Abit säljer kontor

Permalänk
Melding Plague

Abit säljer kontor

<font style="font-size: 10pt"><b>Abit säljer kontor</b></font> <small class="small">torsdag 29 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Det är ingen hemlighet att det just nu går dåligt för Abit. Företaget har länge bråkat med stora skulder och dessutom haft problem med deras lands regering på grund av tvivelaktig bokföring. Abit värderades till 400 miljoner SEK i oktober, ner från 2,5 miljarder ett år tidigare.
<br />
<br />För att råda bot på skulderna planerar Abit att sälja deras kontor i Taipei. Detta skulle minska skulderna från nästan en miljard till ungefär 460 miljoner, med svenska kurser. Abit planerar även att investera mer i andra företag för att stabilisera ekonomin.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.digitimes.com/mobos/a20051226A7037.html" target="_blank">DigiTimes</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jösses, det var inget stort bolag. Betydligt mindre än vad jag trodde innan. Netonnet är ju t.om värderat högre.

Permalänk
Medlem

Oj.
Synd.

Permalänk
Medlem

Stackars Abit! Får nog ta och lämna tillbaka mitt moderkort, så att de överlever

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Mycket synd, ABit gör klart dom bästa moderkorten imo.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag tycker Abit fungerar fint, tyvärr är jag bara en människa och att köpa ett nytt moderkort hjälper inte mycket

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
Mycket synd, ABit gör klart dom bästa moderkorten imo.

Utan tvekan!

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

troligtvis har de ingen större OEM del. Det är där volymerna ligger. Ta Asus tex de gjorde/gör Intels egna kort bla.

Permalänk
Medlem

Nästa kort som jag köper i januari blir ett Abit... tycker deras kort är helsköna...

Efter DFI så anser jag Abit är de helt klart bästa....

Permalänk
Inaktiv

Abit = Ett nytt Enron?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nästa kort som jag köper i januari blir ett Abit... tycker deras kort är helsköna...

Efter DFI så anser jag Abit är de helt klart bästa....

Nä vänta nu, är verkligen ABIT så bra eller är det bara ABITfanboys inne på denna tråd...?
Fick för mig att det var DFI eller Asus som man generellt ska sattsa på om man vill ha bra mobon...

Rätta mig gärna om jag har fel

Permalänk
Avstängd

abit är bra,inte mitt men vissa iallfall.
på mitt abit vt7 funkar inte sata och man kan inte låsa agp bussen.

men dom ska va bra att klocka med ialfall.

dags att köpa sig ett kontor i Taipei kanske:D

Permalänk
Medlem

Abits moderkort var riktiga värstingkort när det gällde överklockning för ett par år sedan. Sen var det någon snubbe som bla låg bakom nf7 osv som gick över till DFI. Efter det har Abit dalat och DFI verkligen tagit tronen som de bästa korten för överklockning.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Fan hoppas det går bättre för dom.

Permalänk
Fractal Design

Om nu någon tror på Digitimes skvaller, så kan jag härmed ge alla glada SweClockare lite insider-information för att ta död på dumma rykten.

Först av allt, så har ABIT varken dött eller dalat.

På grund av finansiella svårigheter, som egentligen har mer att göra med det politiska läget i Taiwan än någonting annat, så har ABIT mycket riktigt haft ett svårt år.

ABITs ledning har jobbat stenhårt på att förbättra och renovera företagets ekonomi. Som ett resultat av denna helrenovering kommer ABIT mycket snart återigen vara ett så gott som skuldfritt företag.

Dessa finansiella omdaningar har dock på inget sätt påverkat ABITs "core-business", som går ut på att bygga moderkort för entusiaster och gamers med bästa möjliga kvalitet på komponenter och design. Våra R&D-team (Research & Development) har aldrig för ett ögonblick slutat uppfinna, hacka och tweaka vidare, och vår tillverkning har inte stått stilla en sekund.

