AMD X2 Processor - Problem i spel & windows - Fix

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2005

AMD X2 Processor - Problem i spel & windows - Fix

AMD X2 har orsakat lite huvudvärk här och där. Kanske vore bra med en tråd en gång för alla då många glömmer att det faktiskt finns två fixar. Skriver ingen teknisk info här. Problemet är inte så viktig som lösningen.

Symtom
Datorn blir helt enkelt knasig i windows samt i spel. Spelen "rusar" eller segar ibland ner till orealistiskt låga framerates. I windows kan datorn upplevas instabil och appz kan bli sega.

Orsak
Windows skrevs inte för flertrådad miljö från början. Med senaste SP2 kan de flesta användare slippa dessa problem men det är långt ifrån borta. Problemet är enkelt skrivet orsakat av power management (ACPI) låter processorn gå ner i vänteläge trots att den inte ska det. Vad resultatet blir säger sig självt. Vissa moderkort låter användare stänga av dessa funktioner (ACPI) vilket eliminerar problemet i grunden. För de flesta går dock ej detta.

Vem drabbas?
Alla som innehar en flertrådad processor kan drabbas. Alltså även folk med hyperthreading.

Hur fixar man det?
När man installerat sin nya X2 processor ska man helst nyinstallera windows. Detta ger en god chans att man slipper problemet. I annat fall finns det fixar som ordnar till det hela. Man bör även avvaktivera power save funktionerna såsom AMD´s cool´n quiet.

1. Nyinstallera windows

2. Stäng av AMD Cool´n Quiet i BIOS

3. Installera AMD X2 driver ---> Win XP x32 Win XP x64

4. Installera Microsofts patch ---> Svensk patch Engelsk patch (x32 endast)

5. Ha kul

---------------------------------------------

AMD patch sida: http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_...
MS Windows patch download: http://andreas.lightsoft.se/?p=57
MS Windows patch info: http://support.microsoft.com/?id=896256

Lycka till

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Jag har märkt av i Counter-Strike/HL att det hackar fram. Det löste jag genom att inaktivera så bara CPU #1 eller #2 kör hl.exe.

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Re: AMD X2 Processor - Problem i spel & windows - Fix

Hm

Första uppdateringen funkar fint.

Men andra updateringen (både engelska och svenska) säger att patchen är till för en annan "hårdvaruplattform" .

Vad menas!?

Edit:

Beror kanske med största sannolikhet på att jag kör WinXP64?

Asus A8N SLi Deluxe, X2 3800 (2300mzh), Corsair XMS pc4000 2x1gb, HD Raptor, XFX 7800GT 256mb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2004

Microsofts patch , länken där .. är det för XP64 eller 32?

Har en stark dator ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2005

Den är för 32 bitars win xp med sp2

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Alltså detta funkar inget vidare för mig Har nu installerat alla patchar och så. Men nu får jag bara blue-screen vid vanlig uppstart. Funkar dock utmärkt i felsäkert läge. "MACHINE-CHECK-EXCEPTION" Någon som vet vad detta beror på/Vet hur man åtgärdar det?
Tacksam för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I kossans gump
Registrerad
Okt 2004

Nja, detta probs kan bero på massor av saker (som alla andra BSOD) :D.

Ofta är det ett fel som uppkommer i CPU:ns cacheminne (L2) tror jag. Detta kan bero på hårdvara men även på knepiga instruktioner från program som strular till det.

Du får felsöka mera.

Eller tror du att det beror på patchen?

Vissa har sett det oftare med nvidia kort. Vissa tycker det är relaterat med program som Avast. Andra har klent nätagg och köper starkare etc etc.

En clean windowsinstall funkar i 99.9% av fallen. Ta dock först och avinstallera allt du installerat då felet uppkom. Säkert nåt program som stör.

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2005

Du kör inte klockat?

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Nej jag kör inte klockat.

Det var bara patchen jag installerat. Innan funkade det utmärkt förutom att spel laggadet :P.

Men jag tog och installerade om windows igen idag, och nu verkar det funka utmäkrt igen.

Jag har ju nvidia kort så det är mycket möjligt då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Aug 2004

Jag provade att installera den patchen och fick bluescreen direkt. Har installerat om XP nu igen för det gick inte avinstallera patchen.

Här finns en mer utförlig guide och där man även ändrar i registret:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=81429&hi...

Ska testa den nu så kan återkomma om det fungerar bättre.

