AMD X2 Processor - Problem i spel & windows - Fix

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk inte har för vana att formatera och ominstallera OS när man skaffar nya komponenter. Lika bra att lära sig det tidigt att det är roligt att ominstallera för du kommer göra det otaliga gånger...

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk

Tja jag har ett problem när jag spelar COD2 datan fryser efter ett tag kan inte göra ett piss då är det reset knapen som gäller för att starta om datan.. vette faaaasen vart problemet är!?!?!?

Jag kör med x2 4400+, 7800GTX, 2gig crosair xms, mobo AN8E, Antec 480W, har installerad dessa drivers men det funkar inte får samma problem hela tiden ifall nån som vet och har fixat detta så hjälp mig plzzzzz börjar bli galen på detta.

*jag har formaterat och provat olika drives till GTX osv men nopp same sh**t.

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G

Permalänk
Medlem

Hej!, dina problem kan ju bero på annat....har du mer än 4.75 volt på 5V-linan på ditt nätagg? Kylning/klock på grafikkortet? O.s.v.

Permalänk
Medlem

Gäller detta problemet bara AMD processorer eller är INTEL's flerkärniga processorer såsom 800 serien också drabbade?

Vore bra att veta inför valet av dator om man vågar byta till och använda AMD.

Permalänk
Medlem

Någon annan som kan lägga upp fixen från andreas länk, jag får felmeddelanden eller avbrytning vid nedladdning.

Uppdaterad:
Hann få ner den nu :D.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulbat
Gäller detta problemet bara AMD processorer eller är INTEL's flerkärniga processorer såsom 800 serien också drabbade?

Vore bra att veta inför valet av dator om man vågar byta till och använda AMD.

det drabbar alla

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av binne
Hej!, dina problem kan ju bero på annat....har du mer än 4.75 volt på 5V-linan på ditt nätagg? Kylning/klock på grafikkortet? O.s.v.

nej jag har har kollat men alla har sin varsin kontakt så jag förstår inte, det kan gå typ 1-2-3tim händer inget sen ba fryser spelet.

Ibland kan hända inom 5 min då fryser det grrrrrrrrr man kan inte göra nåt, då är det som sakt reset knapen för att starta om datorn

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg var jag läste om det, men det hade med test av nätaggretat att göra, Slutklämmen var ialla fall att det är oerhört viktigt vilken "rail" man kopplar upp dom olika komponenterna på. Framförallt är det 12 voltaren som är kritisk. Det räkte att man bytte mellan dom olika 12v railen. Skillnad mellan "funka" eller "hänga sig.

Ska se om jag kommer ihåg var jag läste detta...........

EDIT: Hittade följande citat på "NVIDIA-Forums" ?!?

ok no u guys no nothin about the 8X.XX drivers they do not support DUAL CORE cpu's tht well so go to 78.XX drivers and your performance will be fixed

8X.XX forceware drivers are the big prob in performance drop on dual core cpu's use 78.XX forceware drivers and all performance will be back your welcome for the answer tht u guys needed

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prishtina
nej jag har har kollat men alla har sin varsin kontakt så jag förstår inte, det kan gå typ 1-2-3tim händer inget sen ba fryser spelet.

Ibland kan hända inom 5 min då fryser det grrrrrrrrr man kan inte göra nåt, då är det som sakt reset knapen för att starta om datorn

Har oxå haft samma problem =/

Aldrig fått något riktigt svar på vad det är....

Men nu verkar det fungera iaf ?! De gånger jag spelat.

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem

Jag kör samma processor som Prishtina en dual core 4400+ fast med ett x1900xtx kort och på mina spel kan ljudet hacka och spelet går i super speed vad kan de bero på ?? och ligger detta inlägg i rätt tråd ?? Om inte så ursäkta mig vart medlemm i dag så =/ Och hoppas de var lungt att jag skrev en fråga i nån annans tråd =/ Även att på ett speciellt spel call of cthulu så lägger datorn av efter ett tags spelande.

Visa signatur

stive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stive
Jag kör samma processor som Prishtina en dual core 4400+ fast med ett x1900xtx kort och på mina spel kan ljudet hacka och spelet går i super speed vad kan de bero på ?? och ligger detta inlägg i rätt tråd ?? Om inte så ursäkta mig vart medlemm i dag så =/ Och hoppas de var lungt att jag skrev en fråga i nån annans tråd =/ Även att på ett speciellt spel call of cthulu så lägger datorn av efter ett tags spelande.