Vad gäller Oskar Wu (ingenjören som gick från ABIT till DFI), så rör det sig om EN person. Och om man äntligen ska få chansen att slå hål på en väldigt gammal och väldigt svår missuppfattning, som trots allt dyker upp om och om igen i olika hårdvarumedia och forum, så är det följande:

Oskar låg INTE bakom NF7 eller IC7. Han gjorde ett mycket bra jobb på ABITs 440BX moderkort (bl.a BH6), men var även här bara EN människa i ett större team som består av FLERA väldigt begåvade individer. Den ingenjör som egentligen kan sägas "ligga bakom" NF7 och IC7, om man överhuvudtaget kan säga så, då det i samtliga fall rör sig om lagarbete, han jobbar fortfarande kvar på ABIT. Att en endaste person lämnar ett företag innebär inte att företaget dör. Han var varken den enda eller den bästa.

ABIT har varken förlorat de smartaste eller de bästa ingenjörerna; dessa jobbar fortfarande på att utveckla nästa generation ABIT-moderkort. Oskar bestämde sig helt enkelt för att ta det han lärt sig på ABIT för att sedan "öppna eget" på DFI; ett företag som knappt hade någon egen utveckling innan Oskar tog vid. Ingen annan än Oskar vet varför han valde att lämna ABIT, men en sak är säker: han var bara EN individ bland FLERA begåvningar på ABIT (Jo, jag gillar att upprepa mig). Att hans namn har blivit välkänt handlar bara om att han gillar att stå i rampljuset, till skillnad från dom flesta ingenjörer, som inte bryr sig om publicitet (eller är för blyga), utan hellre koncentrerar sig på det dom lever för, nämligen MODERKORT, MODERKORT, MODERKORT!

Att sedan "Tier 1" media, som Anand, Tom's, Inquirer osv., gärna nämner hans namn beror nog på just detta problem. Hårdvaruvärlden har ju inte så många kända "ansikten", så media hoppar gärna på första bästa chans att skapa en stjärna.

Någon i den här tråden gjorde iakttagandet att ABIT inte har någon OEM-verksamhet. Svar: RÄTT! (Vi koncentrerar oss på entusiaster och hårdvara i "lösvikt")

Vem sa att ABIT överklockar dåligt? Svar: FEL!

Förutom klassiker som t.ex NF7 och ABIT IC7*, så har vi sett en hel del extrema klockningar även på nyare ABIT kort.

Gamla goda ABIT IC7 hjälpte nyligen Robert "Crotale" Kihlberg att vinna Swedish Performance Championship 2005, genom att klocka en Celeron-M 1.4Ghz till 4.243Ghz = 203%!

Under DreamHack Winter 2005 lyckades samma Robert klocka en Pentium 660 (3.6Ghz) till 6009Mhz på ett AW8-MAX, som våran funktionär lånade ut till honom efter att hans ASUS-kort slutat fungera.

Jag har egentligen lovat Öjvind, Edin och grabbarna här på SweClockers att inte göra någon reklam, och detta var inte heller meningen med mina två sista punkter. Jag ämnar hålla mitt löfte till SweC, men när man läser saker som att ABIT skulle ha gått och dött, eller förlorat dess enda begåvning inom R&D, så är det svårt att inte reagera...

Så, om det har varit lite tyst kring ABIT's produkter på sistone, så kanske ni nu förstår lite bättre varför.

Ni kan dock vara säkra på att ABIT kommer att dyka upp med nya grymma moderkort och recensioner mycket snart igen, på en hårdvarusajt nära dig... (Hej Öjvind!)

Permalänk
Medlem

jahapp :)... nu blir det väl tystare i den här tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_j
Om nu någon tror på Digitimes skvaller, så kan jag härmed ge alla glada SweClockare lite insider-information för att ta död på dumma rykten.

Först av allt, så har ABIT varken dött eller dalat.

På grund av finansiella svårigheter, som egentligen har mer att göra med det politiska läget i Taiwan än någonting annat, så har ABIT mycket riktigt haft ett svårt år.

ABITs ledning har jobbat stenhårt på att förbättra och renovera företagets ekonomi. Som ett resultat av denna helrenovering kommer ABIT mycket snart återigen vara ett så gott som skuldfritt företag.

Dessa finansiella omdaningar har dock på inget sätt påverkat ABITs "core-business", som går ut på att bygga moderkort för entusiaster och gamers med bästa möjliga kvalitet på komponenter och design. Våra R&D-team (Research & Development) har aldrig för ett ögonblick slutat uppfinna, hacka och tweaka vidare, och vår tillverkning har inte stått stilla en sekund.