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Infernum
Registrerad
Jul 2001

Jag hade problem med äldre spel tills jag inte installerade X2 drivern samt XP hotfixen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Aug 2004

Fick inte bluescreen nu iaf, så att pilla i registret kan ha hjälpt.

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004

hittar ju inte Cool'n'Quiet i bios... vart finns de?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag hade problem med äldre spel tills jag inte installerade X2 drivern samt XP hotfixen.

=/

Har man inte dessa fel ska man ju inte installera patchen.

-----------------

Manne, finns den inte under PC health bla bla menyn? Va har du för moderkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2003

Några tips på moderkort som klara att stänga av en cpu?

www.bestpokertorrents.com
Allt och lite till inom poker + 50% cashback deals.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2005

Det finns inget moderkort som klarar att göra det vad jag vet. Man kan dock tilldela olika processer olika kärnor i aktivitets hanteraren.

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Infernum
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ·€ra•Ðiaz·
=/

Har man inte dessa fel ska man ju inte installera patchen.

Jag vet, men patchen hjälpte inte. Så summa summarum för mig blev att inte installera någotdera.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Kör med två st hyperthreading processorer (Xeon, Nocona/Prescot core) och har aldrig haft liknande problem.

En tanke är att det är huvudsakligen XP Home användare som har problem då den är strippad till en singelprocessor miljö, medan XP Pro har stöd för tupp till två processorer i grund.

XP home å andra sidan har rimligt stöd för HyperThreading som är en multiprocessor fake och dualcore faller under samma, fast denna gången är det "äkta".

För de som har problem med XP Home och x2or rekomenderar jag att prova med XP Pro om ni har möjlighet.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2005

Mjää Fluf. Jag vetti hundan.

XP Home ska ha stöd för dual core. Däremot stöder Home inte dual socket vilket Pro gör.

Men dual core CPU:er funkar fint.

Från AMD:s mun ---> http://www.amd.com/us-en/Weblets/0,,7832_8366_7595~95364,00.h...

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Mjää Fluf. Jag vetti hundan.

XP Home ska ha stöd för dual core. Däremot stöder Home inte dual socket vilket Pro gör.

Men dual core CPU:er funkar fint.

Från AMD:s mun ---> http://www.amd.com/us-en/Weblets/0,,7832_8366_7595~95364,00.h...

Jo, den skall göra det, skillnaden i HAL, OS och drivrutiner är inte särskillt stor dualsocket vs dualcore. Därav misstänker jag att det kan varta större risk för buggar/problem med dualcore i Home än i XP... det var det jag syftade på. Jag är mycket medveten om att Home officiellt stödjer både dualcore och hyperthreading.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2005

Aha, ja det kan jag hålla med om.

The bugg sannolikhet Den e säkert större i Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jkpg
Registrerad
Feb 2004

ska man använda X2 drivrutinen för Opteron dual core också? finns ju bara en opteron drivare...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Nov 2004

Det är exakt samma CPU så det låter rimligt.

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jkpg
Registrerad
Feb 2004

det är EXAKT samma fil med så det spelar nog ingen större roll ändå hehe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2001

OM man nu installerar dom där patcharna innebär det att allt kör i singlecore i så fall eller utnyttjar dom spel som kan det båda kärnorna eller?

Nördig utrustning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2005

Nej nej, allt kör som vanligt dvs dual core. De fixar ett annat problem. Problemet i sig är INTE dual core utan ett helt annat (läs min inledning). Så du kan lugnt installera det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Infernum
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Nej nej, allt kör som vanligt dvs dual core. De fixar ett annat problem. Problemet i sig är INTE dual core utan ett helt annat (läs min inledning). Så du kan lugnt installera det.

Jag undrar vilket/vilka operativsystem AMD hade i åtanke när dom skapade dual-core processorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2005

Dos?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2004

Ni som har Opterons (dual) och XPpro, räckte det med att installera patchen?
Eller var ni TVUGNA att installera om windows? (formatera)

Snälla behöver svar.

| i5 4670K | Corsair H50 | MSI Z87-G45 Gaming | 16GB RAM | EVGA GTX 980Ti SC |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 250GB ssd+4TB | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen 2 |
| Win10 x64 | Logitech mx518 | Sennheiser HD 598 | Pioneer VSX-D510 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2002

jasså det är härifrån jag får så många träffar på patcharna
gött, då utnyttjas bandbredden lite haha

Software Engineering,
Master of Science with a major in Computer Science
http://www.lightsoft.se & http://andreas.lightsoft.se