrestande med höga temperaturer under lång tid på komponenterna.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk

Varför läggar man upp denna artickeln på Sweclockers?

Jag tror att alla som läser här vet varför dom gör det:p

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk

jag köper helt enkelt billigare grejor o klockar de
x800pro ---> x800xt pe (16 pipes 520/560)
amd64 3000+ ----> 2.34ghz

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett upplåst och överklockat 6800LE och en Opteron UP 146. Grafikkortet presterar ungefär lika bra som ett 6800 GT och processorn är lite snabbare än en FX57:a (iaf enligt SiSoft Sandra). Processorn kostade en sjättedel utav vad en FX57:a kostar, och grafikkortet var väl en tusenlapp billigare än ett 6800GT.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med Friamannen. Spelande på PC är inte en billig hobby och att inte utnyttja den fulla potensialen i komponenterna skulle inte passa mig (och tydligen inte er andra heller Sen är det ju roligt som sagt, sekunderna innan Superpi eller 3Dmark har avslutat sin runda är riktigt spännande!

Mer prestanda för pengarna.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Fast man tjänar inte lika mycket på att överklocka längre...Nuförtiden handlar det ofta inte om mer än 10-20%. Förr hände det att det gick att överklocka 50% eller mer...T.ex överklocka en 300MHz P2 till 450-500 MHz...Och t o m utan någon superexotisk kylning.

Skillnaden mellan tillverkarnas låg-mellan-topp modeller har också blivit mindre...Antagligen beror det på att man har nått ett tak när det gäller MHz/GHz.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

För annas får ja inte 100fps i konter strajk *ZmaJJl*

skämt åsido, som nämnts ovan är det kul, nice, billigare etc. "Känslan att köra om en ferrari i en Ford Focus - ovärderlig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
För annas får ja inte 100fps i konter strajk *ZmaJJl*

skämt åsido, som nämnts ovan är det kul, nice, billigare etc. "Känslan att köra om en ferrari i en Ford Focus - ovärderlig"

haha...skönaste inlägget..:0

Visa signatur

Asus G75V

Old baby:Amd 64 3000+ Winchester @ 3800+, ASUS A8N SLI, Corsair Twinx 1024 C2, Gainward 7800GT(470/1300), Tagan 420W X-eye, Samsung Syncmaster 730 BF, Samsung Spinpoint P120 250GB, Antec Plusview II, 3Dmark, 05: 8047, 06: 4045

Permalänk

Bland annat så är de juh kul å krämma på ordentligt på saker som kanske är runt 1-3 år gamla. Ja har just nu inget behov att köpa ny processor eller grafikkort. Sålänge man har grym kylning som man optimerat precis som man vill ha de (tyst,effektivt osv) så är de lugnt. Bytte från 9800XT till ett x800Pro för 2200 spänn på blocket. Där tjäna man ca 900spänn:). Hur stabilt som helst speciellt när man ligger å trycker i 650/1122 på idle 27C och load 30C. prollen fixa ja nyligen för 1000 spänn. 2700MHZ pure AMD funkar. Nu kanske ja har rätt bra resultat på CPU men grafikkortet går längre, de vet ja :D. Måste bara njuta lite först.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Överklockar av samma anledning som de flesta här.
SPÄNNINGEN.

Permalänk

om man vet vad man gör ja

men dom stackare som inte kan och inte har råd att klocka sönder sina saker dom har det tuffare

men visst med rätt kunskap rätt kylning och BRA kylning är det ju en annan femma

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawe86
Bland annat så är de juh kul å krämma på ordentligt på saker som kanske är runt 1-3 år gamla. Ja har just nu inget behov att köpa ny processor eller grafikkort. Sålänge man har grym kylning som man optimerat precis som man vill ha de (tyst,effektivt osv) så är de lugnt. Bytte från 9800XT till ett x800Pro för 2200 spänn på blocket. ¨Där tjäna man ca 900spänn:). Hur stabilt som helst speciellt när man ligger å trycker i 650/1122 på idle 27C och load 30C. prollen fixa ja nyligen för 1000 spänn. 2700MHZ pure AMD funkar. Nu kanske ja har rätt bra resultat på CPU men grafikkortet går längre, de vet ja :D. Måste bara njuta lite först.

Tjänade du verkligen 900 spänn? Så du fick alltså pengar när du köpte kortet. För annars heter det spaaara(med endast 1(ett) a).

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Väldigt bra skrivet måste jag säga! Imponerad av skribenten!

Permalänk
Medlem

jag kan bara nämna detta, den tiden det skulle ta för mig att klocka up en dator 10-20 procent är inte direkt försvarsbart när det kommer till stabilitet, värme och hur snabbt CPUN ändå sjunker i pris.