Vad gäller Oskar Wu (ingenjören som gick från ABIT till DFI), så rör det sig om EN person. Och om man äntligen ska få chansen att slå hål på en väldigt gammal och väldigt svår missuppfattning, som trots allt dyker upp om och om igen i olika hårdvarumedia och forum, så är det följande:

Oskar låg INTE bakom NF7 eller IC7. Han gjorde ett mycket bra jobb på ABITs 440BX moderkort (bl.a BH6), men var även här bara EN människa i ett större team som består av FLERA väldigt begåvade individer. Den ingenjör som egentligen kan sägas "ligga bakom" NF7 och IC7, om man överhuvudtaget kan säga så, då det i samtliga fall rör sig om lagarbete, han jobbar fortfarande kvar på ABIT. Att en endaste person lämnar ett företag innebär inte att företaget dör. Han var den enda eller den bästa.

ABIT har varken förlorat de smartaste eller de bästa ingenjörerna; dessa jobbar fortfarande på att utveckla nästa generation ABIT-moderkort. Oskar bestämde sig helt enkelt för att ta det han lärt sig på ABIT för att sedan "öppna eget" på DFI; ett företag som knappt hade någon egen utveckling innan Oskar tog vid. Ingen annan än Oskar vet varför han valde att lämna ABIT, men en sak är säker: han var bara EN individ bland FLERA begåvningar på ABIT (Jo, jag gillar att upprepa mig). Att hans namn har blivit välkänt handlar bara om att han gillar att stå i rampljuset, till skillnad från dom flesta ingenjörer, som inte bryr sig om publicitet (eller är för blyga), utan hellre koncentrerar sig på det dom lever för, nämligen MODERKORT, MODERKORT, MODERKORT!

Att sedan "Tier 1" media, som Anand, Tom's, Inquirer osv., gärna nämner hans namn beror nog på just detta problem. Hårdvaruvärlden har ju inte så många kända "ansikten", så media hoppar gärna på första bästa chans att skapa en stjärna.

Någon i den här tråden gjorde iakttagandet att ABIT inte har någon OEM-verksamhet. Svar: RÄTT! (Vi koncentrerar oss på entusiaster och hårdvara i "lösvikt")

Vem sa att ABIT överklockar dåligt? Svar: FEL!

Förutom klassiker som t.ex NF7 och ABIT IC7*, så har vi sett en hel del extrema klockningar även på nyare ABIT kort.

Gamla goda ABIT IC7 hjälpte nyligen Robert "Crotale" Kihlberg att vinna Swedish Performance Championship 2005, genom att klocka en Celeron-M 1.4Ghz till 4.243Ghz = 203%!

Under DreamHack Winter 2005 lyckades samma Robert klocka en Pentium 660 (3.6Ghz) till 6009Mhz på ett AW8-MAX, som våran funktionär lånade ut till honom efter att hans ASUS-kort slutat fungera.

Jag har egentligen lovat Öjvind, Edin och grabbarna här på SweClockers att inte göra någon reklam, och detta var inte heller meningen med mina två sista punkter. Jag ämnar hålla mitt löfte till SweC, men när man läser saker som att ABIT skulle ha gått och dött, eller förlorat dess enda begåvning inom R&D, så är det svårt att inte reagera...

Så, om det har varit lite tyst kring ABIT's produkter på sistone, så kanske ni nu förstår lite bättre varför.

Ni kan dock vara säkra på att ABIT kommer att dyka upp med nya grymma moderkort och recensioner mycket snart igen, på en hårdvarusajt nära dig... (Hej Öjvind!)

Nu har ju ABit tappat stora volymer i försäljning, det beror inte på politiska problem, så att säga att dom inte har dalat är skitsnack. Vi kan alla läsa era siffror på omsättning, lixom att ägarna har fått skjuta till pengar.

Du skriver ju själv att ledningen jobbat stenhårt på att "renovera" ekonomin, jo det behövs ju om företaget hade gått bra...

Även om man har många duktiga ingenjörer så finns det vissa som utmärker sig lite mer, med tanke på vad DFI har åstadkommit sen Oscar Wu dök upp där så är han ingen dussiningenjör utan nått utöver det vanliga.

Och med tanke på ABits sponsring av den där gamerboyen så verkar ju ABit iaf tro att en person kan göra en hel del för ett företag iaf.

