Skärmar testade, om responstid

Permalänk
Melding Plague

Skärmar testade, om responstid

<font style="font-size: 10pt"><b>Skärmar testade, om responstid</b></font> <small class="small">torsdag 22 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/response-compe..." target="_blank">X-bit labs</a> har testat sju stycken TFT-skärmar. Testet inkluderar många av Samsungs modeller men även varianter från ViewSonic. X-bit labs inkluderar mycket information om responstider och stor vikt ligger på att testa detta korrekt. Responstiden som tillverkaren själv anger är vanligtvis missledande och säger mycket lite om skärmens egentliga prestanda.
<br />
<br /><i>TN Film matrixes that have been formally considered the fastest available, have now become the fastest for real. Their response time on midtones used to be as high as 25-30 milliseconds, but now the RTC mechanism solves this problem completely. For example, the maximum response time of the ViewSonic VX724 and VX924 monitors is only 14 milliseconds, the average response time being even lower.</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/response-compe..." target="_blank">X-bit labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant artikel, som riktigt går in på djupet. Hoppas att skärmtillverkarna snart lär sig att minimera overdrive- och underdrive - fenomen, redan nu tycker jag att de kommit långt med VP930 och Samsung 970p.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skriven artikel. Man fick upp ögonen ordentligt när de testar så grundligt. Titta bara på sidan 17 där de testar Samsung 760BF, visst den har låg responstid men bara på grund av att RTC är så hårt inställd att den ger sjuka bieffekter. Till vissa gråskalor visar den uppåt 140% fel.

Permalänk
Medlem

Fick hem en SyncMaster 730BF idag, 4ms i responstid, d-sub och dvi. Den fungerar skitbra, dock lite ljus men det är säkert någon inställning eller dyl.

Permalänk

Hoho, likt ovanstående fick jag också hem en ny skärm nyligen, dock var det igår =P

Är en Samsung SyncMaster 930BF med 4ms respons.

Inte hunnit läsa hela testet ännu, men hade varit bra om man läst innan köpet blev av =D

Hursomhelst, så funkar skärmen över förväntan hittils. Så är inte på nåt sätt missnöjd. *tillbaks till testet*

Visa signatur

AMD64 3500+ @ 2.61GHz | Point of view 6800GS 256MB PCI-e @ 495/1200 | Asus A8N-SLI Deluxe | Zalman Reserator 1Plus | ADDA 120mm | Antec P160W | Tagan 480W Easyconn. | Samsung Syncmaster 930BF | Razer Diamondback PE | Logitech UltraX flat
3DMark 00: 23069 | 3DMark 01: 25250 | 3DMark 03: 13251 | 3DMark 05: 5923 | 3DMark 06: 2659

Permalänk
Medlem

75Hz på 970P

Jag är lite fundersam då han testade 75Hz på 970P.

Jag äger en sådan och om jag har "visa bara frekvenser som stöds av skärmen" ikryssat så visas bara 60 och 70Hz, inte 75Hz.

Kan detta måntro ha medfört den sämre responstiden dom fick i sitt test?

Visa signatur

AMD 4800+ X2 - Asus A8N32-SLI - Corsair 2048 XMS3500LL - ATI X1900XT - WD Raptor 150GB - WD RE2 400GB - X-Fi Platinum - Zalman 9500LED - Lian-Li 6070 Scand - Seasonic S12 600W

Permalänk

Baxman: sen är det så här att Hx på en TFT funkar inte lika dant som på en CRT så det spelar inte så stor roll om det är en 70Hz eller 85Hz säger vi.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Har haft en 930BF sen i somras och är HEL nöjd. Visst är den lite ljus i början men den vänjer man sig vid och sen blir alla "vanliga CRT" skärmar mörka
Ingen som skaffar sig den här skärmen kan bli missnöjd!

Visa signatur

Fight crime, shoot back!
-----------------------------------------------------------------------------
Shuttle AV49N | Celeron 2,5 | Radeon 9200 | Seagate 40Gb | Maxtor 200Gb | RAM 1024 | Håller på med nytt bygge!!!