Med andra ord, är det inte värt för MIG, om jag har flera timmars arbete att hitta rätt inställning, eller som i mitt värsta scenario, har haft en dator som kraschade i över ett år, efter min överklockning.

yepp, nu kommer ni säga, att man skall göra memtest, prime etc. etc. Dock funkade datorn bra i flera år, och efter ett tag började jag få problem. Den tid det tog, skulle jag bara kunna läga extra 1000 på en bättre processor. JAg vet att detta inte är ett populärt svart, men det är väl intressant att höra detta också.

DOCK, är man duktig, och kan få säg 30-40% ökning, och spara flera tusenlappar, ja då är det bra.

Jag skulle aldrig, efter vad jag gått igenom, ha mitt huvudsystem klockat eller vattenkyld, köpa special minnen bara för att se en ny processor komma ut efter ett år som kostar lika mycket och är bättre UTAN vattenkylning.. alla dessa extra pengar, och risker, etc. för att klocka är också¨inte min grej. Vissa ser det mer som en "sport" hur mycket de kan klocka, det är annorlunda. Dock om man vill vara ekonomisk, så kostar ju vattenkylning ganska mycket både i tid och pengar..

MEN, jag kan tänkta mig att klocka ett sekundärt system, för att lära sig etc. Min mindre burk, som antigen skall ha en 3800 x2 eller opteron 939, skall jag pröva och se om det är värt besväret

edit : SPARE INTE TJÄNA rätt rätt

Permalänk
Discokungen

Processor för 1650. Går i 2GHz original. Klockar lätt över 3GHz (som en viss annan processor som går i 2,8GHz och normalt klockar till 3,1-3,2GHz med samma kylning och kostar 8000kr mer). Mission accomplished ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
jag kan bara nämna detta, den tiden det skulle ta för mig att klocka up en dator 10-20 procent är inte direkt försvarsbart när det kommer till stabilitet, värme och hur snabbt CPUN ändå sjunker i pris.

Med andra ord, är det inte värt för MIG, om jag har flera timmars arbete att hitta rätt inställning, eller som i mitt värsta scenario, har haft en dator som kraschade i över ett år, efter min överklockning.

Det tar inte massa timmar att hitta de rätta inställningarna.
Köper du bara för att ta ett exempel en opteron 144 som ligger på 1.8 ghz så ställer du bara om hastigheten i bios tills den inte blir stabil längre, vill du då vara säker på att ha en stabil dator så sänker du bara processorns hastighet 100mhz och vips så har du superstabilt system. Självklart kan du ju köra prime95 om du vill hitta EXAKT var den är max stabil. (tänk på att sänka htt-multipeln och köra divider på minnena)
Skulle du inte vara nöjd med de 50% prestandaökning du nu uppnått så kan du höja spänningen till processorn och så går den att köra lite högre.

Om du lyckats göra så att ditt system är ostabilt så återställer du bara bios och vips är allt orginal igen.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk

Men som sagt att clocka kan jag ta mer osm en sport. Men självklart så vinner man prestande om man tar imot priset man köpte sin del för.

Som jag sitter på en 3500+ @ 2.5GHz med 1:1 clockning och är väldigt stabil. Men ska nu köpa nya delar som minne,mobo och grafikkort. Men vill inte spendera några tusen på ny processor nu utan vill mit kommande 7800GTX ska flyta på bra även nu. Så då är clocka en bra sak..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
inte direkt försvarsbart när det kommer till stabilitet, värme och hur snabbt CPUN ändå sjunker i pris.

Processorer sjunker inte i pris särskilt fort, inte av vad jag upplevt iaf. Generellt sett brukar man lyckas få upp sin processor (om man väljer rätt) en hel del utan att få några problem med stabilitet. Ofta ligger då problemet i minnena, tighta timings, höga frekvenser osv. Värme är inte längre något större problem (vad gäller AMD). Sitter på 30idle och 40load med en kylare som kostade mig 200kr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Jag skulle aldrig, efter vad jag gått igenom, ha mitt huvudsystem klockat eller vattenkyld, köpa special minnen bara för att se en ny processor komma ut efter ett år som kostar lika mycket och är bättre UTAN vattenkylning..Dock om man vill vara ekonomisk, så kostar ju vattenkylning ganska mycket både i tid och pengar..

Vattenkylning är ju ingen nödvändighet när det gäller överklockning, ville bara påpeka det. Inte heller är specialminnen nödvändiga då dividers alltid är tillgängliga.

Sitter personligen som sagt på cpu + kylning för 1500kr. Vatten är användbart (ur rent prestandaperspektiv) om man ska kräma ur dem där extra 100-200 MHz:en, som kanske inte behövs egentligen.

I slutändan handlar allt om hur mycket man är villig att lägga ut. Men pris/prestanda minskar drastiskt om man ska köpa speciell kylning och extraordinära minnen och övrig utrustning.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

tänker klocka min dator te max men lägger ut max 400 kr för en bättre fläkt för att få den snabbare, mer prestanda behöver jag inte , isåfall köpa nya grejjor ^^