Sen var det ju just ABits 440BX moderkort som gjorde att ABit fick ett ryckte om sig om att vara nr1 på överklockning, idag är ni inte nr1 även om korten ligger i den övre klassen när det gäller sånt, men korten är prissatta som dom vore nr1 iaf här i landet. NF7 och IC7 var ju inga kort som var nått utöver vad andra företag kunde erbjuda som BH6 etc var.

Sen har ju ABits satsning på aktiv kylning var ett misslyckande, folk vill inte ha maskiner som väsnas.

Skall Abit överleva så är OEM ett måste, även om det inte ger en massa cred så gör inkomsterna därifrån att man får en stabil grund att stå på och mer resurser till R&D.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om vad andra köper, nästa kort blir ett Abit KN8-SLI.. mest pga det billiga priset men också för en del av funktionerna

Permalänk
Fractal Design

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Tempel

Citat:

Nu har ju ABit tappat stora volymer i försäljning, det beror inte på politiska problem, så att säga att dom inte har dalat är skitsnack. Vi kan alla läsa era siffror på omsättning, lixom att ägarna har fått skjuta till pengar.

Jag sa faktiskt inte någonting om våra försäljningsvolymer. Det kan vem som helst, precis som du själv sa, se tydligt att de har dalat.

Citat:

Du skriver ju själv att ledningen jobbat stenhårt på att "renovera" ekonomin, jo det behövs ju om företaget hade gått bra...

"Företaget" är ett konglomerat av företag, med en massa olika namn som dom flesta här troligen aldrig hört talas om. Jag är nästan 100% säker på att det som folk på SweClockers är mest bekanta med är moderkortsmärket ABIT.

Moderkorten säljer förresten, tvärtom mot vad man kanske kan tro, faktiskt rätt bra fortfarande, även om negativa rykten naturligtvis har kännts av även för oss som jobbar med moderkortsverksamheten.

Citat:

Även om man har många duktiga ingenjörer så finns det vissa som utmärker sig lite mer, med tanke på vad DFI har åstadkommit sen Oscar Wu dök upp där så är han ingen dussiningenjör utan nått utöver det vanliga.

Oskar är otroligt begåvad. Sa jag nånting annat? Jag trodde faktiskt inte att mitt inlägg skulle tas som att jag kallade någon ingenjör för "dussinmänniska", varken i ord eller mening. Varje nytt moderkort har ett helt team av skickliga ingenjörer bakom sig, på ABIT som hos DFI. Jag vill själv gärna tro att varenda en av dom unga ingenjörer vi har här på ABIT är duktig nog att kunna starta eget.

Det är faktiskt inte alla moderkortstillverkare som behöver någon R&D i förkortningens rätta bemärkelse; lika lite som alla R&D-fokuserade tillverkare behöver OEM. Det finns otaliga OEM-tillverkare som "bara" bygger efter andras design och val av komponenter. Bland annat DFI's historia är ett kul exempel på just detta. Det är historien om hur OEM-jätten Diamond Flower International blev detaljhandelsmärket Designed For Innovation. Jag tror få dator- och överklockningsentusiaster skulle bli särskilt imponerade av DFI's egentliga storsäljare till moderkort (en helt annan designfilosofi och ett annat urval av komponenter). De DFI-moderkort som är riktade just till entusiaster och som man köper i detaljhandeln utgör dock fortfarande en försvinnande liten del av DFIs totala inkomster, även om dom de senaste åren har lyckats göra sig ett namn också i entusiastkretsar. Detta har dom alldeles säkert herr Wu att tacka för.

Citat:

Och med tanke på ABits sponsring av den där gamerboyen så verkar ju ABit iaf tro att en person kan göra en hel del för ett företag iaf.

ABITs satsning på gamers har gått riktigt bra, och det rör sig faktiskt om mer än att bara klämma dit någons namn på PCB:et eller kylflänsen. Personligen är jag inte heller förförd av konceptet (om jag vill ha LEDs eller speciell kylning så moddar jag eller installerar nåt från Zalmans eller liknande), men Fatal1ty-serien var aldrig riktad till dig eller mig, som antagligen är mer intresserade av BIOS-options och hur högt man kan kräma upp vcore.