Det är helt sjukt jag har updaterat allt från bios till alla drivers men samma sak datorn hänger sig efter ett tag spelande på COD2..

Jag börjar bli trött på det

Visa signatur

abbe!

Aspire 8930G

Permalänk
Medlem

Får hem 3800+ X2 och 7900GT (samt hiper580w och Dfi Ultra-D) imorgon och då ska allt plockas ihop, någon som har tips på vad jag i förväg kan göra för att förebygga problem med XP eller installationen samt vilken grafikdrivare som gäller för dessa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför hör man så lite om detta felet när man söker på Intel D processorer?
Det sägs ju att de också skall vara drabbade eller är det bara AMD som kan lyckas skapa en buggig processor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prishtina
Tja jag har ett problem när jag spelar COD2 datan fryser efter ett tag kan inte göra ett piss då är det reset knapen som gäller för att starta om datan.. vette faaaasen vart problemet är!?!?!?

Jag kör med x2 4400+, 7800GTX, 2gig crosair xms, mobo AN8E, Antec 480W, har installerad dessa drivers men det funkar inte får samma problem hela tiden ifall nån som vet och har fixat detta så hjälp mig plzzzzz börjar bli galen på detta.

*jag har formaterat och provat olika drives till GTX osv men nopp same sh**t.

Du ska bara installera Nvidias SMBus drivrutin inga IDE drivrutiner eller annat skit, eller det visste du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du ska bara installera Nvidias SMBus drivrutin inga IDE drivrutiner eller annat skit, eller det visste du?

Jag har läst det på något annat ställe också. Varför ska man inte installera IDE-drivrutinen? Fungerar det verkligen utan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

eller så laddar man bara ner amd dual core optimizer som är en vidare utveckling från AMD istället än den gamla lösningen du gav.

Permalänk
Medlem

Re: AMD X2 Processor - Problem i spel & windows - Fix

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ·€ra•Ðiaz·
AMD X2 har orsakat lite huvudvärk här och där. Kanske vore bra med en tråd en gång för alla då många glömmer att det faktiskt finns två fixar. Skriver ingen teknisk info här. Problemet är inte så viktig som lösningen.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/Additional/33555...

Symtom
Datorn blir helt enkelt knasig i windows samt i spel. Spelen "rusar" eller segar ibland ner till orealistiskt låga framerates. I windows kan datorn upplevas instabil och appz kan bli sega.

Orsak
Windows skrevs inte för flertrådad miljö från början. Med senaste SP2 kan de flesta användare slippa dessa problem men det är långt ifrån borta. Problemet är enkelt skrivet orsakat av power management (ACPI) låter processorn gå ner i vänteläge trots att den inte ska det. Vad resultatet blir säger sig självt. Vissa moderkort låter användare stänga av dessa funktioner (ACPI) vilket eliminerar problemet i grunden. För de flesta går dock ej detta.

Vem drabbas?
Alla som innehar en flertrådad processor kan drabbas. Alltså även folk med hyperthreading.

Hur fixar man det?
När man installerat sin nya X2 processor ska man helst nyinstallera windows. Detta ger en god chans att man slipper problemet. I annat fall finns det fixar som ordnar till det hela. Man bör även avvaktivera power save funktionerna såsom AMD´s cool´n quiet.

1. Nyinstallera windows

2. Stäng av AMD Cool´n Quiet i BIOS

3. Installera AMD X2 driver ---> Win XP x32 Win XP x64

4. Installera Microsofts patch ---> Svensk patch Engelsk patch (x32 endast)

5. Ha kul

---------------------------------------------

AMD patch sida: http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_...
MS Windows patch download: http://andreas.lightsoft.se/?p=57
MS Windows patch info: http://support.microsoft.com/?id=896256

Lycka till

Men jag ska köpa en 4600+ X2, så jag ska nyinstallera windows efter det, och sedan stänga av AMD COol´n Quiet (vad gör det?) Sedan installerar jag, den Win XP x32, sedan Svenska patchen. Är det rätt?