Citat:

Sen var det ju just ABits 440BX moderkort som gjorde att ABit fick ett ryckte om sig om att vara nr1 på överklockning, idag är ni inte nr1 även om korten ligger i den övre klassen när det gäller sånt, men korten är prissatta som dom vore nr1 iaf här i landet. NF7 och IC7 var ju inga kort som var nått utöver vad andra företag kunde erbjuda som BH6 etc var.

Det var inte jag som nämnde NF7, även om detta moderkort och IC7 har många många överklockningsrekord på sina samveten. Båda var bra kort och har båda har fortfarande många fans. Vem som gillar vad är en smaksak.

Citat:

Sen har ju ABits satsning på aktiv kylning var ett misslyckande, folk vill inte ha maskiner som väsnas.

Va? Undrar vem Asus snodde det från...
Jag tror du har missat något...
...det kallas SilentOTES eller Q-OTES och det funkar finfint för överklockning också.

Kolla här om du inte tror mig (längst ner på sidan):
http://www.nordichardware.com/index.php?news=1&action=more&id...

Tack för att ni visar så stort intresse och har så många synpunkter på ABITs verksamhet. Entusiasterna är vad ABIT är gjort för (och av).

Permalänk
Medlem

Numera ja, men ABits ursprungliga OTES var en katastrof och jag skrev aktiv kylning. Sen har jag inte pratat nått om Asus.

Sen är ju satsning på gamerkort nått som gör att ABit tappatr fokus på det som gjorde dom stora en gång och kanske är det så att när man inte längre var herre på täppan och inte har resurserna att ta tillbaka tronen så var man tvungen att hitta en annan nisch.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

david_j: Borde inte du kunna tala snällt med dina chefer och fixa test exemplar till våra kära redaktörer ... Har varit lite trist med tester på Abit korten på sistonde

Permalänk
Medlem

första kortet ja klocka på va ett Abit BP-6, tillsammans med två celeron, d va grejer d... hoppas verkligen Abit hämtar upp sej...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Fractal Design

Tempel:

Jag håller med dig helt och fullt i det här. Jag tror också att det är precis det som kommer att hända nu när ABIT måste dra öronen åt sig och fundera på vad man är bäst på. Gamer-satsningen har ju som sagt funkat, men jag tror och hoppas att vi kommer att få se en nysatsning också på överklockningssegmentet. Inte för att vi någonsin har släppt det helt och hållet; ABITs kort klockar fortfarande bra, även om dom inte alltid vinner i alla jämförelser. Jag tror personligen att det handlar mer om att lyssna på entusiasterna själva. Detta och ett tyngre fokus på överklockning är något jag tror det blir mer av i framtiden. Ett steg är förstås att ABIT sen en tid har gått över till att använda 100% japanska kondensatorer på alla moderkort, men det finns även mycket annat spännande på gång, som jag inte får uttala mig om ännu. När det är dags så kan ni dock vara säkra på att få se en recension på en viss nordisk websajt här i närheten.

Morkiz:

Det är på gång...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_j
Tempel:

Jag håller med dig helt och fullt i det här. Jag tror också att det är precis det som kommer att hända nu när ABIT måste dra öronen åt sig och fundera på vad man är bäst på. Gamer-satsningen har ju som sagt funkat, men jag tror och hoppas att vi kommer att få se en nysatsning också på överklockningssegmentet. Inte för att vi någonsin har släppt det helt och hållet; ABITs kort klockar fortfarande bra, även om dom inte alltid vinner i alla jämförelser. Jag tror personligen att det handlar mer om att lyssna på entusiasterna själva. Detta och ett tyngre fokus på överklockning är något jag tror det blir mer av i framtiden. Ett steg är förstås att ABIT sen en tid har gått över till att använda 100% japanska kondensatorer på alla moderkort, men det finns även mycket annat spännande på gång, som jag inte får uttala mig om ännu. När det är dags så kan ni dock vara säkra på att få se en recension på en viss nordisk websajt här i närheten.

Morkiz:

Det är på gång...

Nice

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Nä vänta nu, är verkligen ABIT så bra eller är det bara ABITfanboys inne på denna tråd...?
Fick för mig att det var DFI eller Asus som man generellt ska sattsa på om man vill ha bra mobon...

Rätta mig gärna om jag har fel

Du har fel.

//Putte

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

Äntligen får man höra ord från en som vet vad han talar om till skillnad från alla andra spekulerande jönsarna.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.